• Anonym

Bruttolön pa ca 30-40 tusen - Vad är din nettolön?

Jag som var anonym och har precis 30 000 i månaden jobbar med avtalsskrivning i kommunen.

• Anonym

Min sambo jobbar på Nasdaq.

Vi bor söder om stan men det borde inte påverka skattesatsen? i bor ju båda i Sthlms kommun.
    Skumt.

• Anonym

Min sambo har 31.000:- o får ut 22.000:- (sthlm)

• Anonym

Sambon tjänar 35000kr och får ut ca 24000kr. Han förmånsbeskattas för tjänstebil och har skattejämkning men de två brukar ta ut varandra i stort sett så i slutändan skattar han för de 35000kr han har i lön.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-23 13:51:26 följande:
    vad jobbar alla med?? tycker att ni har en stor lön :) nyfiken!!!
    Jag jobbar som inköpare inom dagligvaruhandeln och tjänar 38 000 / mån
  • Anonym

Jag bor i danmark och tjänar 30.000 dkr och får ut ca 18.500 Dkr vilket är ganska mycket eftersom jag nyligen köpt en lägenhet och min äkta hälft tjänar mindre än mig vilket ger ett stort skatteavdrag

• Anonym

Jag är civilingenjör och jobbar som chef inom industrin. Har 46 000 kr/mån och får netto ca 28 000 kr.

Min fru är nyutexaminarad jurist och jobbar på advokatbyrå med lön på 31 000 kr och netto ca 20 500 kr.

• Anonym

jag bor i Gbg och har en lön på 42 och får ut cirka 26

• Anonym

Anonym (:P) skrev 2008-05-27 09:09:50 följande:

va tusan jobbar ni med ni som har så bra lön själv e man glad att man fått en löneförhöjning från 14 till 16 tusen i månaden. men de e klart när man jobbar innom vården blir man inte fet.
    De finns några kategorier som ofta ger bra lön:
    Kvalificerade hantverkare inom bristområden, t ex svetsare, CNC-operatatör
    Längre akademisk utbildning, dock inte alla, och sen jobb inom privat sektor med någon form av karriär, t ex jurist, civilingenjör, civilekonom.
    Andra yrken med bra löneutveckling: Läkare, pilot

Tänk på att det sällan är för sent att satsa på nya utbildning och byta yrke. Min fru hoppade på juristutbildningen när hon var 30 och är nu välavlönad jurist.

Det kostar, tar tid och många uppofringar men det är möjligt. Man måste dock vara beredd att offra en del och jobba hårt.
  • Anonym

Anonym (:P) skrev 2008-05-27 09:09:50 följande:

va tusan jobbar ni med ni som har så bra lön själv e man glad att man fått en löneförhöjning från 14 till 16 tusen i månaden. men de e klart när man jobbar innom vården blir man inte fet.
    Jag är IT-konsult på ett medelstort konsultföretag.
  • Anonym

Intressant, jag vill också ha 50-60 kr i timmen för varje OB-timme jag gör.

• Anonym

Jag har tidigare tjänat 30.000:- och fått ut knappt 22.000:-. Höjde just lönen till 37.000:- så det ska bli spännande att se vad det blir ut.

Bor i Stockholm och jobbar som AD på en reklambyrå som jag är delägare i.

• Anonym
    ModestyB skrev 2008-06-07 13:10:18 följande:
    Har samma ob som alla andra, men iom att jag jobbar 12h pass och bara nätter/helger och över heltid så blir det faktiskt en riktigt, riktigt bra lön.
    Det är helt orimliga lönesummor, såvida då inte alla andra också har 50 spänn i OB-tillägg. Har ock alrig hört om några personliga assistenter som kommer upp i en lönen.

Får du ut 23.000 i månaden så har du en bruttolön på runt 33.000. Om man räknar på att du snittar 175 timmar i månaden så har du e timlön på 188 kr i timmen. Skillnaden mella in faktiska timlön (188) och in grundlön (113) är alltså ditt OB som å hamnar på 75 kronor i timmen.
    Eftersom du också säger att ddu jobbar lite mer än en heltid så blir et väl inte fullt 75 kronor utan jag gissade på 50-60.
  • Anonym
    KLICK: 1612
    Bruttolön ca 32000kr
    netto ca 23000kr
  • Anonym

Jag har en grundlön på 26200 jobbar lite kvällar och helger så det blir lite ob, brutto är nog ca 30 000 och får ut typ 20 000 eller mer...

• Anonym
    ModestyB skrev 2008-06-10 14:22:20 följande:
    Fröken perfekt skrev 2008-06-08 21:31:45 följande:
    Precis, det är inga orimliga summer som PA, du får tro mig på orden, för jag kommer knappast scanna lönespecar och skicka som "bevis" ;)Kan förstå om det sticker vissa i ögonen att man som outbildad kan få ut så hög lön, men om det är någon tröst alls så har jag ett ganska krävande arbete, med internutbildning och handledning, samt ett par års erfarenhet.
    Det är inte att du är outilda och tjänar 33000 i månaden som sticker i ögonen. Det är dels att du själv skriver 113 kr i timmen i grundlön, dels frågan om hur staten egentligen tänker. Man har inte råd att ge SSK mer än lite drygt 20000 i månaden samtidigt som en helt outbilad PA kan tjäna 33000.
  • Anonym

Fröken perfekt skrev 2008-06-10 21:01:54 följande:

Jobbar man privat är det inget staten styr över.
    Nähä, säger du det. Du menar kanske att en brukare själv tar av sin pension och betalar för sin PA. Tror inte det, eller?

Faktum är att det är FK som betalr ut ersättingen för beviljade timmar till vem et nu än är som sedan betalar lönen till en anställa brukaren. Alltså är det alltid staten som betalar i slutänan oavsett vem som står för själva löneutbetalnigen
  • Anonym

Fröken perfekt skrev 2008-06-11 17:15:32 följande:

Vad är det du inte förstår? En brukare med ass stöd från fk fördelar de pengarna denne får själv. Då inget går till administration på ett assbolag finns mer pengar till att fördela på löner. Med privat menade jag givetvis att det inte går via ett annat ass bolag, att pengarna kommer från fk är ju så uppenbart att det inte behövs nämnas. Varifrån tror du att ass bolagen får sina pengar ifrån om inte från brukarens beviljade ersättningstimmar. Givetvis betalar de ut så låga löner de kan och behåller resten själva.
    Men om det nu är så självklart att pengarna kommer från FK hur kan du då hävda att inte staten har med lönenivåerna för en PA att göra. Det är staten som fastställler ersättningsnivåerna för de beviljade PA-timmarna, alltså är det staten som är med och deltar i lönesättningen.
    Eftersom ersättningen idag är ca 240 kr i timmen så är alltså en lönenivå på 33000 i månaden (och även 29000) helt omöjliga utan att brukaren själv skjuter till pengar. 240 kr räcker max till en månadslön på 27000 men det förutsätter då att varenda krona går till lön och alltså inget i pensionsinbetalningar eller ens till en vanlig arbetsskadeförsäkring till en anställda. Inte heller kan den anställa vara sjuk en enda dag för det finns helt enkelt inga pengar kvar till någon sjukersättning.
Svar på tråden Bruttolön pa ca 30-40 tusen - Vad är din nettolön?