• fridajonsson

Tips för att få bort ogräs på grusgång!

Nån som har en bra lösning på hur man får bort ogräs på grusgång om man inte vill ligga på knä & dra upp det för hand?

Nå mirakelmedel eller liknande & isf vart man köper det?!

• Svar på tråden Tips för att få bort ogräs på grusgång!
  • fridajonsson
    Svar på #10
    isisisis skrev 2008-05-22 19:46:23 följande:
    Gasolbrännare,ättika eller salt eller handkraftRoundup dödar jorden och alla levande organismer i den!
    ok, ska prova dom olika knepen, men blir det inte rester sen som man mpste gå å plocka upp?
    Jo men efterssom det är grusgång så gör det ju inget om jorden under den "dör".
  • isisisis
    fridajonsson skrev 2008-05-22 19:51:21 följande:
    Svar på #10ok, ska prova dom olika knepen, men blir det inte rester sen som man mpste gå å plocka upp?Jo men efterssom det är grusgång så gör det ju inget om jorden under den "dör".
    Nä.Det kan man ju tycka,men man kan ju slå ett slag för miljön om det finns alternativ!?
  • fridajonsson
    Svar på #12
    isisisis skrev 2008-05-22 19:52:34 följande:
    Nä.Det kan man ju tycka,men man kan ju slå ett slag för miljön om det finns alternativ!?
    jo de e ju sant..
  • 121

Prova salt först, det liksom torkar ut ogräset och sen smulas det väl ner i marken. Om du vill kan du väl riva upp det men jag tror att det bara är onödigt jobb.

• Puss och Kram

Vi salta också, köper grov/havsalt på granngårde, salta gärna före ett regnväder så det smälter ner i backe.... Man måste göra det 1-2 ggr per säsong dock, men det är lätt och miljövänligt om man har barn som gärna stoppar sten och liknande i munnen...

• fridajonsson
    Svar på #15

Puss och Kram skrev 2008-05-22 21:47:51 följande:
    Vi salta också, köper grov/havsalt på granngårde, salta gärna före ett regnväder så det smälter ner i backe.... Man måste göra det 1-2 ggr per säsong dock, men det är lätt och miljövänligt om man har barn som gärna stoppar sten och liknande i munnen...
    ok de låter som ett bra alternativ till å krypa på knä. Kan man blanda saltet med vatten kanske? eller blir inte efekten densamma?
  • 121

Ja, det glömde jag, jag brukar salta och sen vattna, inte vattna så mycket att det helt smälter ner utan så att det liksom binder ihop och inte blåser iväg. Det försvinner ju ändå vid nästa regnskur eller så kan man vattna bort det som återstår när ogräser har dött.

• isisisis
    fridajonsson skrev 2008-05-22 22:12:48 följande:
    Svar på #15Puss och Kram skrev 2008-05-22 21:47:51 följande:ok de låter som ett bra alternativ till å krypa på knä. Kan man blanda saltet med vatten kanske? eller blir inte efekten densamma?
    Grovt vägsalt är billigt och bra.
  • mimmi 1

dör gräset också av salt?? om det kommer lite på gräsmattan menar jag? jag har grus närmast huset, och skulle vilja spruta något där, har funderat på round-up, men törs inte ifall det stänker över på gräset.....för gräsmattan vill jag ju ha kvar !!

• Fidelia

Vad för salt använder ni? vart köper ni det? har en stor grusgård med MASSA ogräs som inte ger sig...
    Är desperat... 

• Diablo

1- Roudup dödar inte jorden och organismerna. Roundup fungerar så här: Det finns ett aktivt ämne som heter Glyphosat detta är en molekyl som kommer in i plantan när man sprutar på den. Denna molekyl förhindrar att vissa aminosyror tillverkas. Dessa behövs för att plantan  ska kunna överleva. Altså utan aminosyrorna dör plantan inom 1-2 veckor.

2- Salt kan skada intill liggande planteringar.

Är det ett stort område hade jag valt att bränna bort det. Bränn då inte så att ogräset förkolnar, det är energislöseri utan bränn bara över växterna, man vill förstöra växteras celler. Sedan får man efter några dagar kratta upp de döda växterna. Man måste bränna med jämna mellanrum för att hålle en gång ogräsfri.

• Fidelia

Jag var iväg och köpte 25kg salt, nu har jag spridit ut det på vår grusplan, hoppas på bra resultat! Ska bli spännande!

• M2003

Ett annat sätt är att vattna dem med kokhett vatten. Väldigt effektivt!

• MKMN

Har inte testa salt själv, men visst, det är något man hämtar från naturen från början, så låter värt att testa - att 'koka' ogräset är ju också ett helt harmlöst sätt rensa. Nedan är dock en viktig varning att ALDRIG ALDRIG använda Roundup, NÅGONSIN.

Tro inte att det stannar precis där det applicerats. Det hamnar så småningom i grundvattnet. Mer om det här:
    www.lakareformiljon.org/index.php&view=article&id=305:ograesgift-i-danskt-grundvatten&catid=5:kemikalier-och-haelsa&Itemid=22

"Kemikalieinspektionen tar den nya informationen om glyfosat som framkommit under det första halvåret 2015 och IARC:s* bedömning om cancerframkallande egenskaper på allvar och har därför lyft frågan till EU-kommissionen. Den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, Efsa, kommer att utvärdera IARC:s underlag och jämföra det med de EU-kriterier som finns för cancerklassificering."
    www.kemi.se/sv/Innehall/Bekampningsmedel/Fragor-och-svar-om-bekampningsmedel/

Därför ska du ALDRIG använda Roundup:
    - För det första förstör det jorden. Bönder som använder Roundup kan efter några år enbart använda genmodifierade växter, eftersom jorden är så förstörd. Det är minst sagt alarmerande. 

- För det andra är det cancerframkallande för djur. Därför har WHO klassat glyfosat som ett medel som med största sannolikhet även är cancerframkallande för människor.
    sv.wikipedia.org/wiki/Glyfosat

- För det tredje är glyfosat skapat av Monsanto, samma företag som producerade Agent Orange vilket lett till minst 150 000 vietnamesiska barn med missbildningar, och minst 200 000 amerikanska soldater får ersättning pga cancer, nervsjukdomar mm.
    Läs mer på Wikipedia: 
    sv.wikipedia.org/wiki/Agent_Orange
    sv.wikipedia.org/wiki/Monsanto

Om man bara bryr sig en gnutta om miljön så borde man dessutom se GMO OMG. Det visar sig att något så banalt som odling av växter kan vara skräckinjagande, när det görs på Monsantos sätt...

Sprid medvetenheten!

Genetically engineered (GE) crops usually use more pesticides and herbicides than non-GE crops, and they can easily contaminate organic and non-GE conventional crops with unwanted genetic material. Roundup Ready crops (which are engineered to tolerate application of the weed killer Roundup) are known to increase Roundup (glyphosate) use. Glyphosate has been linked to kidney and reproductive difficulties, allergic reactions and blocking mineral nutrients essential to human health. Now, superweeds and pests like the rootworm that have become resistant to GE-affiliated herbicides like Roundup and pesticides and require many more toxic chemicals to be applied to crops. There are also significant ethical and economic concerns involved with the patenting of living organisms and the rapid spread of GE crops has increased the corporate consolidation of the seed supply. - See more at: www.gmofilm.com/faq.aspx

Svar på tråden Tips för att få bort ogräs på grusgång!