• Truccodero

Kolsyrat vatten & färskost?

Jag undrar om det är okej att dricka kolsyrat vatten som man köper och att äta färskost när man är gravid?

• Svar på tråden Kolsyrat vatten & färskost?
  • Miss Love

Ja, båda sakerna är ok!

• Miss Love

Varsågod och grattis till graviditeten!

• Kakan77

Bara nyfiken... hur kom du på tanken att det skulle vara farligt för barnet med vatten?

• Truccodero

Inte att det skulle vara farligt med vatten men just kolsyrat köpt vatten eftersom det innehåller ganska mycket flour. Det är ju inte bra för små barn så jag tänkte att det kanske inte var bra för foster heller. Snacka om att vara nojjig.

Förresten, honung.... Det ska väl inte barn under 1 år käka, hur är det med gravida?

• Miss Love
    Truccodero skrev 2008-05-22 22:17:18 följande:
    Inte att det skulle vara farligt med vatten men just kolsyrat köpt vatten eftersom det innehåller ganska mycket flour. Det är ju inte bra för små barn så jag tänkte att det kanske inte var bra för foster heller. Snacka om att vara nojjig. Förresten, honung.... Det ska väl inte barn under 1 år käka, hur är det med gravida?
    Du kan äta honung, Läs länken jag skickade till dig, där står allt du ska unvika att äta.
  • Tintaglia

Hej! Kanske en onödig fråga eftersom jag just läst på livsmedelsverkets sida att det är ok - men jag känner mig ändå osäker när det gäller färskost, typ cantadou..

En god vän som arbetar på en neonatalavdelning i finland berättar om barn som föds med skador pga listeria och hon säger att i finland hör färskost definitivt hemma på "inte-listan" för gravida..?

Jag är ostälskare, och är nu alltså i sorg. Skulle vilja trösta mig med lite god färskost, men vågar jag? Har ni hört något annat än vad livsmedelverket rekommenderar?

• Kakan77

Ja, det är inte svårt att bli lite lätt förvirrad oh nojjig av olika varningar överallt!

• Ann 2008

Jag dricker mineralvatten men försöker undvika Ramlösa. Hörde för typ 1 år sedan att livsmedelsverket krävde att tillverkaren (har för mig att det är Carlsberg men kan ha fel) skulle ha en synlig etikett att den innehåller stora mängder flour. Företaget sökte dispans på 2 år för att få sälja som vanligt under tiden. Det var bara vad jag hörde på tv:n och vet inte om det stämmer men har aktat mig för den ändå.

• Kakan77

Ja, där ser man. Jag har haft dille på mineralvatten hela graviditeten! Men jag tycker inte man ska oroa sig så mkt, det är antagligen farligare att gå över gatan i storstan än hela mathysterin.

• Ann 2008

Ja, jag håller med. Jag har druckit ramlösa, men har jag kunnat välja så har jag köpt en annan sort. Man får ta allt med en nypa salt

• Tintaglia

Hmm, jag antar att man inte kan skydda sig mot allt. Man ska nog ha bra med otur om man ska lyckas pricka exempelvis en ost med listeriabakterier i om man bara följer alla råd så gott man kan.

Jag är inte heller lika nitisk den här gången som då jag var gravid med min ettåring, men vill inte utmana ödet för mycket.

På söndag är det "Barnvagnsrullet" här i Sthlm, och då ska vi picnica med baguetter med mycket(!) och goda fyllningar - men jag ska använda KOKT skinka och inte rökt..

Ha en bra helg, alla!

• marremamma

Vet bara att man ska undvika för mycket fluor när man e gravid. Som till exempel finns i kolsyrat vatten som man köper ja. Man ska heller inte äta flourtabletter till exempel när man e gravid sa tandläkaren till mej.

Färskost är helt okej. Det är bara mögelost och brie och såna typer av ost du ska undvika.

Svar på tråden Kolsyrat vatten & färskost?