• Ejnie

Saker att tänka på inför första mötet med Autismcentrum för små barn?

Vi har ÄNTLIGEN fått tid - vad borde vi tänka på att fråga eller säja?

• Svar på tråden Saker att tänka på inför första mötet med Autismcentrum för små barn?
  • SaramedM

Har ni en diagnos eller är ni där för att göra en utredning?

Oavsett tror jag ni ska ställa in er på att få frågor som tar kraft att svara på, i vart fall upplever jag det så.
    Det är jobbigt att på ett koncentrerat sätt prata om sina barns svårigheter.

Men det är en hjälp att veta att det är nödvändigt för att få hjälp.

• Lindah77

Mitt råd är att berätta så ingående som möjligt om ditt barn, både det positiva och det negativa som du ser det. Inte bara det som ni tänker har med ev diagnos att göra utan "allt". De frågar ju även om då barnet var bebis, hur graviditeten var, förlossning, första tiden etc. Det kan vara bra att vara förberdd på.

Om du inte redan vet saker om din och din mans släkt så kommer de fråga om sjukdomshistoria bakåt i tiden - om det finns personer med likn svårigheter som ert barn eller andra medicinska och/eller psykiatriska sjukdomar. Det är viktigt för att få en så hel bild som möjligt av ditt barn då genetiken spelar roll gällande dessa diagnoser.

Ställ frågor om du undrar något, de är vana att höra precis "alla" frågor så inget är fel att fråga om. Tänk gärna ut saker du undrar innan - skriv ner det på papper om du vill vara säker på att minnas allt under samtalet med dem.

Om de tillåter kan du spela in samtalet för att senare kunna lyssna på igen. Alt skriva ner vad de säger.

Fråga efter informationsmaterial etc.

(Jag har själv arbetat som psykolog med utredningar av barn med misstänkt neuropsykiatriska svh)

• SaramedM

Be om ett namn och nummer till någon att ringa när era frågor kommer, för det gör dom och inte när man är där tyvärr utan ett tag efteråt

• mia A

Gunge: Vi bor i samma ort, vill du prata så hör av dig.

• Nattljus

Vi är inskrivna på autismcenter för små barn. vår första kontakt var ett möte med en kurator där. På mötet fick vi information om föräldrautbildningen som är obligatorisk att gå, samt lite broshyrer mm. Minns att jag inte tyckte mötet gav så mycket. Jag framförde dock att vi vilje börja med intensiv beteende terapi så snart som möjligt. Vad jag vet så är platserna begränsade och alla erbjuds inte den möjligheten. Jag låg på rätt hårt om det och hade även kollat upp privata alternativ om det inte skulle bli möjligt i habiliteringens regi.

• Ejnie
    Gunge skrev 2008-05-21 18:36:20 följande:
    men fårlåt mig, de är ju inte så att du får mindre svar på din fråga bara för att jag bad om hjälp. snällt att man kan ställa upp för varandra. Ska inte stra min viktiga tråd mera *suck*
    Du fick ju hjälp? Men du var kraftigt OT och då är det väl bättre att du skapar en egen tråd så du får mer hjälp t.ex. av någon som faktiskt _vet_ något om siten du letar efter.
  • Ejnie
    SaramedM skrev 2008-05-21 18:36:47 följande:
    Har ni en diagnos eller är ni där för att göra en utredning?Oavsett tror jag ni ska ställa in er på att få frågor som tar kraft att svara på, i vart fall upplever jag det så.Det är jobbigt att på ett koncentrerat sätt prata om sina barns svårigheter.Men det är en hjälp att veta att det är nödvändigt för att få hjälp.
    Vi har diagnos - nu är det behandling och hjälp som gäller...
  • Ejnie
    Nattljus skrev 2008-05-21 18:45:36 följande:
    Vi är inskrivna på autismcenter för små barn. vår första kontakt var ett möte med en kurator där. På mötet fick vi information om föräldrautbildningen som är obligatorisk att gå, samt lite broshyrer mm. Minns att jag inte tyckte mötet gav så mycket. Jag framförde dock att vi vilje börja med intensiv beteende terapi så snart som möjligt. Vad jag vet så är platserna begränsade och alla erbjuds inte den möjligheten. Jag låg på rätt hårt om det och hade även kollat upp privata alternativ om det inte skulle bli möjligt i habiliteringens regi.
    Det låter som samma ställe - vi ska också på första möte och jag vet att nästa steg är föräldrautbildning.
    Löste det sig med terapin? Jag måste erkänna att jag inte riktigt har kommit dit ännu, jag funderar mycket över alternativen, och om det överhuvudtaget finns några såna.
  • Boel1

När vi gick på vårt första möte var det för information om IBT, så det var väl lite annorlunda. Men fråga om vilken sorts träning de kan erbjuda!
    Sen kommer de säkert med massa information!

• Ejnie

Boel,

vad är IBT - individuell Betende Träning eller? dvs ngn variant av KBT?

• kaffemamma

Här är ett par artiklar om IBT / Lövåsmetoden.

www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Kampen%20for%20John%203_08.aspx

www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Timothy%20Tore%20Hebb%20om%20autism%203_08.aspx

Jag ska också gå på Autismcentrum för små barn första gången snart, men jag har även (på bup´s inrådan) kontaktat en annan aktör som också erbjuder IBT www.bayancenter.se som vi ska träffa imorgon. Troligen bli det så att vi går föräldrakurs via Autismcentrum men sen är det Banyan som sköter träningen (kortare kötid, mer resurser som jag förstod det)

Svar på tråden Saker att tänka på inför första mötet med Autismcentrum för små barn?