• Nems

Hur sluta småäta på kvällarna?

Så fort barnen somnat blir jag sugen på något gott. Är det någon som är likadan? Jag tror jag äter för att slappna av, mysa, bli pigg eller så. Jag har inga problem med vikten, men det känns ändå inte bra att småäta hela kvällarna. Varför äter ni? Vad äter ni? Är det någon som slutat småäta på kvällarna?

• Svar på tråden Hur sluta småäta på kvällarna?
  • presens konjunktiv

Jag äter för att jag är hungrig, sugen, trött, ledsen, glad... Men mest av allt av gammal vana. Jag *har* problem med vikten, och vill sluta av den anledningen, och det som funkar bäst för mig är att göra något annat med händerna.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Alvi

Jag har samma problem!
    Inge problem med vikten (men det är ju dumt att utmana ödet! ) men äter nåt i stort sett varje kväll.

Oftat godis - En Snickers och en Pigall... Eller lösgodis, men mer sällan.
    Ibland vindruvor eller vattenmelon. Men som sagt oftast NÅGOT...

Det är ju såååå mycket roligare (godare/mysigare/kul???) att äta godis än frukt eller macka eller nåt...! Vad göra!?

Ule buku på er!
  • Nyfiken gul

För att sluta småäta är tipset att äta ordentligt under dagen - då minskar hungern på kvällen och man kan nöja sig med en slät kopp te eller bara lite frukt.

Här hemma har vi dessutom ät-förbud vid tv:n. All mat o fika måste därmed ätas i köket vilket inte är lika populärt o då äts det mindre också för hela familjen.

• Alvi

Nyfiken Gul: Men jag äter ordentligt under dagen! Två senaste målen på dagen är mellanmål och middag, ofta vid 18-tiden...!

Ät-förbud låter ju bra förstås....!

Ule buku på er!
  • Alvi

Middagen är vid 18 och mellanmålet runt 15 såklart...

Ule buku på er!
  • loppanshus

samma problem här...
    bara MÅSTE ätas på kvällarna...helst efter 20....
    det e ett beroende & jag bara inte kan sluta!!!
    nån som vill hjälpas åt å peppa varandra att sluta/dra ner på små-ätandet???

kram kram!

• Nems

Ja, jag! Men det är ju så myyyyysigt att äta på kvällen. Jag kan till och med gå och längta efter kvällen bara därför, lite knäppt. Men jag är ju faktiskt hungrig också eftersom vi äter middag redan halv fem! Dessutom springer jag flera mil i veckan. Men börjar jag äta är det svårt att sluta....

• totte3

Nar jag da och da far daligt samvete av kvallsatandet byter jag kvallsmackan mot morotter.

Har av och till provat att inte ata alls pa kvallen - precis omojligt att lyckas..

• emmavictoriia

Byt vana :)

Ät lite fruktsallad på kvällen elr nötter... popcorn är iaf bättre än det mesta onyttiga...

finns mkt gotta man kan äta som är bättre och nyttigare...
    så fortsätt småäta fast i frukt och sånt ;)

kan bli väldigt gott med en saftig fruktsallad.. välj ut dina favoritfrukter och variera gärna :) för att lyza till ta en gräddklick elr lite glass :) finns nyttigare glasser med.. vaniljglass med bara 2% fett osv.

• loppanshus
    Svar på #7
    ja det kan jag me!!!!!
    asjobbigt, men jag har försökt sluta men det går bara inte..speciellt om man e själv hemma ibland!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

=(
Svar på tråden Hur sluta småäta på kvällarna?