• TittiBoppe

Maldiverna med 17 månaders barn tips tack

Vi ska åka på lite försenad "smekmånad" till Maldiverna, till en pytteliten ö, Club Rannalhi. Har någon varit där som har erfarenhet av hur mycket barnsaker man kan behöva packa med sig? Tex blöjor och välling? Hur funkar det på flyget med att ta med sig välling i planet? Vi kommer att åka härfrån till Berlin och sen vidare till Male.
    Vad finns att köpa där, finns affärer bara i Male? Hur gör man om man vill ta med sig en vagn, eller kör den bara fast i sanden? Vi kommer att vara borta i 10 dagar. Tacksam för tips av alla slag

• Svar på tråden Maldiverna med 17 månaders barn tips tack
  • snömamma

Tigerwoman:
    Vi var på en ö som heter Bandos Island Resort. Kanske inte så mycket öde "paradisö" som man förknippar Maldiverna med, men fantastisk om man åker med barn.

• TittiBoppe

Synd att vi inte hittade den Glömde att fråga kan man använda sig av kranvattnet eller blir man magsjuk då?

• TittiBoppe

Och ja just det vad tog ni för vaccinationer och hur fick ni intyget om gula febern?

• snömamma

Vi köpte vatten, skulle nog inte rekommendera att dricka kranvattnet (inte värt att chansa om man blir magsjuk). Vi tog inga vaccinationer och hade heller inget intyg om gula febern. Ingen som frågade efter det. Behöver ni ha det?

• TittiBoppe

Ja det står nåt om det i deras info på Maldivernas hemsida.. men jag vet inte riktigt, om man åker härifrån verkar det inte behövas men vi ska ju resa genom Tyskland. Kanske borde ringa resebyrån och kolla. På club Rannalhis sida står det nåt om freshwater.. men vad de kallar färsk och vi.. nej du har rätt, bäst att köpa. Behövde barnen inte vaccineras mot hepatit? Det verkar ju rekommenderas för alla nu för tiden vart man än ska.

• snömamma

Vi pratade med vår barnläkare här ang. ytterligare vaccin inför resan men hon ansåg inte att det behövdes någon mer än vad de redan hade (de senaste vaccin våra pojkar fått var MPR och tbc). Kolla med resebyrån om ni är osäkra, eller hör med BVC vad de säger.

• TittiBoppe

Ja det ska jag göra, tbc har han redan fått sen måste jag kolla vad MPR är för nåt. Det var min man som var dit sist så jag är inte riktigt up to date. Tack.

• snömamma

MPR= mässling, påssjuka, röda hund - ges vid 18 månader tror jag det är. Som sagt så tror jag inte det behövs några extra vaccinationer men prata med BVC för säkerhets skull. De kanske anser att vissa vaccinationer behövs. Vi bor i Frankrike och här kanske man ser annorlunda på det.

• Tigerwoman

Intressant, då måste jag genast kolla upp Bandos. Hur långt från Malé ligger den, åkte ni båt eller flyg-transfer?

• TittiBoppe
    snömamma skrev 2008-05-30 16:25:06 följande:
    MPR= mässling, påssjuka, röda hund - ges vid 18 månader tror jag det är. Som sagt så tror jag inte det behövs några extra vaccinationer men prata med BVC för säkerhets skull. De kanske anser att vissa vaccinationer behövs. Vi bor i Frankrike och här kanske man ser annorlunda på det.
    Aha då ska jag nog ringa och boka tid så han hinner få den innan vi åker, tack.
  • snömamma

Bandos ligger ca 20 minuter med båt från Male och från flygplatsen. Det var mycket därför vi valde den ön + att den är väldigt barnvänlig och att de har läkare på ön. De har barnmenyer, lekplats, "dagis" om man skulle vilja använda sig av det. Det är en av de större öarna i Maldiverna men det kändes ändå inte så när vi var där. Det går att hitta sin "egen" strand om man vill vara för sig själv. Som sagt otroligt bra om man reser med barn och de flesta som reser dit vet att det är en familjeö, så inga klagomål från andra resenärer när man kommer med sina livliga barn .

• Tigerwoman

Jag tror vi ska ändra oss. Vi har bokat Kuredu men det känns ju som att Bandos är mer rätt eftersom vi har en 3-åring och en 7-månaders. Risken finns ju att 3-åringen blir jätte-uttråkad om det inte finns något barnanpassat. Dessutom känns det som att Kuredu är för mycket "smekmånads-ö". Dök ni? I så fall, hur var dykcentret där? När var ni där, var det länge sedan?

• TittiBoppe

Tigerwoman kolla in detta:

snömamma skrev 2008-05-26 14:03:16 följande:
    Vi var på Maldiverna i januari i år med våra killar som då var 20 månader. Den ön vi var på var definitivt barnanpassad, så alla öar är inte för smekmånadspar, dock vet jag tyvärr inget om Club Rannalhi. På exempelvis www.tripadvisor.com kan du söka efter recensioner för just den ön om du vill veta lite mer.
    Calex:
    Tänkte också fråga hur packar man välling och sånt för att ha på planet är det några speciella regler? Ska man ta med pulver eller är det kanske bättre med färdigblandad i tetra? Kan man ha eget handbagage till barnet, han har en liten ryggsäck med sele som kan vara bra att ha vid mellanlandningen, så vi inte tappar bort honom på flygplatsen.
    Vill du kika på mina bilder? Skicka ett meddelande.
  • snömamma

Tigerwoman: Sorry att jag inte återkommit, precis flyttat och inte haft dator. Vi dök inte när vi var där men Bandos är väldigt populär bland dykare. De flesta som åker dit är antingen dykare eller har barn. Alla de vi pratade med sa att dykningen var fantastisk och dykcentret var jättebra. Hörde inget negativt alls, så planerar ni att dyka och att åka med barnen så tror jag att Bandos blir perfekt för er. Vi var där i januari i år. Skulle rekommendera att antingen boka standardrummen eller Jacuzzi Beach villa i så fall, de bästa stränderna ligger där. Vil du ha mer specifik info så hör av dig.

TittiBoppe: Vi tog med vällingpulver, så vi kunde blanda med varmt vatten (hade i och för sig inte tilgång till tetrapack när vi åkte, men tror att det kan vara svårt att värma på planet). Dryck, barnmat och andra saker skall inte vara några problem att ta med på planet. Tror inte heller att det skall vara några problem med handbagage för ert barn, kan vara bra att ha som sele. Det var väldigt roligt att springa på flygplatsen märkte vi.

När åker ni båda?

• TittiBoppe

Tack, Calex vad skulle jag göra utan dig? Vår son föredrar rumstempererad/sval välling så det är nog inte nåt problem. Hur gjorde ni med vällingen när ni var på Maldiverna fick ni varm vatten av personalen eller hade ni med er vattenkokare? Tänkte kanske ta tetror till resan och pulver att ha där.
    Vi åker från Berlin den 28 juli på kvällen så jag hoppas att vi kommer att kunna sova hela vägen dit, hemresan blir lite jobbigare för då flyger vi hela dan och kommer till Berlin vid 22 tiden.
    Så vi funderar på att bila ner på kvällen/natten så sonen kan sova i bilen sen har vi en dag i Berlin och så får det bli en hotellnatt när vi kommer tillbaka och sen får vi se om vi stannar ytterligare en dag i Berlin eller hur vi löser det. Detta beronde på att det är så krångligt/dyrt att hitta flyg från Stockholm till Berlin-Tegel på rätt tider. Helt sjuka priser så det blir billigare för oss att ta bilen.

Längtar efter plus
  • snömamma

Bara glad att kunna hjälpa till med lite info Vi hade vattenkokare i vår bungalow. Kolla med resorten innan ni åker om det finns, annars kanske det kan vara bra att ta med en. De har engelska uttag (tror jag att det var) så tag också med en adapter i så fall.
    Tror det kan vara bra med en hotellnatt på vägen tillbaka. Kan vara skönt efter en lååång dagflygning .

Svar på tråden Maldiverna med 17 månaders barn tips tack