• nykomling

Hydrokortison till tremånaders bebis? Fler som har barn med eksem?

Min dotter är tre månader och har de senaste veckorna haft röda utslag över framförallt mage, bröst och armar. Har varit många vändor på BVC och hos andra läkare men ingen har med säkerhet konstaterat vad det beror på. Fick först diagnosen nässelutslag och nu sist eksem. Sedan några dagar tillbaka äter hon bara nutramigen (ersättning utan komjölk) i väntan på resultat från ett blodprov.

Eftersom hon inte ammas och vi inte bytt tvättmedel (använder bara neutral) borde det vara maten tror läkarna. Men som sagt, ingen vet. Smörjer med hydrokortisonsalvan morgon och kväll och det blir bara marginellt bättre. Är väldigt osäker på om det verkligen är ok med hydrokortison på så små barn. Finns det fler som varit i en liknande situation? Vad visade det sig att det var?

• Svar på tråden Hydrokortison till tremånaders bebis? Fler som har barn med eksem?
  • Flickan och kråkan

Helt ok med mild kortison. Eksem är värre för huden än kortison. Vi har eksem sedan 2 månaders ålder.

Atopiaskt eksem har vår grabb....tyvärr.

• Flickan och kråkan

Atopiskt skulle det stå

Sedan får vi smörja massor med mjukgörande salva (miniderm och locabase repair) för att mota olle i grind.

• nykomling

Ja, det tror jag att min tjej också har. Det är ju inte vinter och som sagt, inga nya vanor på sista tiden. Jag smörjer in ett lager med kortison morgon och kväll samt med miniderm emellan. Hur lång tid bör gå emellan när man smörjt med kortisonet innan man lägger på minidermen eller annan fuktkräm? Jag kan tyvärr inte vänta innan jag sätter på henne kläder för hon vill hela tiden ta sig på överkroppen .-(.

• Häxaväxa

Jag skulle inte smörja mitt barn med cortison..
    Pröva att ta bort de mat/välling etc,byt mot andra alternativ..
    Andvänd inte några salvor el oljor med parafin i..
    Tyvärr innehåller de flesta krämer på apoteket just det..fråga på hälsokosten istället!
    Oftast kommer ju problemen med huden just från maten,olika allergier etc..
    Lycka till!

• nykomling

Vet ni om Miniderm innehåller paraffin, är det inte glycerol i den? Vissa säger helt ok med kortison (tex läkarna), men de på apoteket var jättetveksamma. Har hört att det kan göra huden tunnare och vi smörjer ju på ganska stora områden eftersom hon har utslag överallt nästan. Det är så jobbigt att inte veta om man gör rätt eller fel.

Hur länge ska man testa med nutramigen innan man märker att det hjälper/inte hjälper?

• Curlingmorsan

Vår son hade oxå mycket eksem när han var mindre. Åt oxå bara Nutramigen, blev inte bättre så vi provade NeoCate (Nutramigen är ju trots allt baserad på komjölksproteiner), men det gjorde inte heller någon större skillnad. Så vi vet inte vad eksemen berodde på. Vi smörjde honom morgon och kväll med kortisonkräm (en starkare till kroppen och en svagare i ansiktet) och resten av tiden med MiniDrem och Repair. Va oxå tveksam till kortison men både BVC och barnläkaren sa att det inte var någon fara. Efter några månader så blev han bättre. Nu är han 15månader och varje gång han blir sjuk så får han torrhetseksem, så det gäller att smörja in honom ordentligt. Nu behöver vi inte använda kortison utan det räcker med Miniderm och Repair. Hoppas verklgen att det snart blir bättre för din dotter oxå!

Ebba & Felix mamma
  • Flickan och kråkan

Försökte "paraffinfritt" men det fungerade inte. Har de eksem så hjälper tyvärr inte vegetabiliska oljor etc. Litar på läkare i dessa frågor. Apoteket har också bra information vad gäller mineraloljor.

Har läst på mycket om eksem sedan vi fick det. Vad jag förstod så var svenska barn underbehandlade om något eftersom många föräldrar är tveksamma till kortison. Detta ska vara en obefogad rädsla. Fast lite funderar man så klar.....

Jag använder dock det som fungerar. Tror vår pojke mår bäst av det.

• Husmusen8

Min dotter har oxå eksem, tror det var atopisk eksem. Till mig har barnläkaren sagt att jag ska smörja flera gånger om dagen med mjukgörande salva, t.ex locobase repair och sedan ta kortison där det är som värst. Den receptfria kortinsonsalvan man köper på apoteket ska iaf vara helt ok att använda.

• MosterMi

Min ena son fick atopiskt eksem när han var 12 veckor. Hela ansiktet var rödknottrigt och fick sår bakom öronen. Jag helammade så det berodde inte på maten i hans fall. Jag tror att det kom från ett plastgips som han hade runt benet i 12 veckor i behandlingen av hans klumpfot. Smorde med kortisonsalvor där det behövdes och miniderm 2 ggr per dag på hela kroppen.

Nu är han nästan 10 månader och eksemet är mycket bättre. Nu smörjer vi honom vid behov med miniderm, kanske varannan dag, och fort på med kortisonsalva om han får någon eksem. Min läkare sa att det var viktigt att krämen går in i huden innan man sätter på kläder. Annars så torkas den av på blöjor, kläder etc.

Lycka till med behandlingen! Det tar ganska lång tid för eksemet att gå ner så var ihärdig med smörjandet.

Svar på tråden Hydrokortison till tremånaders bebis? Fler som har barn med eksem?