• Anonym (ensam?)

Cyklotymi

Hej.

Är det någon här som har diagnosen cyklotymi?

• Svar på tråden Cyklotymi
  • Anonym (kanske)

Hej!

Jag har varit sjukskriven för depressioner under flera år, och har mått dåligt i ännu fler. Nu går jag hos en psykolog som plötsligt sa "Är det någon som tidigare tagit upp möjligheten att du skulle vara manodepressiv?" Nä, sa jag, för jag upplever mig inte alls så, men sedan fick jag veta att man tydligen kan vara "bipolär light", som min psykiater uttryckte det. När jag läste om det hittade jag begreppet cyklotymi och insåg att beskrivningen stämmer precis in på mig. Jag ska precis börja äta Lamictal (hämtade ut idag) eftersom de fem sorter antidepressiv medicin jag ätit de senaste fyra åren inte har hjälpt. Hoppas verkligen att det hjälper!
    TS, har du fått diagnos? Finns det andra här?

• Anonym

yes jag fick den diagnosen för ett par år sen.

• Anonym (kanske)

Anonym, vad får du för behandling och hur har den funkat för dig?

• Anonym

jag fick medicin för att komma ur svackan jag befann mig i, plus samtalskontakt.
    medicinen skulle jag ätit i ett år men jag slutade efter halva tiden, och slutade även gå på samtal för det kändes som att jag mådde mycket bättre. inte så smart.
    nu e jag påväg

• Anonym

tillbaks igen efter ännu en svacka, kbt övningar mot ångest.. och det funkar än så länge. man får ta babysteps liksom

• Anonym (kanske)

Vilken medicin fick du? Menade din läkare att cyklotymin skulle försvinna, jag trodde det var något man drogs med hela livet?

• Anonym (kanske)

Hehe, jag förstod det :) Fast jag började svara när du bara skickat det första.
    Jo, babysteps var ordet! Men det är svårt att ha tålamod med det, livet väntar ju inte liksom, och det är ju så mycket man måste klara av vare sig man egentligen orkar eller inte.

• Anonym

lamictal fick jag.
    och jag vet faktiskt inte hur dom menar, jag vet att diagnoser ses som färskvara. nu tycker dom att jag har något av en borderlinepersonlighet ist. cyklotymi och borderline e väl inte helt olika varann iofs. men som sagt, man blir förvirrad

• Anonym

Anonym (kanske) skrev 2008-06-17 17:54:16 följande:

Hehe, jag förstod det :) Fast jag började svara när du bara skickat det första. Jo, babysteps var ordet! Men det är svårt att ha tålamod med det, livet väntar ju inte liksom, och det är ju så mycket man måste klara av vare sig man egentligen orkar eller inte.
    tell me about it
  • Anonym (kanske)

Jo, förvirrande är det! Egentligen struntar jag i vad jag har, diagnosen i sig är ju ointressant, jag vill bara må bra! :(
    Funkade Lamictalen bra för dig?

• Anonym

ja just då gjorde den nog det, men det tog ju några veckor innan den började verka. jag kom ur depressionen, och det LÄR ju ha berott på medicinen för läkaren va inte såå snygg! :P haha
    har du någon samtalskontakt idag?

(ska iväg en sväng så jag kikar in ikväll igen!)

• Anonym (kanske)

Ja, jag har börjat hos en ny psykolog, har träffat henne tre - fyra gånger bara. Tidigare gick jag i kognitiv terapi, och det hjälpte nog en del, men jag hade inte orken att jobba med det så mycket som jag borde.
    Appropå jobba, gör du det eller är du sjukskriven? Jag blev sjukskriven första gången för fyra år sedan, har försökt jobba men det funkar bara ett tag, sen blir jag sjukskriven igen. Det blir helt enkelt för mycket med jobb, hem och familj (har två barn), jag orkar inte. När jag är sjukskriven mår jag bättre men inte bra. Hoppas verkligen att jag kan hitta en lösning som innebär att jag fixar att jobba. Vore så skönt att fungera som en "normal" människa!
    Nä, nu ska jag däcka i soffan med en bok, barnen är hos farmor och farfar, så jag har en lugn kväll. Kikar in senare.

• Anonym

jag har varit sjukskriven till och från. de få perioder jag jobbat har ju varit kaos. ångest, man kommer försent, man känner press, vissa dagar e man uppåt o babblar på med allt o alla, andra dagar vill man bara krypa under en stol o gömma sig. sen får man dåligt samvete till råga på allt, efersom chefen inte vet hur man mår (jättesvårt att berätta om diagnoser tycker jag, samhället e så inskränkt ännu)
    just nu är jag f-ledig, ska försöka, med alla barn , att ta det lugnt och bara vara.

• Anonym (kanske)

Mm, känner igen precis. Men jag har försökt vara öppen med hur jag mår, och faktiskt bara blivit bemött med förståelse, otroligt nog.

• Anonym (ensam?)

Hej.

Jag är så snurrig att jag glömde att jag la in frågan... Tydligen var jag inte ensam.

Jag har ganska nyligen fått diagnosen efter att ha gått i öppenpsykiatrin i 6 år. Synd att det ska ta sån tid eftersom jag mådde mycket bättre med rätt behandling. Har provat mycket men lithium är det som fungerar bra, tillsammans med Efexor. Nu är jag gravid och har fått sluta med medicinerna. Var sjukskriven till en början för jag blev dålig men nu har jag börjat zoloft och kan jobba igen. Bara att hålla koll så jag inte blir hypoman nu när jag är utan stämningsstabiliserande.

Hur mår ni andra?

Svar på tråden Cyklotymi