• Wilmis07

Symtom på PCO.

Måste man ha oregelbunden mens om man har diagnosen PCO? Har inte varit hos någon läkare än,men ska verkligen ta mig i kragen nu.Usch drar mig lite för det pga vikten,men men nu måste det göras... Dom symtom jag har som gör att jag misstänker PCO är: Kraftigt ökad behåring(Bla i ansiktet,hakan),fetma och svårighet att bli gravid.Lyckades dock efter ca 4-5 år. Är det vanligt med kraftiga menstruationer och lite långvarig mens?

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Svar på tråden Symtom på PCO.
  • bollanmollan

hej kan bara tala för mig själv, men jag har väldigt sällan mens och när den kommer är det mycket.har sällan ägglossning så jag äter pergotime nu och gestapuran för att få mens.

• JWN

och för mig så har det varit så att jag har haft regelbunda blödningar, ca 34-36 dagars intervaller. Och antagligen få Äl.
    Jag misstänkte inte att jag inte hade ÄL förrän blödningarna blev mindre och mindre, nästan obefintliga men likväl lika regelbudna och läkaren sa att du har nog inte ÄL överhuvudtaget. Kanske nån gång per år bara...

• Daisydaisy

Jag har:
    *hyffsat regelbunden mens, ca 32-35 dagars intervallen. Ibland har det gått upp till 50 dagar eller hoppats över helt. Rätt kraftiga och långa blödningar: 7-9 dagar. (Tycker jag får mer menssmärtor för varje gång men det hör ju inte hit egentligen.)
    *Mycket hår! (mage, hals, haka)
    *Rätt rund, går lätt upp i vikt och om jag anstränger mig lite (äter nyttigt och motionerar, blä) så går jag rätt fort ned.
    *Inte acne.

Så jag kan väl bara tillgodaräkna mig ca 1,5 av dessa fyra symptom.

Men jag vet ju inte om jag säkert har ägglossning varje månad? Hur vet man det? Vet ni?

• Muslimah

Har man PCO om man får mens regelbundet? Som jag t ex var 35:e - 37:e dag? Jag har mens i ca 6-7 dagar. Har mensvärk första dagen sedan är det lugnt.

Jag har kört med ägglossningstester och fått utslag samtliga gånger. Vad tror ni?

Vad är andra symptom? Jag har dock inte mycket behåring...

Tror ni jag har PCO? Jag har försökt i 6 månader sedan jag slutade med p-piller.. tycker ni det låter som pco?

• Wilmis07

Jag tror inte att jag hade ägglossning varje månad innan jag blev gravid,men nu efter att jag fött barn så har jag troligtvis ägglossning varje månad,känns det som iaf. Ägglossningssekret och  lite smärta i nedre delen i magen vid samma tid varje månad,på den 18-19 dagen efter första mens dagen. Min mens vara i ca 7 dagar,innan jag fick barn så hade jag oftast "Spottings" ett par tre dagar efter mensen var slut,men det har inte visat sig ännu iaf.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • zzz81

har PCO mina symptom är att jag har de klasiska pärbandet, oregelbunden mens, behårighet inte jätte mycket men mer än andra tjejer. Lätt för att få finar, men sedan jag började med metformin så har det blivit bättre med acne. Är normal viktig.

• LiselottePCOS

Kvinnan  kan ha mens , men ändå har PCOS, dock ovanligt. Två av tre följand syntom ska kvinnan ha:

orgelbunden eller utebliven mens
    påverkade hormonivåer
    PCO-äggstock

Ökad behåring kan man få tex med problem från binjure och sköldkörtel med. Bra med grundlig hormonutredning.

Även fetma/överikt kan göra att homonerna påverkas utan att det är "äkta PCOS".

Har kvinnan cykler  som variera mer än  3-4 dagar då är mensen orgelbuden. Cyklens längd är nomal om den är 26-32 dagar, men max 3-4 skillnad hos en ocvh samma kvinna.

Långa och utdragna blödningar som pågår 2-3 v kan vara teckan på att ägglossningen utblir. det kvinnan har då är en såkallad tekniskblödning pga slemhinnan utan förvarning brister av sin egna tyngd. Att denblir utdragen beror på att gulkroppshormon saknas. Gulkroppshomon (progesteron) bildas normalt i gulkroppen efter ÄL, och  "dirigent" för när mens ska börja och sluta.

• Wilmis07
    LiselottePCOS skrev 2008-05-24 10:06:32 följande:
    Kvinnan  kan ha mens , men ändå har PCOS, dock ovanligt. Två av tre följand syntom ska kvinnan ha:orgelbunden eller utebliven menspåverkade hormonivåerPCO-äggstockÖkad behåring kan man få tex med problem från binjure och sköldkörtel med. Bra med grundlig hormonutredning.Även fetma/överikt kan göra att homonerna påverkas utan att det är "äkta PCOS". Har kvinnan cykler  som variera mer än  3-4 dagar då är mensen orgelbuden. Cyklens längd är nomal om den är 26-32 dagar, men max 3-4 skillnad hos en ocvh samma kvinna.Långa och utdragna blödningar som pågår 2-3 v kan vara teckan på att ägglossningen utblir. det kvinnan har då är en såkallad tekniskblödning pga slemhinnan utan förvarning brister av sin egna tyngd. Att denblir utdragen beror på att gulkroppshormon saknas. Gulkroppshomon (progesteron) bildas normalt i gulkroppen efter ÄL, och  "dirigent" för när mens ska börja och sluta.
    Ok,bra info.!JAg ska  ta mig i kragen och söka läkare för en utredning,det tyckte BM .
  • Muslimah

Liselott! Kul att du vet så mycket. Tack för informationen! DU är guld värd!!

Svar på tråden Symtom på PCO.