• danitra

Vet du vad skillnaden är på hel- och halvfabrikat?

Tycker mig märka att dessa två begrepp används helt synonymt med varandra så hur står det till? Vet DU skillnaden på helfabrikat och halvfabrikat?

• Svar på tråden Vet du vad skillnaden är på hel- och halvfabrikat?
  • Blå Flygare

Helfabrikat: bara att värma
    Halvfabrikat: Lägg till, tillred

Man jag kan ha fel

• danitra
    Blå Flygare skrev 2008-05-21 20:37:07 följande:
    Helfabrikat: bara att värmaHalvfabrikat: Lägg till, tillredMan jag kan ha fel
    Halvfabrikat, varor som förädlats industriellt men som inte är färdiga för konsumtion.
  • presens konjunktiv

Visst är det så att mjöl är ett halvfabrikat?

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • danitra

presens konjunktiv skrev 2008-05-21 22:43:26 följande:

Precis. Och ris och pasta.
  • Blå Flygare

presens konjunktiv skrev 2008-05-21 22:43:26 följande:

Nä, det är ju en grund-råvara.
  • Sencha
    danitra skrev 2008-05-21 22:44:11 följande:
    presens konjunktiv skrev 2008-05-21 22:43:26 följande:Precis. Och ris och pasta.
    Fast inte om det är råris, eller?
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Blå Flygare

Förlåt - hade fel.

• danitra
    Sencha skrev 2008-05-21 22:45:27 följande:
    Fast inte om det är råris, eller?
    Kanske det, det är kanske inte processat.
  • Wren

oj vad svårt det skulle vara att leva utan halvfabrikat! eller i alla fall väldigt tidsödande...

gillar även helfablikat. (jag kan verkligen inte baka bröd)

• danitra
    Wren skrev 2008-05-21 23:06:53 följande:
    oj vad svårt det skulle vara att leva utan halvfabrikat! eller i alla fall väldigt tidsödande...gillar även helfablikat. (jag kan verkligen inte baka bröd)
    Jo, ändå påstår många att dom ALDRIG köper halvfabrikat men jag misstänker att dom har blandad ihop begreppen.
  • Wren

antagligen, eller så tror folk i allmänhet att fler saker är råvaror än vad som faktiskt räknas dit, till exempel mjöl.

börjar fundera på om det alls är möjligt att leva utan halvfabrikat. kanske om man odlar potatis och jagar kött?

• danitra
    Wren skrev 2008-05-21 23:17:19 följande:
    antagligen, eller så tror folk i allmänhet att fler saker är råvaror än vad som faktiskt räknas dit, till exempel mjöl.börjar fundera på om det alls är möjligt att leva utan halvfabrikat. kanske om man odlar potatis och jagar kött?
    Hmm, jo det borde gå men man kan knappast ha ett jobb samtidigt eftersom mjöl ska malas och allt annat plock.
  • presens konjunktiv

Det borde gå, men ta vansinnigt mycket tid och/eller vara fruktansvärt tråkigt.

• denna där

neh jag har ingen aning. Hör det hela tiden att man inte ska äta hel och halvfabrikat och hur farligt det är men jag har ingen susning om vad det är
    Får skylla det på att jag är en outbildad kassörska bara...

Vegetarian - fornnordiskt ord för dålig jägare
  • Ruby

NE:s förklaring av halvfabrikat lyder:

"bearbetad men ännu ej slutligt förädlad råvara såsom pappersmassa eller garn. Inom kost- och näringslära avses livsmedel, som förberetts industriellt för att underlätta tillagning av dem i hemmet. Till halvfabrikat kan räknas såväl konserver som charkuterier.
    Industriprodukt som inte slutgiltigt förädlats i mots. till råvara resp. helfabrikat."

Jag tror att den gängse betydelsen faktiskt skiljer sig från den i uppslagsverket. Det är nog oftast sådant som konserver och charkuterier de flesta tänker på när de talar om halvfabrikat, även om det skulle vara korrekt att kalla mjöl halvfabrikat.

• presens konjunktiv

Jag tror, och det behöver inte alls vara så, att det "folk" menar med halvfabrikat är precis vad Blå Myran skrev i början. Sånt som måste kompletteras lite. Alltså: färdiga pastasåser på burk, fiskpinnar, frysta hamburgare, färdiga köttbullar...

Svar på tråden Vet du vad skillnaden är på hel- och halvfabrikat?