• Angel in sight

Är det något fel med mitt CV??

Nu har jag börjat söka jobb till efter mammaledigheten. Jag använder i princip samma cv som förut bara att jag nu skrivit överst efter "hej jag heter osv" att jag nu varit mammaledig ett år. Det måste ju stå där så de förstår glappet mellan nu och sista anställningen. Men, ingen hör av sig. Jag har aldrig haft svårt att komma på intervjuer och få jobb förut så jag förstår inte vad det är för fel nu. Det känns som att de läser att jag är ung och har barn och då slänger min ansökan direkt.
    Kan det vara så att de ser det som något negativt att ha barn och ha varit mammaledig ett år? Hur ska jag skriva?

• Svar på tråden Är det något fel med mitt CV??
  • Carisma95

Jag tycker inte att du ska börja med det. (Om du nödvändigtvis vill ha med det så skriv det längre ner. Annars lär de fråga när du kommer på intervju).
    Annars räcker det väl med att börja framhäva dina starka sidor och erfarenheter relaterade till just den tjänsten du söker!

A stumble may prevent a fall....
  • stinagreta

Skriv inte direkt i det personligt brevet att di just varit mammaledig. Skriv in det i CV:n under tex "övrigt", eller lite på slutet i brevet. Fokusera inte på det, det är ju inte det viktiga när man söker ett jobb. Det personliga brevet är du där du ska sälja in dig och visa varför de ska välja just dig. Det ska handla om vad du kan, genom att tex ge exempel på saker du gjort på andra jobb och varför är så bra för just det där jobbet.

• Me o Mike

Nej skriv inte det.. På en ev intervju kommer dom FRÅGA dig om glappet om dom bryr sig om det.. DÅ kan du berätta..

• Me o Mike

nej det ska inte stå i ditt cv över huvud taget! I ditt personliga brev kan du skriva typ: jag bor med min familj i.....

• stinagreta
    MulleNuh skrev 2008-05-21 16:27:29 följande:
    nej det ska inte stå i ditt cv över huvud taget! I ditt personliga brev kan du skriva typ: jag bor med min familj i.....
    Ja det är bra, under där du skriver lite mer personligt om vad du gör på fritiden och så. "Jag bor med min man och vår lilla dotter... bla bla"
  • Me o Mike

Ja, skriver man så om sin FAMILJ så låter det bde seriöst och så få rman med att man har barn..

stinagreta skrev 2008-05-21 16:29:41 följande:
    Ja det är bra, under där du skriver lite mer personligt om vad du gör på fritiden och så. "Jag bor med min man och vår lilla dotter... bla bla"
  • Jiji

Har du lång arbetslivserfarenhet? Ett tips är att ändra lite i CV så att det inte förrän längre ner på pappret kommer att du varit mammaledig.

Att vara mammaledig är naturligt och inget fel alls, men många gör felet att i början av CVt skriva om familj och barn.

När arbetsgivaren läser ditt CV så vill han veta hur du är i arbetet och vad du kan tillföra, och att vara mamma ser de oftast inte som en merit direkt.. Tyvärr..

Försök att vara saklig, skriv så mycket du kan om arbete och så lite som möjligt om hemmasituation.

Hoppas du förstår vad jag menar..

• Angel in sight

Tack för svaren! Jag antog att det var så. Kändes bara naturligt att skriva det eftersom det är det jag gör nu. Då skriver jag om mitt senaste jobb först då istället. Blir det bra? Ska jag då skippa tidsperioden? Det står ju ändå i meritförteckningen sen.

• Carisma95
    Angel in sight skrev 2008-05-21 16:38:47 följande:
    Tack för svaren! Jag antog att det var så. Kändes bara naturligt att skriva det eftersom det är det jag gör nu. Då skriver jag om mitt senaste jobb först då istället. Blir det bra? Ska jag då skippa tidsperioden? Det står ju ändå i meritförteckningen sen.
    Skriv allra först vad DU kan tillföra på den nya arb.platsen. Det är det din ev. nya arb.givare är intresserad av. Inte (bara) vad du gjort tidigare!
    A stumble may prevent a fall....
  • Angel in sight
    Carisma95 skrev 2008-05-21 17:10:48 följande:
    Skriv allra först vad DU kan tillföra på den nya arb.platsen. Det är det din ev. nya arb.givare är intresserad av. Inte (bara) vad du gjort tidigare!
    Ok, jag brukar komma till det efter beskrivning av förra el nuvarande jobbet.
    Jiji skrev 2008-05-21 16:32:32 följande:
    Har du lång arbetslivserfarenhet?
    Jag har 4 års arbetslivserfarenhet så det är väl inte så långt. Men det räcker för att inte behöva skriva mammaledigheten då.
  • FruSascha

Jag förstår inte hur ni menar med CV. I mitt Cv så har jag inga personliga upplysningar alls, där står utbildning, yrkeserfarenhet i kronologisk ordning. Jag har med lite mer privata uppgifter i personliga brevet.

Och jag har nu sökt 20 jobb och blivit kallad till 9 intervjuer av dessa. Så nästan 50 % ig utdelning. Och jag har också ett barn och är mammaledig. Så jag tror inte att det är diskriminering direkt, kanske tyckte de det såg konstig ut att du hade ditt privatliv på ditt CV vad vet jag?

Jag har aldrig hört förut att man ska skriva om personliga fakta i sitt CV, där ska ju bara formella fakta stå väl?

• TheMother

Jag gör såhär och brukar också bli kallad !

CV - Tre rubriker, en för utbildning, en för jobb och en övriga meriter (här lägger jag in föräldraledigheter eftersom jag ser det som en merit och annat som kan vara intressant som att man varot ordförande i någon förening mm). Jag har också en rubrik där det står datorprogram, men det är ju olika vad för jobb man söker.

Gör ditt Cv snyggt i kronologisk ordning där du skriver datum och vad du gjort, läst eller haft för arbetsuppgifter.

Personligt brev - här ska du ge arbetsfivaren en bild av dig, försök att inte upprepa dig efter ditt Cv utan fokusera på vad du kan och hur detta kan tillföra jobbet du söker. Jag inleder alltid med att presentera mig vid namn och sedan skriver att jag är till exempel utbildad xxxxx. Sedan berättar jag varför jag sökt jobbet och varför jag skulle göra ett bra jobb (jag har under flera år arbetat med xxxxxxx och har stor erfarenhet av xxxxxxxxx).

Avslutar med att skriva om min familj (barn) och mina intressen och vem jag är som person, vilka personliga egenskaper jag har som skulle kunna gagna jobbet osv.

Att skicka med en bild på sig själv är också toppen.

Lycka till.

• Angel in sight
    FruSascha skrev 2008-05-21 20:59:45 följande:
    Jag förstår inte hur ni menar med CV. I mitt Cv så har jag inga personliga upplysningar alls, där står utbildning, yrkeserfarenhet i kronologisk ordning. Jag har med lite mer privata uppgifter i personliga brevet.Och jag har nu sökt 20 jobb och blivit kallad till 9 intervjuer av dessa. Så nästan 50 % ig utdelning. Och jag har också ett barn och är mammaledig. Så jag tror inte att det är diskriminering direkt, kanske tyckte de det såg konstig ut att du hade ditt privatliv på ditt CV vad vet jag?Jag har aldrig hört förut att man ska skriva om personliga fakta i sitt CV, där ska ju bara formella fakta stå väl?
    Med cv menar jag hela paketet, personligt brev samt meritförteckningen. Så som jag gjort förut och ungefär blivit kontaktad lika ofta som du. Alltså har jag vetat att mitt cv alltid intresserat folk förut. Nu har det inte gjort det och enda skillnaden är ju mammaledigheten, därav antagandet att det stör arbetsgivare. Det står lite mer utförligt om mina jobb och vad jag kan tillföra nya arbetet jag söker samt lite om min personlighet. Meritförteckningen är det som du kallar cv då. Vad kallar du hela paketet? För du skickar väl också med ett personligt brev?
  • Angel in sight
    TheMother skrev 2008-05-22 10:46:09 följande:
    Jag gör såhär och brukar också bli kallad !CV - Tre rubriker, en för utbildning, en för jobb och en övriga meriter (här lägger jag in föräldraledigheter eftersom jag ser det som en merit och annat som kan vara intressant som att man varot ordförande i någon förening mm). Jag har också en rubrik där det står datorprogram, men det är ju olika vad för jobb man söker. Gör ditt Cv snyggt i kronologisk ordning där du skriver datum och vad du gjort, läst eller haft för arbetsuppgifter.Personligt brev - här ska du ge arbetsfivaren en bild av dig, försök att inte upprepa dig efter ditt Cv utan fokusera på vad du kan och hur detta kan tillföra jobbet du söker. Jag inleder alltid med att presentera mig vid namn och sedan skriver att jag är till exempel utbildad xxxxx. Sedan berättar jag varför jag sökt jobbet och varför jag skulle göra ett bra jobb (jag har under flera år arbetat med xxxxxxx och har stor erfarenhet av xxxxxxxxx).Avslutar med att skriva om min familj (barn) och mina intressen och vem jag är som person, vilka personliga egenskaper jag har som skulle kunna gagna jobbet osv.Att skicka med en bild på sig själv är också toppen.Lycka till.
    Ja, det är ungefär som mitt cv är upplagt också. Arbetsgivare har förut berömt mig för hur jag lagt upp hela ansökan så därför tyckte jag att jag kunde fortsätta med samma upplägg, så enda skillnanden är ju mammaledigheten som jag skrivit om och så därför känns det som att det klingar illa hos de som läst den.
  • FruSascha

Angel in sight skrev 2008-05-24 16:40:38 följande:

Med cv menar jag hela paketet, personligt brev samt meritförteckningen. Så som jag gjort förut och ungefär blivit kontaktad lika ofta som du. Alltså har jag vetat att mitt cv alltid intresserat folk förut. Nu har det inte gjort det och enda skillnaden är ju mammaledigheten, därav antagandet att det stör arbetsgivare. Det står lite mer utförligt om mina jobb och vad jag kan tillföra nya arbetet jag söker samt lite om min personlighet. Meritförteckningen är det som du kallar cv då. Vad kallar du hela paketet? För du skickar väl också med ett personligt brev?
    Aha, då förstår jag vad du menar. Jag brukar skilja på cv och personliga brevet, som att det är 2 olika saker. Hela paketet brukar jag kalla ansökan.

Personliga brevet där man kan vara lite mer personlig och Cv som är lite mer formellt. Men såklart skickar jag båda två när jag söker jobb, för det vill ju de flesta arbetsgivare att man ska göra. I mitt personliga brev skriver jag att jag nu är mammaledig men ska börja jobba efter sommaren. Men som de flesta skriver så nämner jag det först i slutet där jag skriver om mina intressen och fritid osv. testa att skicka iväg några där du har det i slutet istället så kan du ju se om det ger resultat. Lycka till.
  • Åsa

Fru Sascha: Ska man vara petig är CV inte detsamma som meritförteckning (även jag brukar köra med meritförteckning + personligt brev) utan en mer omfattande "livsbeskrivning" inklusive meriter.

• FruSascha

Jag vet det, att CV betyder levnadsbeskrivning. Det är fortfarande inte samma sak som personligt brev.

Du kan ju själv testa och söka på CV på nätet, så hittar du olika exempel på CV. Det gjorde jag och skrev mitt Cv efter det. Och i de flesta så radar man upp sina erferenheter och meriter. De flesta jobbsökarsidor har även exempel på personligt brev. Och de ser helt annorlunda ut än CVt.

• Åsa

Fru Sasha: Jag är helt medveten - vilket jag tydligen var otydlig med - om skillnaden mellan personligt brev och CV. Tillhör en pre-internetgeneration som förväntades insupa sådan kunskap nätet förutan

• Martina 76

I mitt CV stolpar jag upp alla mina meriter; arbetslivserfarenhet, utbilningar etc. i omvänd kronologisk ordning. I mitt personliga brev nämner jag att jag har ett barn men jag skriver ingenting om mammaledighet. Jag tycker inte att det är relevant. Försök att framhäva sånt som är positivt för arbetsgivaren istället.

Svar på tråden Är det något fel med mitt CV??