• Helen72a

tradera tråden del 8

Välkommen!
    Ny som gammal i tråden!
    Här pratar vi om det som har med tradera att göra.
    Både som säljare och köpare.
    Vi delar erfarenheter, försöker hjälpa till om någon har problem och så vidare!
    Alla är välkomna!

http://www.familjeliv.se/hem/denna_dar/gallery/phpilpqnd.pngDETTA FÅR MAN DOCK INTE GÖRA:
    (familjelivs regler)

Länka till egna auktioner, pågående som avslutade

Skriva sitt alias på tradera i tråden

Tipsa om vänners auktioner

Man får inte efterlysa varor i tråden
    ("jag letar efter xx i storlek yy, om någon ser det hojta" t.ex)

Bryter vi mot reglerna tilldelas varningar och risken finns att tråden stängs.

http://www.familjeliv.se/hem/denna_dar/gallery/phpilpqnd.png
    De vanligaste frågorna i tråden har vi samlat i vår FAQ.
    Kolla gärna in den, där finns många svar!
    TRADERA FAQ

Det finns en grupp på tradera där man kan ansöka om medlemsskap:
    Effellare som köper och säljer på Tradera
    (tryck på ansök om medlemsskap här så släpper
    en moderator in dig så snart dom kan)
    Kolla gärna in Ankmors blogg för vår nicklista!
    Portotabell:
    Portokostnader hos Posten (brev)

0-20 gram - 5,50 kr = 1 frimärke
    21-100 gram - 11 kr = 2 frimärken
    101-250 gram - 22 kr = 4 frimärken
    251-500 gram - 33 kr = 6 frimärken
    501-1000 gram - 44 kr = 8 frimärken
    1001-2000 gram - 66 kr = 12 frimärken

Skrymmande - portot ovan + 11 kr
    (om paketet är tjockare än 3 cm eller bredare än 25 cm.)

Har du ett försvunnet brev/paket?
    Man kan ringa:
    Obeställbara paket: 08-6785500
    Eller fylla i en anmälan på nätet:
    e-tjanster.pts.se/Asb/

~~Tänk på vad du säger & hur du säger det~~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-23 09:24
    RÄTT LÄNK TILL TRADERA CHATEN

www.tradera.com/groups/group/group.aspx

• Svar på tråden tradera tråden del 8
  • Camilla86
    anette 81 skrev 2008-06-09 20:41:19 följande:
    Hur länge brukar ni vänta med att lägga ut en vara igen? Var en som vann min auktion som gick ut den 28maj men har fortfarande inte fått något svar på mitt mail.
    ¨kan ju ha haft problem med dator eller e bortrest så jag hade väntat 3 veckor eler sånt det finns ju många orsaker til varför personer ej kan svara på mail.. men det tycker jag väl bara för att jag tror gott om folk hehe..
  • Snorky

Leavemealone: Alltså jag tycker såhär... Jag brukar skriva att auktionen ska betalas inom 5 dagar efter auktionsslut. För mig betyder det att de har 5 dagar på sig att betala, gör de det inom 5 dagar är det då en "snabb och smidig betalning". Måste jag däremot tjata med massa påminnelsemail och det dröjer utan vettiga orsaker så kan jag påpeka att betalningen tog lite tid. Men har man däremot ett giltigt skäl (sjukdom, föder barn, etc) till sen betalning så kan jag ist skriva "Bra kontakt, trevlig köpare". Negativt lämnar jag enbart om personen inte betalar och inte svarar på mail, inte för att man är sen med betalning såvida personen inte uppträder på ett dåligt sätt och är tex otrevlig. Visst är det bra att köparen är snabb etc, men har man 5 dagar på sig att betala så har man ju... sen är det ju inte så att jag väljer mina köpare, så det spelar ju liksom ingen roll i slutändan med såna omdömmen. Det är ju hur man är som säljare som isf är intressant för andra som budar...

Mamma till buspojkarna Neo 050314 och Mio 061221
  • tindio

Nån som testat lägga ut mobiler på tradera?
    Hur gick det isf?
    Har rensat i mobil lådan,finns MASSOR som inte används

• Teskedsmamman
    digimax skrev 2008-06-09 20:23:54 följande:
    oj hahaha förlåtjag var för snabb där med grattandet
    Luuugnt, jag får skylla mig själv Och här blir inga fler barn... Nu får det vara nog, jag ska överleva 3 vilda killars påhitt också
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • LeaveMeAlone
    Snorky skrev 2008-06-09 22:34:42 följande:
    Leavemealone: Alltså jag tycker såhär... Jag brukar skriva att auktionen ska betalas inom 5 dagar efter auktionsslut. För mig betyder det att de har 5 dagar på sig att betala, gör de det inom 5 dagar är det då en "snabb och smidig betalning". Måste jag däremot tjata med massa påminnelsemail och det dröjer utan vettiga orsaker så kan jag påpeka att betalningen tog lite tid. Men har man däremot ett giltigt skäl (sjukdom, föder barn, etc) till sen betalning så kan jag ist skriva "Bra kontakt, trevlig köpare". Negativt lämnar jag enbart om personen inte betalar och inte svarar på mail, inte för att man är sen med betalning såvida personen inte uppträder på ett dåligt sätt och är tex otrevlig. Visst är det bra att köparen är snabb etc, men har man 5 dagar på sig att betala så har man ju... sen är det ju inte så att jag väljer mina köpare, så det spelar ju liksom ingen roll i slutändan med såna omdömmen. Det är ju hur man är som säljare som isf är intressant för andra som budar...
    ja jag är ju nybörjare på tradera så vet inte riktigt. men låter vettigt det du tänker och gör. fick själv omdömet "snabb och smidig affär" men då mailade vi också varandra precis efter avslutat auktion. jag betalade nästan på en gång och hon på på det dagen efter på fm så allt gick verkligen snabbt och smidigt från bådas sidor. kanske onödigt att jämföra det med sånna fall då det kanske inte är så ofta det går så smidigt?
  • Tant J

Hahaha!
    Har just "tvingat" dottern att bli fotad i mina Tradera-kläder. Hon är ju mycket snyggare än jag!
    Känns dock lite fult...
    -Men mamma vill ju bara tjäna lite pengar på Tradera!

• Teskedsmamman

Jag fick hem en tröja i en gratispåse, hade betalat 5 kr i emballageavgift och mailade säljaren om det, fick ett ganska "oj, då, jag tar alltid ut emballageavgift oavsett" och jag lämnade pos, jag fick tröjan, emballaget var helt men skrev "Lurad på emb.avg, fick i gratispåse, i övr nöjd med vara"

Börja med att ta kontakt med säljaren... Sedan hade jag nog lämnat pos om varan ändå var hel... t ex "bet 3 kr i emb.avg, fick i gratisreklam. Emb. sönder vid leverans, vara ok" om det får plats....

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Snorky

leavemealone: Jag tycker de flesta är snabba med att betala, det är sällan som jag behöver påminna. Oftast är det att folk missat att jag har betalningsinfo som följer med traderas automatiska vinnarmail som kommer direkt efter avslutad auktion. Jag postar oftast samma dag eller dagen efter betalning. Därför så ser oftast mina omdömmen likadana ut...

Mamma till buspojkarna Neo 050314 och Mio 061221
  • xenaa

teskedsmamman - som jag skrev innan fan vad fräcka vissa är!! vadå så man får ta ut emballageavgift oavsett eller?! jisses!

♥LEO♥
  • Proxima

VARFÖR ihela friden finns nämner man negativt omdöme i vinnarmailet?! Jag tycker att det känns sååååå tråkigt och negativt att börja skriva att si och så här ska du göra annars blir det negativt... I VINNARMAILET! Eller är det bara jag som tänker så?

Så här stod det i ett jag fick nyss:

"Beloppet bör finnas senast på mitt konto fredagen den 13 juni, annars lämnar jag tyvärr negativt omdömme, för ej genomförd affär enl villkor..."

Blääää!!! I nästa andetag nämner samma person att hon postar en gång i veckan...

Hmmm, ja, som sagt är jag kanske konstig som tycker det känns tråkigt, men eventuellt negativt omdöme kan man väl vänta med åtminstone till påminnelsen? Eller?

(Ursäkta, behövde få gnälla av mig lite... Hoppas nu bara att det inte är någon här jag vunnit av, he he! )

Svar på tråden tradera tråden del 8