• TittiBoppe

Maldiverna med 17 månaders barn tips tack

Vi ska åka på lite försenad "smekmånad" till Maldiverna, till en pytteliten ö, Club Rannalhi. Har någon varit där som har erfarenhet av hur mycket barnsaker man kan behöva packa med sig? Tex blöjor och välling? Hur funkar det på flyget med att ta med sig välling i planet? Vi kommer att åka härfrån till Berlin och sen vidare till Male.
    Vad finns att köpa där, finns affärer bara i Male? Hur gör man om man vill ta med sig en vagn, eller kör den bara fast i sanden? Vi kommer att vara borta i 10 dagar. Tacksam för tips av alla slag

• Svar på tråden Maldiverna med 17 månaders barn tips tack
  • Tjoflöjt

Jag har varit på Maldiverna och rent allmänt är öarna inte anpassade för barn, utan för smekmåndadspar. Hur det är med välling och sånt vet jag inte, men jag misstänker att det inte finns. På öarna finns ofta bara hotellet, inga affärer, och finns det någon affär är det en souvernirbutik. Och vagn känns ganska hopplöst, där vi var fanns det inga vägar, bara sand.

• TittiBoppe
    Tjoflöjt skrev 2008-05-23 15:18:14 följande:
    Jag har varit på Maldiverna och rent allmänt är öarna inte anpassade för barn, utan för smekmåndadspar. Hur det är med välling och sånt vet jag inte, men jag misstänker att det inte finns. På öarna finns ofta bara hotellet, inga affärer, och finns det någon affär är det en souvernirbutik. Och vagn känns ganska hopplöst, där vi var fanns det inga vägar, bara sand.
    Ok tack då vet jag att det gäller att packa med det mesta då
  • snömamma

Vi var på Maldiverna i januari i år med våra killar som då var 20 månader. Den ön vi var på var definitivt barnanpassad, så alla öar är inte för smekmånadspar, dock vet jag tyvärr inget om Club Rannalhi.
    På exempelvis www.tripadvisor.com kan du söka efter recensioner för just den ön om du vill veta lite mer.

Vi tog med välling och blöjor, dock fanns blöjor att köpa på ön vi bodde på. Vi tog även med oss vagnen, men om det är en väldigt lite ö så kanske det inte behövs.

På planet får man ta med vatten och andra saker till barn. Vi bad att få lite varmt vatten till vällingen och det var inga problem.

Skulle rekommendera att ha solskyddskläder till ert barn och även badskor.

Är avundsjuk på er, längtar att åka tillbaka!

• TittiBoppe
    snömamma skrev 2008-05-26 14:03:16 följande:
    Vi var på Maldiverna i januari i år med våra killar som då var 20 månader. Den ön vi var på var definitivt barnanpassad, så alla öar är inte för smekmånadspar, dock vet jag tyvärr inget om Club Rannalhi. På exempelvis www.tripadvisor.com kan du söka efter recensioner för just den ön om du vill veta lite mer. Vi tog med välling och blöjor, dock fanns blöjor att köpa på ön vi bodde på. Vi tog även med oss vagnen, men om det är en väldigt lite ö så kanske det inte behövs. På planet får man ta med vatten och andra saker till barn. Vi bad att få lite varmt vatten till vällingen och det var inga problem.Skulle rekommendera att ha solskyddskläder till ert barn och även badskor. Är avundsjuk på er, längtar att åka tillbaka!
    Tack snälla Den ön vi ska till är pytteliten, men jag tänkte mest på om man behöver vagn kanske när man ska till middagen och sonen kanske behöver sova. Men om man måste bära vagnen + en sovande blir det kanske lite knasigt.. Men blir det inte för varmt med solkläder? Jag har solskydd med faktor 50.
  • snömamma

På ön vi var gick det bra att köra vagnen, det var bara vissa partier precis vid stranden där det var lite jobbigt. Troligtvis så är det "upptrampat" eller gjorda riktiga stigar på er ö så att det går att dra vagnen. Det är ganska skönt att ha med vagnen, så jag skulle nog ta med den om jag vore er. Ring eller maila till hotellet annars, för att höra hur det ser ut med framkomligheten för vagn.
    Solskyddskläderna är ju ganska tunna, så jag tror inte att de blev för varma. Dock höll vi oss mycket i skuggan på stranden eller i vattnet. Solen är väldigt stark och jag såg skillnad på våra pojkars armar där vi smörjt in med 50 spf kräm och där de hade haft sin dräkt (dräkten skyddar mycket bättre). Och glöm inte solhatt eller keps.

• TittiBoppe
    snömamma skrev 2008-05-26 14:53:30 följande:
    På ön vi var gick det bra att köra vagnen, det var bara vissa partier precis vid stranden där det var lite jobbigt. Troligtvis så är det "upptrampat" eller gjorda riktiga stigar på er ö så att det går att dra vagnen. Det är ganska skönt att ha med vagnen, så jag skulle nog ta med den om jag vore er. Ring eller maila till hotellet annars, för att höra hur det ser ut med framkomligheten för vagn.Solskyddskläderna är ju ganska tunna, så jag tror inte att de blev för varma. Dock höll vi oss mycket i skuggan på stranden eller i vattnet. Solen är väldigt stark och jag såg skillnad på våra pojkars armar där vi smörjt in med 50 spf kräm och där de hade haft sin dräkt (dräkten skyddar mycket bättre). Och glöm inte solhatt eller keps.
    Okej tack, jag trodde att kläderna motsvarade 50, men då är det kanske säkrast att köpa dem.
  • snömamma

Jo, kläderna skall motsvara 50, men jag tyckte att kläderna skyddade ännu bättre än vanlig solkräm med spf 50.

• TittiBoppe

Tack för alla dina tips Jag längtar till att få sitta under en palm med tårna i sanden. Flygresan ser jag inte fram emot... Men det blir nog en resa för livet, tvivlar på att vi ska lyckas komma i väg igen innan vi blir pensionärer Hoppas att ni kommer iväg på en resa igen

• snömamma

Ni kommer att få det underbart. Även om flygresan är lång så är det värt det när man väl kommer fram. Ta med små presenter till er son och ge honom om han börjar bli otålig på planet och andra saker som kan sysselsätta honom en stund.

Svar på tråden Maldiverna med 17 månaders barn tips tack