• Duvemåla

Huskurer mot förstoppning?

Har de senaste veckorna pga illamående mest ätit knäckebröd, mjölk och frukt. Magen behöver lite hjälp...
    Är det någon som har något bra tips?

• Svar på tråden Huskurer mot förstoppning?
  • skånetjejen

Kiwi är bra när man är hård i magen!!
    Däremot har banan en stoppande effekt.

• Duvemåla

Massa superbra tips. Tack!

• Blossi
    Duvemåla skrev 2008-05-21 11:34:12 följande:
    Massa superbra tips. Tack!
    Kolla gärna upp det som jag skrev om linfrön... Lycka till!
    Brist på information skapar spekulation
  • Marie 435

Hej!  :)
    Lägg inte linfrön i vatten och vänta för att dricka det senare!!
    Jag menar allvar! Det är ett giftigt ämne i linfröna som "kommer ut" när de blötläggs.
    Det är t.o.m rekommenderat att  inte äta mer än en matsked linfrön om dagen på grund 
    av ämnet. 

Men bli inte livrädda nu och skippa dem helt. Linfrön är jättebra!

• Marie 435

För övrigt har jag flera bra tips på hur du får en välfungerande mage.
    Jag har sedan jag var väldigt liten haft problem med trög mage. Men nu tömmer jag magen 1 gång om dagen!
    Det är underbart! :D

Tips:
    - Ät mycket fibrer (men glöm inte att dricka mycket, annars blir det bara värre)
    - Ät inte för lite fett ( "lagom är bäst")
    - Ät inte för lite över huvud taget
    - Rör på dig varje dag. En 30 min räcker
    - Försök tömma magen vid ungefär samma tidpunkt varje dag
    - Stressa inte för mycket
    - Tänk på att kaffe, te och fibrer är uttorkande. Drick mycket vatten, som sagt.

Det finns många fler saker du kan göra. Att träna (t.ex. springa, styrketräna eller dansa) är också väldigt bra.

Om du behöver "akuthjälp", testa då att äta ca 10 - 15 st  katrinplommon, beroende på storlek, tillsammans
    med en kopp kaffe. Gå omkring lite i rummet efteråt. Det brukar funka bra för de flesta.
    Hoppas ni får hjälp av det jag skrivit. Mår magen bra så brukar hela kroppen också må mycket bättre! :) 

• Havsjungfrun

Testa Pajalagröt! Används på äldreboenden för att hålla magen igång. Finns i lite olika varianter men här är en:

1/2 dl torkade katrinplommon
    1/2 dl torkade aprikoser
    1/2 dl linfrö
    1/2 dl russin
    1/2 tsk salt
    7 dl vatten
    2 dl fiberhavregryn
    1 dl havrekli

Blanda allt utom havregryn och havrekli i en gryta. Låt det stå över natten. Häll i havregrynen och kliet och koka 3-5 min under omrörning. Tillsätt mer vatten om det behövs. Servera med mjölk.
    Håller en vecka i kylen.

• Jossan b

Det där med linfrön - det är om man mal sönder eller tuggar sönder linfrön det är farligt - då innehåller de blåsyra - slemmet är inte farligt och hela linfrön passerar genom tarmarna. MEN mer än en matsked ska man ändå inte trycka i sig - för säkerhetsskull.

• limpan33

köp tons av päron, katrinplommon, russin o ba kör ner allting, då ska du se en riktigt laxerande fart 

• Alter Ego

Det finns ett medel som heter Husk. Det fungerar hyfsat till att hålla avföring mjuk. Men det är mer i förebyggande syfte.

Svar på tråden Huskurer mot förstoppning?