• Anonym

kalorier?

Har några frågor om mat till barn.
    Hur gör ni med maten på somrarna när man är mycket ute och åker eller går på stan?
    Är ju väldigt lätt att det blir pizza eller hamburgertallrik då men hur ofta "bör/kan" man äta det?
    Finns det något nyttigare alternativ?
    Mina barn har väldigt lätt för att gå upp i vikt så därför undrar jag hur man ska klara sommaren utan att behöva sitta hemma varje dag?

• Svar på tråden kalorier?
  • Kjell2

Bra grundråd har du fått, laga mycket själv och undvik halv och helfabrikat.

Ett annat råd är att ha koll på socker och sockerarter och begränsa intaget. Finns i godis, glass, läsk, korv och hamburgebröd, de flesta flingor, sylt, saft, kakor, bullar.

Om ni äter ute undvik att ge barnen läsk, ta mjölk eller vatten istället, inga efterrätter eller glass och inget godis.

/Kjell

• Anonym

ja godis,glass.läsk,kakor mm de fattar jag ju att det är onyttigt men just det andra. Vad som är bäst av den "riktiga" maten menar jag.
    Buljong är det fett? brukar ha buljongtärning i maten.

• Kjell2
    Anonym skrev 2008-05-22 13:16:30 följande:
    Buljong är det fett? brukar ha buljongtärning i maten.
    En buljongtärning består till huvudelen av fett. Men den är väldigt liten så det blir inte mycket fett per person. Så fortsätt du med buljong.

Jämför det med den mängd fett du steker i eller grädde/smör du har i såsen.

Sen är det en sak att förstå att man ska undvika socker, en annan att göra det. När ni är ute och äter hamburgare eller pizza dricker dina barna läsk och får de glass/godis?

/Kjell
  • Neko
    Anonym skrev 2008-05-22 13:05:14 följande:
    ok men om jag ska välja korv ska jag ta en mager eller spelar det ingen roll?menar mat i allmänhet och kan inte komma på något särskilt just nujo föressten om jag ska köpa ketchup eller tomatpure vad tar jag då? är taomatpuren bättre?
    Ta en korv som innehåller så mycket % kött som möjligt, det är bäst. Tomatpuré är nog lite bättre eftersom det är mer smak i den så man behöver inte lika mycket, men eg innehåller båda mycket socker. Det finns ketchup utan socker, du skulle kunna prova den, eller så ta krossade tomater och krydda själv =)

Buljong är helt okej =)
  • Janneman

Fett är inte farlig, speciellt inte för barn. Men för mycket kolhydrater är sämre. Särskilt om det är i form av socker. Fullkorn är direkt skadligt för små magar, dom får överaktiv tarm. Frukt och grönt i kombination med hamburgare och annan "kioskmat" är helt ok. Om du är orolig så undvik smågodis och läsk.

• Anonym

japp visst får dom läsk ibland men man kan ju inte utesluta allt hela tiden heller. Det jag vill är att veta vad som är bäst att äta. Får godis på lördagarna eller om det är något kalas. Vilken glass är bäst att ge då?

• Anonym

har provat ketchup utan socker men den var inte god och så innehåller den sötningsmedel och det vägrar jag ge mina barn så långt det går att undvika.
    fullkorn är skadligt skrev du men i vilken ålder är det ok då?
    får man då inte ge barn grovt bröd?

• Kjell2
    Anonym skrev 2008-05-22 13:29:49 följande:
    japp visst får dom läsk ibland men man kan ju inte utesluta allt hela tiden heller. Det jag vill är att veta vad som är bäst att äta. Får godis på lördagarna eller om det är något kalas. Vilken glass är bäst att ge då?
    Om det bara blir läsk, godis och glass på lördag spelar det ingen som helst roll vad du ger dem för sort. Det är när det blir sötsaker varje dag det inte är bra. och då spelar sorten mindre roll.

Du kan inte försvar att de får sötsaker varje dag med att det är rätt sort glass eller godis.

/Kjell
  • SofiaochStella

Isglass är ju kalorisnål men innehåller ofta färgämnen och konstgjorda smaker, skulle nog rekommendera kravmärkt vaniljglass om man är rädd för tillsatser.

• Anonym

nej självklart får de inte sötsaker varje dag utan bara på lördagar eller när det är barnkalas eller så.
    Från vilken ålder kan man ge fullkornspasta och ris?

• Anonym

nej självklart får de inte sötsaker varje dag utan bara på lördagar eller när det är barnkalas eller så.
    Från vilken ålder kan man ge fullkornspasta och ris?

• Kjell2
    Anonym skrev 2008-05-22 13:43:20 följande:
    nej självklart får de inte sötsaker varje dag utan bara på lördagar eller när det är barnkalas eller så.Från vilken ålder kan man ge fullkornspasta och ris?
    Så om ni äter ute en annan dag än lördag så blir det ingen läsk, godis eller glass? Ingen läsk andra vardagar heller?

Ursäkta att om jag är lite hård men du skriver att dina barn lätt går upp i vikt. Min erfarenhet är att socker oftast är den stora boven och då i form av en daglig konsumtion av livsmedel med socker i.

/Kjell
  • Anonym (mamma mys)

Jag är utbildad kostrådgivare och har två småbarn själv. Mitt bästa råd är som någon sa: laga så mycket som möjligt själv från grunden! Männsikor idag tycket att de har "lagat mat" när de kokar snabbmakaroner och steker mamma scans köttbullar/falukorv. Detta är ju bara hel och halvfabrikat fullt med skit! Detta säger jag inte för att föräldrar ska få dåligt samvete. Prova att byta ut makaroner och korv mot hemgjort potatismos och kassler, eller köp tex sejfilé eller annan vit fisk och panera den i ägg och vetemjöl, stek i rapsolja..istället för fiskpinnar. Turkisk yoghurt med favoritkryddan funkar som sås till det mesta. Ge barnen grönsaker de kan plocka INNAN maten. Testa att göra dipp på turkisk yoghurt, lite cúrry, salt och en droppe honung. Får iallfall alla ungar jag träffat att äta morotsstavar...

Att köpa mat i affären för att ta med sig så kan man tänka lite "tapas". Tex grovt bröd, naturell yoghurt, skinka, keso, oliver, majs...grönsaker & frukt. Bättre att äta lite blandat av bra råvaror än en "vanlig" rätt med massa E-nummer och transfetter!
    Lycka till!

• Anonym (mamma mys)

Glömde att säga att jag ofta gör pannkakor som "snabbmart" till branen. Med keso och frysta bär...och lite grönsaker FÖRE!

• Neko
    Anonym skrev 2008-05-22 13:33:25 följande:
    har provat ketchup utan socker men den var inte god och så innehåller den sötningsmedel och det vägrar jag ge mina barn så långt det går att undvika.fullkorn är skadligt skrev du men i vilken ålder är det ok då?får man då inte ge barn grovt bröd?
    Usch då, var det sötningsmedel i den? Nej, då är det ju inte bra.

Fullkorn är okej även för små barn men de ska inte äta jättemycket av det kanske =) Vår ettåring äter fullkornsris ibland =) Man märker ju hur mycket de kan äta för att inte bli dåliga i magen.
Svar på tråden kalorier?