• Anonym

kalorier?

Har några frågor om mat till barn.
    Hur gör ni med maten på somrarna när man är mycket ute och åker eller går på stan?
    Är ju väldigt lätt att det blir pizza eller hamburgertallrik då men hur ofta "bör/kan" man äta det?
    Finns det något nyttigare alternativ?
    Mina barn har väldigt lätt för att gå upp i vikt så därför undrar jag hur man ska klara sommaren utan att behöva sitta hemma varje dag?

• Svar på tråden kalorier?
  • Petronilla

Pizza utan ost är gott och dricka vatten till, hamburgare utan pommes och vatten eller mjölk. Det går om man vill

Annars är det bara att se till att de rör på sig så mycket som möjligt.

Lycka till!

• Pirum

Hur gamla barn har du?

Är de små kan du ju ta med en barnmatsburk och värma. Det får vår son som är två och ett halvt ibland.

Annars kan du ju ta med matsäck. Eller köpa färdiga pastasallader eller liknande i mataffären och äta ute.

En varmkorv med bröd kompletterat med frukt och grönt (ta med hemifrån om du inte vill köpa) är ett mycket kalorisnålare alternativ än pizza eller hamburgermeny.

Annars är en liten hamburgare utan pommes eller läsk till inte så farligt. Det går väl att få minimorötter istället på de flesta ställen.

Välj en restaurang som serverar riktig lunchmat istället för snabbmat. Lite dyrare per portion men har ofta barnportioner för halva priset.

Sammanfattningsvis: Planera innan utflykten, kolla upp i förväg var ni ska äta och ta med nödbananer så ni inte behöver ta första bästa ställe om barnen är tokhungriga.

• Anonym (svea)

riktig lunchmat är ofta inte bättre än snabbmaten..

tyvärr är den full av fett så ibland kan det faktiskt vara läge för en burgare m pommes istället för lunchmat som är för kaloririk. sen ja visst kan man äta mycket från salladsbordet, men jag betalar inte gärna 75 spänn för rivna morötter o pizzasallad ja jag är snååål

den "nyttigaste" utelunchen är ju sushi, men kan behöva kompletteras med ett grovt bröd o en frukt..för att man ska hålla sej mätt längre...sen är det kanske inte alla som äter sushi heller...men men sushi kommer i topp alla gånger de gör tester på uteluncher....korv med mos är heller inte såå dåligt
    det är räksalladen,gurkmajjon,pommisarna och dressingen som gör den lilla kokta korven "dålig"

ska jag på utflykt planerat, tar jag hellre med mej egenlagad mat, då jag är anti på alla skitställen som vill trycka i barnen ja och mej med skräp.. sen visst fine ibland orkar lr kan man inte ha med matsäck. då får man väl lyxa till med det man är sugen på o äta nyttigare hemma senare. inget är ju jättedåligt att äta det är ju hur ofta o hur mkt man äter som avgör om det är bra eller inte för kroppen.

• Anonym

jag är så dålig på veta vad som är nyttigt och inte.
    Är korv inte jättefett? korv m bröd el hamburgare m bröd är alltså ok?
    är pommes jättedålig mat?
    Dom är inte så intresserade av grönsaker
    Nej barnmatsburkar äter dom inte.

• Neko

Pommes är rätt så dåligt, ja, det är friterat i en massa fett. Okej någon gång ibland men inte som rutin. Hamburgare utan dressing är väl helt okej tror jag. Korv med bröd är väl också okej men dte är ju ingenting man blir mätt på. På vissa ställen kan man ju köpa korv med potatismos, typ på sibylla och liknande, det är ju bättre i så fall.

Sushi är jättebra men dyrt.

Varför inte äta lunch på kinarestaurang? Kycklinggrytorna är helt okej.

• Anonym

hur gör man när man ska handla nyttigt på affären då?
    klart jag vet att frukt och grönt är nyttigt men jag menar resten.
    Om man ska välja mellan olika alternativ och ska läsa på varan vad ska jag gå efter?
    Nu tänker jag främst utifrån barns behov och inte vuxna för det kan ju skilja

• Neko

Hm, man kan säga som så att råvaror är nästan alltid bra. Frukt, grönsaker, köttfärs, köttbitar, ris, potatis och sånt. Ju mer 'färdiglagat' det är och ju mer tillsatser (E-nummer och sånt) som det innehåller, desto sämre.

Sedan kan man ju försöka att inte ha så mycket fett och socker i maten ifall man vill hålla vikten lättare.

Ge ett exempel på den typen av alternativ du menar så ska jag se om jag kan ge några tips =)

• Neko

Egentligen är samma mat bra för vuxna och barn över ett år, förutom att barnen gärna kan äta lite mer fett och mindre fullkorn.

• Pirum
    Anonym skrev 2008-05-22 12:26:48 följande:
    hur gör man när man ska handla nyttigt på affären då?klart jag vet att frukt och grönt är nyttigt men jag menar resten.Om man ska välja mellan olika alternativ och ska läsa på varan vad ska jag gå efter?Nu tänker jag främst utifrån barns behov och inte vuxna för det kan ju skilja
    Menar du om du ska handla lunchmat specifikt eller rent allmänt vad du ska laga för mat?

Välj bort halvfabrikat och laga själv från grunden. Det är lätt att gömma grönsaker tex mixa blomkål till puré (som knappt smakar något) och blanda i maten.

Om du känner dig helt lost när det gäller mat och näringslära tycker jag du ska låna någon grundläggande bok på bibblan för att få mer kött på benen.
  • Anonym

ok men om jag ska välja korv ska jag ta en mager eller spelar det ingen roll?
    menar mat i allmänhet och kan inte komma på något särskilt just nu
    jo föressten om jag ska köpa ketchup eller tomatpure vad tar jag då? är taomatpuren bättre?

Svar på tråden kalorier?