• Anonym (Ledsen)

Framfall efter förlossning?

Jag födde barn för snart 6 veckor sen och nu är jag orolig över att jag drabbats av framfall i samband med förlossningen. Hade en ganska snabb öppningsfas men en långsam krystningsfas (3 timmar) och till sist kom han spontant efter att man lagt ett klipp. Först hade jag problem med smärta från klippet men det har gått över. Nu känns det som att det tynger i underlivet och när man känner efter så känns det som att främre slidväggen är helt slapp och hänger ned. Jag gör mina knipövningar flera gånger dagligen men jag tycker inte att det blir bättre. Ska på efterkontroll i början av juni. Är det någon annan som drabbats av framfall efter förlossning (det var mitt första barn? Har ni kunnat träna bort det? Har det blivit bättre en tid efter förlossningen? Känner mig oerhört ledsen och knäckt över det här...

• Svar på tråden Framfall efter förlossning?
  • Anonym

Du ska inte vara orolig, det är många som upplever att det inte är som det ska där nere(så snabbt efter en förlossning). Det tar ett tag innan musklerna kommer igång igen.
    Men om du är väldigt orolig tycker jag att du ska ta kontakt med din barnmorska nu, vänta inte.

• Anonym (Ledsen)

Har redan ringt dem och de sa som du. Tyvärr är jag rätt övertygad om att det "hänger" mer än det borde. Känns ffa när man promenerat lite längre. Dessutom har jag en obehaglig känsla av att det "glappar". Usch, inte alls kul... Men tack för peppningen!

• Anonym

Du är inte ensam om att det kan "glappa", eller att det droppar när man hostar/skrattar.... tyvärr är det vanliga symptom på att man fött barn. Tyngden du känner är troligtvis musklerna som inte riktigt än orkar "hålla uppe", det brukar ordna sig.

• Anonym (loo)

Det tar tid innan det känns "hyffsat" igen. Efter 10 veckor ungefär kände jag igen mig där nere igen.
    Om avslaget har slutat så skulle jag tipsa om knipkulor. Börja använd dem bara korta stunder, tex när du duschar. De är riktigt effektiva!

• Anonym

Jag hade oxå den där tyngdkänslan efter förlossningen, höll i sej ett bra tag men sen försvann det. Framväggen hänger fortf. (3 år sen förlossningen) men jag tror det beror på att jag fick krysta i nästa 1 h. Kan tillägga att min knipmuskler är bra så det verkar inte som att det blir mkt snyggare där nere tyvärr.

Men fortsätt att knipa och be BM kolla på efterkontrollen.

• Anonym (Ledsen)

Tack för alla svar. Jag bävar inför efterkontrollen, vill ju gärna att det där "glappet/hänget" ska rätta till sig.

Svar på tråden Framfall efter förlossning?