• Callina

Vill byta jobb totalt, men till vad?

I dag jobbar jag inom marknadsföring men vill lägga om helt och hållet. Är trött på allt ytligt och mediafjäskande. Men jag har jobbat med det här i hela mitt liv och nu vet jag inte vad jag vill eller kan göra? Finns det några kortare utbildningar, typ 3 månader man kan gå för att lära sig något kul att göra? Låter som en dum fråga kanske men något måste det ju finnas Glad

• Svar på tråden Vill byta jobb totalt, men till vad?
  • Callina
    Loris skrev 2008-05-23 16:21:52 följande:
    Testa jobba inom vården?Det är inte helt omöjligt att få jobb som te.x till att börja med personlig assistent, eller kanske to.m på ett boende.Roligt jobb om du gillar att jobba med människor! Inte helt kasst betalt iochmed att man ofta inte ens behöver utbildning men å andra sidan så är det ju ett ganska slitsamt jobb i längden.Jag har inriktat mig på undersköterska efter att jag jobbat som personlig assi, Öppnade mina ögon för framtida yrkesvalet!
    Personlig assisten har jag tänkt på men jag trodde att det var väldigt lågt betalt. Vet du vad det ligger på ungefär?
  • steqve

ett tips kan ju vara att läsa vad högskolor/universitet har för utbildningar? Dom brukar ge lite tips på vad man kan jobba med efter avslutat utbildning.

Att hitta "sitt" jobb är ju inte så himla enkelt Utifrån din jobbsituation - vilka andra tjänster kan du byta/jobba dig till? Tänkte att du kanske kan börja vända dig från ditt jobb lite smått genom att hitta annan tjänst? Då kommer du i alla fall igång med förändringen...

Lycka till!

• Loris
    Callina skrev 2008-05-24 19:46:08 följande:
    Personlig assisten har jag tänkt på men jag trodde att det var väldigt lågt betalt. Vet du vad det ligger på ungefär?
    Det beror lite på brukare och vilka som tar hand om brukaren, kommun eller privat. Men jag skulle nog säga att ingångslönen ligger nog på runt 95-105kr i timmen hos de flesta. (Det kan säkert ligga högre eller lägre också beroende på ålder och livserfarenheter)

Jag hade 98kr i timmen på mitt tidigare jobb, har ett nytt som väntar till efter mammaledighet som ger 105.
    Arbete på boende gav mig 91kr i timmen. (Boenden är generellt sämre betalt än personlig ass)
    Jag är 20 år och outbildad än så länge.
  • tulpan

En mätare är den som sätter ut "pinnarna" för vägens sträckning, eller pinnarna (galjarna) där huset ska stå. Man mäter in gator , hus och gräs och allt möjligt.
    det finns mycket mätföretag många som vill ha hjälp för man behöver oftast vara två så man får med sig stakkäppar, sprayfärg instumentet, prismat, ritningar och alla man nu har med sig.
    Lönen som "pinnpojk" som man nu kallar det i början innan man kan jobba som mätare ligger runt 17-18 000 kr/mån mätare tjänar allt från 23000 och uppåt.

• Jennysimba

Ang Mätare

Måste man ha ngn speciell utbildning för det eller ?

• 02Smulan

Oj, bra betalt som mätare!

Mitt tips är mäklarassistent, om du vill ha en kort utbildning. Jag har utbildat mig till det, men jobbar inte som det än iaf. (klar för 2 mån sen)

Utbildningen är ett halvår, finns via mäklarsamfundet(el dyl) då kostar det ca 20- 30 000 har jag för mig. Jag läste på komvux via Jensen Education, det var också ett halvår, helt på distans och jättesmidigt!

• Callina

02Smulan: Är det lätt att få jobb efter utbildningen?

• 02Smulan

Vet inte, jag bor i en mellanstor stad så jag tror inte det finns så mkt här, men i stockholm verkar det finnas lite iaf.

• Salty

Här kommer mina tips för att hitta vad som är DU.
    Fundera över vad du tycker är roligt.
    Om du hade en hobby och kunde leva på den, vad skulle det vara?
    När går allting lätt för dig?

Vad skulle du allra helst vilja göra om du inte behövde tänka på utbildning/ekonomi/geografiskt läge etc?
    Dröm! Tänk INTE realistiskt just nu. Det kan du göra senare.
    Skriv gärna ner på papper.

Vad får du fram ur drömmen? Se det som pusselbitar!
    Vad säger pusselbitarna dig? Arbetar du ensam, med människor, med händerna? Ute, inne, vad har du på dig osv?

Jag vill också tipsa om boken "Livskarriär - 7 steg till ett roligare jobb" av Nina Jansdotter och Kristian Borglund.
    Sedan finns det intressetest, bl a på Arbetsförmedlingens sida.
    Lycka till!

• tulpan

som mätare måste man ju ha lite intresse för teknik och att jobba utomhus.
    Man kan komma in och bli mätare genom att gå långa vägen och börja som "pinnpojk", Men oftast de som jobbar med det har gått ngn tekniskutbildning, som jag tex Lantmäteriteknikhögskoleingenjör.
    det finns korta mät utbildningar på typ ett år, i helsingborg vet jag att det finns en.

• mican

Mitt tips, gör som mig!

Jag har jobbat innan i butik eller i restaurangbranchen.
    En dag ledsnade jag totalt och ville bara vara hemma med barnen och byta karriär. Det kan man ju säga att jag gjort, totalt!
    Jobbar nu som Hudvårdskonsult, där jag ger hudvårds och makeuprådgivningar. Jobbar mycket med personlig utveckling, framförallt min egen men jag hjälper även andra kvinnor att arbeta och skaffa sig en ny karriär.

Jag bestämmer helt mina arbetstider eftersom jag är min egen chef. Min barn är rätt små så jag jobbar ca 2-3 dagar i veckan och varje tisdag är det utbildning! Det kan man ju själv styra, många jobbar mer och andra bara på hobby vid sidan om sitt heltidsjobb, eller extra till föräldrapenningen!

Jag älskar verkligen mitt jobb och jag tycker jag har det Bästa jobbet man kan ha!

♥ Min Familj Rockar! ♥
Svar på tråden Vill byta jobb totalt, men till vad?