• Hälla

Chipslasange

Hej!

Jag söket ett recept på chipslasange.
    Hoppas att de finns nån här inne som vill dela med sej.

• Svar på tråden Chipslasange
  • ElinOlsson

Chipsgratäng

För: 4-6 personer

Ingredienser
    400-500g fläskfilé
    1 påse(200gr) pepparchips
    1 dl naturell crème fraiche
    2 dl vispgrädde
    Salt och peppar på köttet

Beskrivning
    Skiva och stek köttet. Lägg i en ugnsfast form. Strö rikligt med pepparchips över köttet. Häll grädde och creme fraiche över allting. gratinera i 225 grader, tills chipsen tagit färg i ca 10-15 min."
    Udda men supergod!! Serveras med en tomat-och löksallad samt lite vitt bröd.

Det här är receptet jag har med chips. Vet inte om det var nåt sånt du sökte. Tror jag hittat det här på FL

• Analoga

Hittade detta på Tasteline. Aldrig hört talas om chipslasagne förut, låter ju supersmaskigt! Räcka ut tungan

Chipslasagne

1 påse chips
    300-400 g köttfärs
    5 dl mjölk
    Ketchup eller chilisås
    2 msk vetemjöl
    1-2 dl riven ost
    Salt eller peppar
    Malen spiskummin eller örtkrydda

Stek köttfärsen och krydda med salt, peppar och spiskummin eller annan örtkrydda. Häll på ketchup eller chilisåsoch ställ åt sidan.
    Häl mjölk i kastrull och tillsät mjölet. Vispa ihop och sätt kastullen på plattan. Koka upp under vispning till ganska tjock sås.
    Lägg ett lager av den vita såsen på botten av ugnssäker form. Fortsätt med ett lager chips, följt av köttfärsröran. Varva sedan detta och avsluta med det sista av den vita såsen. Strö över osten och gratinera i ugnen i ca 225* tills osten fått fin färg.

• annikaloppan
    ElinOlsson skrev 2008-05-22 19:50:55 följande:
    Chipsgratäng För: 4-6 personerIngredienser400-500g fläskfilé1 påse(200gr) pepparchips1 dl naturell crème fraiche2 dl vispgräddeSalt och peppar på köttetBeskrivningSkiva och stek köttet. Lägg i en ugnsfast form. Strö rikligt med pepparchips över köttet. Häll grädde och creme fraiche över allting. gratinera i 225 grader, tills chipsen tagit färg i ca 10-15 min."Udda men supergod!! Serveras med en tomat-och löksallad samt lite vitt bröd.Det här är receptet jag har med chips. Vet inte om det var nåt sånt du sökte. Tror jag hittat det här på FL
    Det är det där receptet jag har.
    Och jag har fått mitt härifrån
    ◊ William 05 10 15 ◊
  • Analoga
    ElinOlsson skrev 2008-05-22 19:50:55 följande:
    Chipsgratäng För: 4-6 personerIngredienser400-500g fläskfilé1 påse(200gr) pepparchips1 dl naturell crème fraiche2 dl vispgräddeSalt och peppar på köttetBeskrivningSkiva och stek köttet. Lägg i en ugnsfast form. Strö rikligt med pepparchips över köttet. Häll grädde och creme fraiche över allting. gratinera i 225 grader, tills chipsen tagit färg i ca 10-15 min."Udda men supergod!! Serveras med en tomat-och löksallad samt lite vitt bröd.Det här är receptet jag har med chips. Vet inte om det var nåt sånt du sökte. Tror jag hittat det här på FL
    Men himmel vad gott det lät. Känner hur snålvattnet rinner till Räcka ut tungan    Detta + chipslasagnen måste testas!!
  • annikaloppan
    Analoga skrev 2008-05-22 19:51:39 följande:
    Hittade detta på Tasteline. Aldrig hört talas om chipslasagne förut, låter ju supersmaskigt! Chipslasagne1 påse chips300-400 g köttfärs5 dl mjölkKetchup eller chilisås2 msk vetemjöl1-2 dl riven ostSalt eller pepparMalen spiskummin eller örtkryddaStek köttfärsen och krydda med salt, peppar och spiskummin eller annan örtkrydda. Häll på ketchup eller chilisåsoch ställ åt sidan.Häl mjölk i kastrull och tillsät mjölet. Vispa ihop och sätt kastullen på plattan. Koka upp under vispning till ganska tjock sås.Lägg ett lager av den vita såsen på botten av ugnssäker form. Fortsätt med ett lager chips, följt av köttfärsröran. Varva sedan detta och avsluta med det sista av den vita såsen. Strö över osten och gratinera i ugnen i ca 225* tills osten fått fin färg.
    Var hittade du det där? Jag var också där inne ju!
    ◊ William 05 10 15 ◊
  • ElinOlsson
    annikaloppan skrev 2008-05-22 19:52:02 följande:
    Det är det där receptet jag har. Och jag har fått mitt härifrån
    Då kanske jag har fått det av dej - vem vet
  • annikaloppan
    ElinOlsson skrev 2008-05-22 19:53:26 följande:
    ◊ William 05 10 15 ◊
  • annikaloppan
    ElinOlsson skrev 2008-05-22 19:53:26 följande:
    ◊ William 05 10 15 ◊
  • Analoga
    annikaloppan skrev 2008-05-22 19:53:10 följande:
    Var hittade du det där? Jag var också där inne ju!
    Googlade  
  • miagräddnos

Jösses vad mysko det låter med chips i maten . Och vilken kaloribomb. Och vad jag förstör tråden med att dra in kalorisnacket, hehe....sorry.

• annikaloppan
    miagräddnos skrev 2008-05-22 19:56:22 följande:
    Jösses vad mysko det låter med chips i maten . Och vilken kaloribomb. Och vad jag förstör tråden med att dra in kalorisnacket, hehe....sorry.
    ◊ William 05 10 15 ◊
  • Analoga
    miagräddnos skrev 2008-05-22 19:56:22 följande:
    Asch - gott med fett ibland
  • miagräddnos

Fett är en finfin smakbärare

Svar på tråden Chipslasange