• Daimis

Ekorre....hjälp

Katten kom in m en liten ekorrunge idag. Den verkade helt oskadd men lite omtöcknad. La den i en liten lådan m papper i och den ligger o sover nu. Har flyttat på sig lite då o då o ändrat ställning. Verkar bättre men trött.
    Vad ska jag göra egentligen?
    Vill inte bara släppa ner den på marken utanför, tänk om katten är på igen...

• Svar på tråden Ekorre....hjälp
  • meic

usch då stackarn... ring veterinären.

• Mistys Daisy

Det fanns nyss en tråd om en jordekorre som en räddade undan.
    Vila, värme och lite kattmat på burk var receptet för hon kvicknade till och kunde släppas ut pigg igen!

• Trinity78

Jag hade nog ringt en veterinär.

Jag googlade lite och hittade detta:

Det är väldigt viktigt att se till att inte ekorren blir uttorkad. Se till att få i den lite vatten. Om det är en unge så fungerar ”Wiskas kattmjölk” eller ”Royal canins first age” alldeles utmärkt. Man ska aldrig ge dem mjölken vi dricker eftersom det kan vara livsfarligt!
    http://hem.passagen.se/skadatvilt/Ekorrar.html

Krävs tillstånd för att rehabilitera skadat vilt?

För att vårda och rehabilitera skadat vilt krävs tillstånd från Länsstyrelsen och Naturvårdsverket, enligt jaktlagstiftningen. Ett antal privatpersoner och föreningar har tillstånd att ta hand om skadade djur. Tillstånden gäller vanligen igelkott, ekorre, harar samt fredade fåglar. Vården ska ges under överinseende av veterinär.
    http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Du-djuren-och-vaxterna/Att-ta-hand-om-skadade-vilda-djur/

If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • Daimis

Försökte få i den lite vatten innan genom o doppa ett litet papper i vatten. Den slickade lite på den. Har ställt en skål bredvid oxå. Men tror den behöver sova...
    Konstigt att man ska behöva ha tillstånd för det... jag tänker inte direkt behålla den...

• Trinity78
    Daimis skrev 2008-05-22 13:53:58 följande:
    Försökte få i den lite vatten innan genom o doppa ett litet papper i vatten. Den slickade lite på den. Har ställt en skål bredvid oxå. Men tror den behöver sova...Konstigt att man ska behöva ha tillstånd för det... jag tänker inte direkt behålla den...
    Det är ju för att man inte ska skada den. En veterinär är utbildad och vet vad den behöver. Kan du inte ringa och fråga en? Du kanske inte behöva åka in till mottagningen utan bara få några tips.
    If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • meic

tillståndet är väl för att man behöver kunskaper för att ta hand om ett vilt djur

Daimis skrev 2008-05-22 13:53:58 följande:
    Försökte få i den lite vatten innan genom o doppa ett litet papper i vatten. Den slickade lite på den. Har ställt en skål bredvid oxå. Men tror den behöver sova...Konstigt att man ska behöva ha tillstånd för det... jag tänker inte direkt behålla den...
  • Mistys Daisy
    Svar på #4
    Jag vet inte riktigt hur dom tänkt sig.. Jag hittade två skadade harungar som var hackade i huvudet av skatorna. En äldre dam ringde till något ställe som kommer och tar hand om skadade vilda djur, men dom sa bara att vi skulle flytta dom till ett säkrare ställe... Klart att fåglarna hittar dom igen.. Visst ska naturen ha sin gång och det är mycket som händer man inte ser, men när man har ett litet hjälplöst djur framför sig måste man väl få ge "första hjälpen", typ? Och skadan är väl redan skedd när en människa tar i ungen, då vill väl inte djurmamman ta sig an ungen igen? Jag vet inte egentligen, bara tänker..har så ont av skadade djur.. Hoppas han blir bättre!!!!!
  • Daimis

Fick tag i en veterinär. Han tyckte att eftersom den inte verkade skadad mest trött. så tyckte han att den skulle få vila upp sig. Och släppa ut den sen.

• Intelligenti pauca
    Daimis skrev 2008-05-22 13:44:48 följande:
    Katten kom in m en liten ekorrunge idag. Den verkade helt oskadd men lite omtöcknad. La den i en liten lådan m papper i och den ligger o sover nu. Har flyttat på sig lite då o då o ändrat ställning. Verkar bättre men trött. Vad ska jag göra egentligen? Vill inte bara släppa ner den på marken utanför, tänk om katten är på igen...
    Vi tog in en liten harunge en gång.Den överlevde endast knappt två dagar hos oss.Den var inet synligtmskadad el så.Men tuffsig,verkade övergiven etc.Det är så mycket de behöver från mamman som vi inte kan ge.Antikroppar från modersmjölken värmen etc.
    .Den andra parten bör också höras.
  • Mcmajjsan

Oftast "sprängs" harungar infrån då dom första tiden behöver hjälp med att bajsa. Mamma trycker med tassen på baken helt enkelt. Vi människor vet inte om det och det slutar därför oftast i dödsfall.

Sen det här med att om man tar i en unge så vill mamma inte ha med den att göra är bara skröna.

Intelligenti pauca skrev 2008-05-22 14:29:21 följande:

Vi tog in en liten harunge en gång.Den överlevde endast knappt två dagar hos oss.Den var inet synligtmskadad el så.Men tuffsig,verkade övergiven etc.Det är så mycket de behöver från mamman som vi inte kan ge.Antikroppar från modersmjölken värmen etc.
  • Daimis

Även om mamman skulle ta tillbax denna lilla så tvivlar jag på att den hittar hem... hoppas den klarar sig...
    Läste lite på nätet o jag blev osäker på om det ens är en unge då den fortfarande har lite av den gråa vinterpälsen kvar... men den har så tunn svans... Men jag är ingen expert direkt.
    Försökte även ringa den som bor häromkring o tar hand om skadade vilda djur men han svarar inte...

Svar på tråden Ekorre....hjälp