• Solisrosis

cypern fig tree bay/larnaca

jag ska snart till cypern... men vi vet inte om vi ska åka 1 eller 2 veckor.. någon som varit på figtree bay?? hur länge var ni där? vad tyckte ni?

Vilket hotell bodde ni på? vi skall bo på cavo maris, någon som vet ngt om det? Det är ett all inclusive hotell m buffé, vad tror ni om det?

Tacksam för svar

• Svar på tråden cypern fig tree bay/larnaca
  • mian7373

Hej!

Jag har varit i Fig tree bay. Jättefint och mindre och lugnare än Agia napa. Vi var jättenöjda med resan och skulle gärna åka tillbaka. Det var fina stränder och härligt vatten. Jag tror ni blir nöjda...

• Solisrosis

jo, jag har hört en massa bra om det. agia napa gick bort för oss efetrsom det är jordens håll igång där.. jag och smabon är mer ute efter att bara slappa .
    var det dyrt där? vi täntke som sagt åka 2 veckor, men undrar om det inte blir för långtråkigt att bara ligga på stranden i 14 dgr?? men det måste ju finnas en del utflykter att göra tycker man..

• CarlHerman

Jag har varit i fig tree bay två gånger och gillar stället jättemycket!
    Har ni barn med er? Är de inte alltför små så är vattenparken strax utanför ayia napa riktigt bra! Även kul om ni bara är vuxna, jag och sambon åkte dit själva. Dit brukar resebolagen ordna utflykter.
    Kan även rekommendera en promenad upp till kapellet som jag har för mig heter agias elias eller liknande. Det ligger på en kulle över fig tree bay, ni ser det på kvällen då det är upplyst. Uppe vid kapellet finns ett träd där man kan önska/be om det man vill och hänga upp något som symboliserar detta, t ex hänger det trosor i trädet som hängts upp av barnlösa. Jättefint däruppe!

Maten är ett kapitel för sig, därför hade jag aldrig aldrig valt all-inclusive, men det är ju olika vad man gillar. Finns hur många fantastiska restauranger som helst och jag tycker inte det var så dyrt. Kan tipsa om "Parko", där har vi ätit många ggr och det är hur bra som helst.
    Jag hade lätt stannat två veckor om det funnits möjlighet, finns mycket att göra.

• vine

Har också ätit på Parko helt underbar mat deras vitlöks bröd är fantastiskt gott mmm längtar tillbaks.

• Josse

Vi har varit på Cypern 5 år i rad och bott i Protaras och Pernera (båda Fig Tree Bay) varje gång för vi bara älskar ön och området ur alla perspektiv. Våra resor har varierat mellan 7-14 dagar. När vi varit längre än en vecka så har vi hyrt bil och åkt runt på denna lilla helt fascinerande ö som har hur mycket historia som helst samt varierande naturområden. Allt från grottor vid havet till stora maffiga Troodosberget med massvis med pittoreska byar lite varsom helst med helt underbara greekcyprioter över allt.
    I Fig Tree Bay området så är sandstränderna helt ljuvliga och botten härlig att gå på, fri sikt för snorkling ja jag kan bara tala mig hur varm som helst för stället, Cyprioterna har sina sommarhus i Fig Tree Bay.
    Protaras är den största "byn" i Fig Tree Bay bukten där finns massvis med bra och generösa restauranger och framför allt brittiska pubar med kareoke . 20-30 min gångväg från Protaras finns en annan by som heter Pernera, den är betydligt lugnare än Protaras men med finare naturområden runt ikring.
    Att ta bussen eller taxi kostar absolut ingenting mellan städerna AyiaNapa-Protaras-Pernera och vill man ha lite mer pubar och restauranger att välja mellan någon kväll kan man åka till AyiaNapa och spatsera. AyiaNapa har lite roligare strandpromenad med olika hamnar med lyxkryssare.
    Man kan även ta bussen/taxi till Paralimni som är största staden på östkusten. Vill man till riktigt stora staden hyr man enklast bil och åker till Nicosia som är huvudstaden på Grekcypriotiska sidan.
    Ja som sagt vi bara älskar ön och vi åker tillbaka troligtivis i oktober igen då det är som skönast, utan turister, varmt i havet, 25-30grader dagtid.
    I Protaras har vi bott på Maistralis bungalows och Nausicaa och i Pernera bodde vi på Althea.
    Jag kan berätta hur mycket som helst så vill du veta mer är det bara att skriva till mig.
    Trevlig resa!

• sandbacken

Det är jättefint i Protaras! Jag har aldrig bott där, men varit där många ggr. JAg har alltid bott i Ayia Napa. Ska åka dit I Juli och vara där 2 veckor. Det blir artonde gången för mig. men jag tycker absolut att ni ska åka 2 veckor om ni har chansen, det går så himla fort när man är där. Trevlig Resa.

Svar på tråden cypern fig tree bay/larnaca