• mariahammarberg

hur fungerar er tandborstning (av barn ca 15mån)?

Har en dotter som bara har tre tänder i nederkäken men det kommer säkert fler. Vi försöker borsta dessa tre varje morgon och kväll men det går sådär...
    Dottern vill inte gapa riktigt men framförallt vill hon ha tungan på tänderna.

Hur gör man då?

Tipps?

• Svar på tråden hur fungerar er tandborstning (av barn ca 15mån)?
  • Meus Veritas

Vi gav våran son en tandborste när han var ca 9 månader att tugga på, långt innan han fick tänder så då vande han sig och tycker numer att det är kul att bortsta tänderna (han är 16mån)

Kanske pröva att låta henne ha en tandborste att tugga o leka med själv så att det blir mindre skrämmande och mer naturligt att ha den i munnen.

• Irre

Har en dotter som snart är 19 månader och hon har varit precis som din dotter (och är fortfarande ibland). Vi gjorde så att vi köpte en till tandborste som hon har fått leka med. Nu så får vi borsta tänderna lite grand. Och tycker det är bättre än inget, och förhoppningsvis så får vi borsta mer och mer. Antingen börjar vi med att borsta lite sedan får hon borsta själv medans vi byter blöja, eller så gör vi tvärtom, alltså hon börjar själv och vi avslutar.

• mariahammarberg

Dottern har haft en tandborste med tuggring på handtaget sedan ca 6månaders ålder - leker gärna med den och andra tandborstar men vill inte borsta tänderna. Tugga och borsta tandköttet i överkäken, borsta tungan är ok. Annars puttar hon ut tandborsten med tungan eller lägger tungan över tänderna.....

• Castle

samma här, men han har 12 tänder, de första kom när han var 4 månader, i början gick det bra, sedan har det svängt fram och tillbaka. just nu är han inte så förtjust i det, men han är just nu i en väldigt envis fas.

• Googels

Det är en kamp! Har oxå en 15 månaders och har väldiga problem med att borsta tänderna på henne. Var nog lite för snälla när vi började på henne när hon började få tänder för ett antal månader sen och lät henne hålla i tandborsten själv men då tuggar och suger hon mest på den och borstar inte precis.

Har försökt sitta framför spegel, låta henne ha en tandborste och vi en, borsta våra tänder samtidigt som henne (men då vill hon bara borsta våra istället och vi får inte borsta henne). Har börjat lägga henne ner i mitt knä och försökt borsta men nu håller hon för händerna för munnen och gallskriker bara om man försöker göra det.

Nästa knep blir att köpa en stor 'vuxentandborste' till henne i helgen för att se om det går bättre. Har även hört folk på FL som använt eltandborstar med bättre resultat så ska kanske testa det nån gång men vill helst att hon ska borsta med en vanlig tandborste först.

• Majan78

Här är det också en kamp, sonen skriker, försöker ta bort tandborsten och sätter tungan för tänderna. Kör med metoden att hålla fast händer och huvud och trycka in tandborsten. Inte alls kul, men känner att det är viktigt att tänderna blir borstade. Hoppas att han med tiden ska inse att det inte är nån mening att protestera...

• FridaE

Min tös, 15 månader, älskar att borsta tänderna. Hon har hela munnen full med tänder och fick sina första vid 2.5 månader, så hon är ju van. Fast ibörjan var vi väl inte helt seriösa men nu när hon förstår bättre så gapaar jag och säjer "aaahhh" och då gör hon likadant och om hon håller munnen öppen berömmer jag massa och då tycker hon det är ännu roligare. Sen gillar hon nog smaken på tandkrämen. Vi använder Bamse-tandkräm.

• Tintaglia

Har också problem att få borsta sonens tänder (Han är 14 mån). Vi börjar och han avslutar, och det går olika bra olika dagar. Oftast gömmer han tänderna med tungan eller biter fast tandborsten. Han har hela munnen full av bissingar, så det känns viktigt att vara noggrann med tandborstningen, men det är svårt. Läste någonstans att det är viktigast att tänderna "sköljs" i flour vilket de ju gör då man använder tandkräm, och jag hoppas att det stämmer..

• Rigmor Mortis

Har jag tur hinner jag ta två borsttag, sedan biter hon tandborsten och börjar tugga istället. Jag vill INTE tvinga mig på henne, är rädd att hon förknippar tandborstning med obehag i så fall, så hon får hållas. Tugga på tandborsten och en liten klick Bamse-tandkräm är väl bättre än inget, antar jag.

• mamaezinha

Jag har det också lite kämpigt här borta. Dottern gillade att borsta tänderna till en början. Sedan började hon putta ut tandborsten med tungan. Jag började då leka lite, först borstar jag hennes tänder och sen får hon borsta själv. Funkade ett tag men sen var "borsta själv" delen det enda roliga (och borsta själv innebär bita tandborsten).
    Nu testar jag en ny taktik som hon inte är så förtjust i: om jag inte får borsta ordentligt får hon inte heller leka lite med sin tandborsten sen (med leka menar jag att hon sitter i mitt knä och biter lite på tandborsten i nån minut). Är hon rikigt duktig får hon även hjälpa till när jag ska borsta mina tänder.
    Hon var lite emot de första dagarna men nu verkar det fungera.

Svar på tråden hur fungerar er tandborstning (av barn ca 15mån)?