Hur ska ni dela/delade ni upp föräldraledigheten?
Vi har börjat diskutera hur vi skall dela upp föräldraledigheten. Hur gjorde ni eller hur ska ni göra?
Vi har börjat diskutera hur vi skall dela upp föräldraledigheten. Hur gjorde ni eller hur ska ni göra?
Vi ska nog försöka göra att jag är hemma ett år och killen ett halvår. Förhoppningsvis går detta ihop ekonomiskt också. Ska på FK möte om ngn vecka så får nog veta då...
Jag planerar att vara hemma 2-3 månader för att hämta igen mig efter förlossningen och sen efter det ska vi båda vara föräldralediga på halvtid samtidigt är tanken...
Vi var båda hemma i 3 månader, sen gick mannen tillbaka till arbetet. Jag ska vara hemma totalt 12 mån och då tar maken över i 2-3 månader eller längre beroende på hur det går med dagisplatser.
Jag var hemma fyra månader i början, sedan har jag varit hemma måndagar och fredagar och min man har varit hemma tisdagar, onsdagar, torsdagar. Detta kommer vi att köra på fram tills januari 09. Jag kommer dock att vara mammaledig på heltid 1 juni tills mitten av augusti. Hur går era diskussioner?
Vi har planerat att jag ska vara hemma lite mer än 1 år, men jag kommer att hoppa in på jobbet lite då och då. Vikariera för mig själv så att säga. Sen är tanken att min man ska vara hemma i ca 6 månader, men det beror på hur det går med hans företag. Har han jätte mycket att göra delar vi nog lika på "hans" 6 månader. Jag jobbar på schema så det passar oss ganska bra.
Rent ekonomiskt gör det för oss ingen skillnad på vem som är hemma, Min man har 20:- mer om dagen än mig. Dessutom får jag som kommun anställd ett engångsbelopp av min arbetgivare när jah går hem på föräldraledighet.
Jag kommer vara hemma på heltid i 2 månader, sen ska jag börja jobba lite lite när sambon har semester (kanske 3-4 timmar i veckan). Från typ 4 månader kommer vi att dela, vara lediga hälften var. Fast jag kommer jobba 2 dagar och sambon 3 dagar. Men jag kommer hoppa in och jobba kvällar/hleger/nätter när det behövs.
Först ska vi båda vara hemma två månader (förra gången var vi båda hemma i en månad). Sen är jag hemma i typ sex månader och sen maken i knappt sex månader. (så gjorde vi förra gången också) Sen tar vi varannan vecka fram tills dagisstart vid (förhoppningsvis) ca 18 månader.
Funkade skitbra förra gången. Särskilt bra var det då vi hade varannan vecka hemma.
Mitt råd är att verkligen dela lika! Tänk er vääääldigt noga för innan ni delar på det klassiska sättet att mamma är hemma och papa är hemma en liten snutt. Där kommer ni med stor risk att stå med huvudansvaret för era barn resten av livet om ni inte släpper in pappan! Och att se sitt barn ha kul med pappa och att de verkligen trivs ihop är det bästa jag vet. Jag blir helt lycklig i magen av att se hur nära varandra de står. Toppen!
Vår bebis är beräknad till den 6 juli. Vi har tänkt så här: Jag ska vara föräldraledig fr o m 7 juli t o m 28 februari nästa år. Sen tar maken över med föräldraledigt fr o m 1 mars t o m 31 juli.
Han ska iofs vara ledig lite i början också; pappadagar och semester ger 5 veckors ledigt för honom
Sambon tar ut 10dar vid födsel sen sina personliga 60dagar.
Hade det gått så hade jag förmodligen tagit dem ochså.
Resten tar jag och är hemma så länge jag kan!
Jag ska vara hemma 2 år varav det första året ska jag plugga till barnskötare på distans. Min sambo ska ta dom sista 2 månaderna och då även invänjningen på dagis. Vi tycker att det viktigaste är att bebben får vara hemma så länge som möjligt och då är detta en bra lösning för oss.