• siriius

Hur länge använde ni matstolen Antilop från Ikea? Tills barnet var:

Som rubriken lyder!

*~ Loke 070721 ~*
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge använde ni matstolen Antilop från Ikea? Tills barnet var:
  • AW76
    Babusjka skrev 2008-05-22 11:49:03 följande:
    Precis som för oss! Och vår dotter är till råga på allt en riktig kortis! Men hon tyckte hon var stor nog för vanlig stol då, så det fick bli så.
    Ja, han började vägra spjälsängen samtidigt som stolen, så det kändes verkligen som "jag tänker inte använda de här bebisgrejerna längre".
  • Babusjka
    AW76 skrev 2008-05-22 11:51:34 följande:
    Ja, han började vägra spjälsängen samtidigt som stolen, så det kändes verkligen som "jag tänker inte använda de här bebisgrejerna längre".
    Ja men precis!
    Nova släppte spjälsängen vid 16 månader. Vi fick en växasäng av grannen som vi ställde in i hennes rum, hade inte alls tänkt att hon skulle börja sova i den då, men hon vägrade spjälsäng efter att hon fått nya!

Och när vi flyttade till nya lägenheten så fick vi en vanlig 90-säng, och då vägrade hon växasängen, så hon sover i vanlig nu. Jäkla unge, haha.

Oj, blev lite ot nu! *sorry*
  • CeeJay

Äldre!

Vår yngsta är nu 2,5 år och vi använder den fortfarande sporadiskt, som resestol. Vi använder den även som "extra stol" när någon annan med litet barn kommer hem till oss. Vi har verkligen haft nytta av den

• Miss Lau
    Babusjka skrev 2008-05-22 11:46:43 följande:
    Nova slutade använda den vid 18 månader ungefär och började sitta på vanlig stol.
    Menar du en vanlig stol som en sån vi vuxna sitter på? Inte ens min 8-åring sitter bra på en sån stol så jag bli aningen förvirrad över hur en 18 mån sitter?
  • Babusjka
    Miss Lau skrev 2008-05-22 12:27:41 följande:
    Menar du en vanlig stol som en sån vi vuxna sitter på? Inte ens min 8-åring sitter bra på en sån stol så jag bli aningen förvirrad över hur en 18 mån sitter?
    Japp, en sån.
    Hon har en kudde under rumpan.
  • AW76

Här är det inte heller några problem med vanlig stol till min snart 3-åring. Sitter t.o.m utan kudde ibland, men då kommer han aningens för lågt ner.

Beror väl på vad man har för stolar antar jag, hur pass bra barnen sitter.

• Miss Lau
    AW76 skrev 2008-05-22 12:40:54 följande:
    Här är det inte heller några problem med vanlig stol till min snart 3-åring. Sitter t.o.m utan kudde ibland, men då kommer han aningens för lågt ner.Beror väl på vad man har för stolar antar jag, hur pass bra barnen sitter.
    Självklart beror det på vad man har för stolar, men sitter ni vuxna skönt och bra kan ju inte ett betydligt kortare barn sitta speciellt bra. Bordet ska ju hamna i en viss höjd för att man ska sitta vettigt ergonomiskt och jag har svårt att tro att en 18 mån gör det (och inte 3-åringar heller).
  • Babusjka
    Miss Lau skrev 2008-05-22 12:44:54 följande:
    Självklart beror det på vad man har för stolar, men sitter ni vuxna skönt och bra kan ju inte ett betydligt kortare barn sitta speciellt bra. Bordet ska ju hamna i en viss höjd för att man ska sitta vettigt ergonomiskt och jag har svårt att tro att en 18 mån gör det (och inte 3-åringar heller).
    Det är säkert inte helt korrekt ergonomiskt, men å andra sidan så har jag hellre en trevlig matstund än en vilt skrikande 3-åring som är arg för att den måste sitta i barnstol.
  • AW76
    Miss Lau skrev 2008-05-22 12:44:54 följande:
    Ok, men för oss funkar det bra med kudde! Och nu när han ändå börjar bli så pass stor så har jag faktiskt ingen lust att investera i en klumpig tripp-trapp-stol i vårt lilla kök!

När vi "festar till det" och äter i vardagsrummet så sitter han på en liten barnstol till vardagsrumsbordet. Perfekt!
  • glammis

Köpte en tripp trapp igår så vi hade antilopen fram tills han var 2 år och 3 månader! Bör tillägga att han ogillade den skarpt i slutet...

• nicke nyfiken76

Vet inte än. Lillkillen är 18 månader och kommer nog att få andvända den än ett bra tag. Det är jättebra att man kan spänna fast det lilla odjuret.
    Och dessutom använder storebror (4½ år) fortfarande sin tripp trapp.

• Livshlädje

Min dotter fullkomligt vägrade sitta i den när hon var 15 mån. Och då menar jag verkligen vägrade - jag fick inte ner henne i den längre, hon spände kroppen i en båge och blev ruskigt arg på mig när jag försökte sätta henne där! Efter några dagars kladd på vanlig stol köpte vi en tripp trapp!

Hon kan sitta i den nån gång nu, t ex när jag klipper hennes hår..

• Crazy Baby

Vår stora tjej som är 3 år sitter i sin Antilop ibland, hon tycker bättre om den än sin Trip-Trap stol. Hon är så pass liten så det är inget problem för henne att få plats!

• Linda1976

Är den den vita plast från IKEA för 100:- typ? Den ha vi som utomhusstol, och den användes hela förra sommaren iaf, då var dottern 2,5. I år är den nog för liten.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Blå Flygare

Använde den från 4-13 mån. Sen köpte vi en tripp-trapp och Antilop har vi ute och som reserv när det kommer små-barn på besök. Och hade den med till vissa när vi kom på besök (den är ju öätt att ta med). Numera får hon sitta på vanlig stol när vi åker bort o det inte finns matstol. Hon är 23 mån och det var ett tag sedan vi släpade med den. Men på verandan hunkar den fint

• EmA

Vi bytte till en triptrap runt ett års ålder. Hon hade säkert kunna sitta i antilopen ett bra tag till och gör så när vi äter i uterummet för där står den nu. Anledningen till att vi bytte var att vi fick låna en triptrap av syrran så då bytte vi.

Mamma till Tindra 070112
  • glasbubblan

Sonen fick en tripptrapp när han var ett år, så han skulle kunna klättra upp och ner själv.

Svar på tråden Hur länge använde ni matstolen Antilop från Ikea? Tills barnet var: