• tonårstjej

till alla er föräldrar från en undrande tonåring!

om du får ett sms av din dotter på skolavslutningskvällen (och ni bestämt att hon ska va hemma 00.00) ungefär vid 00.00 och det står: hej mamma, jag mår bra, sover borta ikväll, ni behöver inte vara oroliga.
    hur skulle ni regera då?
    sen har jag en annan fråga. Min mamma och pappa måste alltid ringa och fråga om det är okej att jag sover hos den person ja ska sova hos. Den gäller t.o.m min pojkvän (som ja sovit hos 4 ggr) och min bästa kompis, och alla andra mina kompisar för den delen. Jag har gjort en del bus men nu så har jag skött mig bra, både i skolan och utanför plugget med kompisar.
    Har ingen som helst förståelse för detta! Men varför gör man så? Eller är det bara överdrivet av mina föräldrar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-23 16:11
    Är 15 år , fyllde i mars*

• Svar på tråden till alla er föräldrar från en undrande tonåring!
  • Miiiiia

ja har du varit busig innan tar de väl ett tag innan de litar helt på dig igen. tycker dina föräldrar låter precis så som föräldrar brukar bete sig :)

• jonnysbrud

Är inte tonårsförälder än men med tanke på hur jag och sambon var så vill jag gärna veta var min/mina dotter/döttrar är, för mig räcker det om dom smsar någon gång för att berätta, så jag vet ungeför var dom är och var dom befann sig just vid den tidpunkten med tanke på engla fallet mm.

• tonårstjej
    Svar på #1
    juste, måste skriva att jag är 15 *
  • Snubbelfot

om jag fick ett sådant sms när man har kommit överens om att du ska komma hem så skulle jag bli mkt arg!

Klart man ringer och kollar med kompisens föräldrar att det är ok att du sover över där...och ATT du faktiskt sover där
    Hur gammal är du?

• varfördåför

hade du ringt på skolavslutningen hade jag kanske gått med på det men inte om du sckikat sms då hade jag nog blivit arg.. jag hade nog också ringt och kollat, kansk einte o det går bra att du sover där utan om du verkligen kommer att sova där så jag vet vars du är..

men det kan ju bero på attd et inte var så längesedan jag avr i samma sitts själv och minns hur "busig" jag kunde vara

Blir det någon nr 4?
  • Ninalu

Är det så självklart att man ringer och kollar nu för tiden? Min mamma gjorde det ett fåtal ggr när jag var tonåring och jag tolkade det som tecken på att hon gravt misstrodde mig. Vilket hon för iof gjorde rätt i . Men jag tycker ändå det känns rätt överdrivet vid 15 år. Då är man väl ganska stor ändå. Varför skulle man ljuga om att man sover över hos sin pojkvän? Finns det nånstans man hellre skulle sova? Hm. Ja, det är väl om pojkvännen och jag skulle dra iväg på nån "olovlig resa" då. Så gjorde man väl nån gång.,.. Men nej; jag tycker inte det är helt ok att ringa.

Däremot skulle jag nog också blivit arg över sms:et.

• Sosserator08

Jag tror jag hade kommit och hämtat dig från festen, allt för att jag är rädd om dig, hade inte gjort det med skrik och bråk, utan helt lugnt.

Att man som förälder ringer och okejar är också för att man bryr sig och vill veta att du verkligen kommer vara där, föräldrar samarbetar för att inget ont ska hända, finns en hel del skit därute i verkligheten, och barnen är det mest värdefulla vi har.

Ledsen att kalla dig barn, men i en förälders ögon kommer du alltid att vara barn hur gammal du än blir...

De har bytt blöjor på dig, lärt dig gå, sett ditt första skrämda leende då du cyklar utan stödhjul för första gången, de har sett dig gråta och få verdesutbrott, de har kramat dig, tvättat dina kläder, sett till att du blir mätt och har det så bra du kan...

Det är klart de är rädda om dig, de är vana att ha dig hemma, det är blandad skräck/stolthet att du börjar bli såpass gammal att du klarar dig själv.
    Separationsångest litegrann tror jag, det blandat med rädsla.

Var glad att de bryr sig om dig så mycket, det ger dig en trygghet inte alla har och det kommer prägla dig positivt även ifall det känns kvävande och kontrollerande för dig nu. Tror du kommer tacka dem och även ha detta mönster själv då du själv har barn en vacker dag.

Lycka till

• dottermorochmormor

Som någon skrev tidigare hade jag blivigt riktigt arg om min dotter skickade ett sms vid samma tidpunkt som hon skulle vara hemma. En överenskommelse är en överenskommelse och den ska hållas! Sedan räcker det inte med att skriva att man inte ska vara orolig - klart man blir det när man inte har en susning om vem hon sover hos!!

Min dotter är 15 och jag kollar upp när hon ska sova borta, och det gör även hennes kompisars föräldrar. Det är ju för att man bryr sig om!! Det ÄR viktigt att veta vart barnen håller hus och vad dom gör, inte bara viktigt heller för den delen, det är varje förälders förbaskade skyldighet tycker jag.

Gläd dig åt att du har föräldrar som är rädda om dig!

• oyra

Sosserator, jag har inte varit tonåring på mååånga år och blir inte tonårsförälder på ett tag heller, men jag blir alldeles tårögd av ditt fina svar , hoppas det går fram till ts

Svar på tråden till alla er föräldrar från en undrande tonåring!