• cs67

Mat & Asien

Under föräldrautbildningen fick jag veta att barn från asien inte tål mjölkprodukter. Stämmer detta? Har ni andra adoptivföräldrar med asistiska barn lagat speciell mat? Tips om kokböcker och dietistråd mottages tacksamt!!!!

• Svar på tråden Mat & Asien
  • Crazy Baby

Jag är adopterad från Thailand! Jag har inga som helst problem med mjölkprodukter och inga av mina vänner som kommer från samma barnhem har det heller så jag tycker det var en ganska grov generallisering.

• cs67

Hej CB! Man är ju helt novis och tror på allt som sägs... Kan jag tolka ditt svar som att barn från asien är som barn från europa - vissa tål mjölk och andra inte? På föräldrautbildningen var hon så väldigt bestämd på punkten ICKE MJÖLK TILL BARN FRÅN ASIEN...

• Crazy Baby
    cs67 skrev 2008-05-23 20:05:11 följande:
    Hej CB! Man är ju helt novis och tror på allt som sägs... Kan jag tolka ditt svar som att barn från asien är som barn från europa - vissa tål mjölk och andra inte? På föräldrautbildningen var hon så väldigt bestämd på punkten ICKE MJÖLK TILL BARN FRÅN ASIEN...
    Jag har också hört att barn från asien kan vara mer känsliga, men absolut inte ALLA! Vet i och för sig inte om det beror på att kosten vi äter här i kombination med mjölk fungerar bättre än den asiatiska maten i komb. med mjölk. Förstår du hur jag menar?
  • Felicia6

Det som jag har hört är att i norden, framförallt sverige så dricker man så otroligt mycket mjölk i jämförelse med andra länder och att därför kan man vara lite känslig mot mjölken. Men introducerar man det försiktigt så är det ingen fara

Gbp 26/2-08 || Aktuell viktnedgång: -24.5kg
  • Gröt

Så här TROR jag att det är: I Sverige tål de allra flesta laktos, men det är betydligt färre i Asien som gör det. Har nåt att göra med att vi "bönder" sen urminnes tider druckit komjölk och därmed underhållit förmågan att bryta ner laktosen. Små barn tål ofta mjölk men om man sen (som ofta i Asien) inte fortsätter att dricka/äta produkter med laktos så blir man laktosintolerant. (OBS att detta är nåt helt annat än allergi mot komjölksprotein). Så prova dig fram och fråga på BVC om du sen tycker att ditt barn inte verkar tåla laktos (eller mjölk) Finns många ersättningsprodukter!

• Mosie

Alla barn fods med ensymen som bryter ner laktos (brostmjolk har laktos i sig), men naturligt sa avtar denna enzym nar vi blir aldre, vanligen i tonaren. Vissa har inte enzymen fran nar dem ar sma (sa som jag och mina systrar). I norden speciellt, eftersom vi fortsatter att dricka och ata mejeriprodukter, fortsatter vi att producera enzymet, om vi nagon gang slutar en langre tid kan det handa att om vi sen borjar sa upptacker vi att magen inte kan hantera det. Asiatiska barn fods med samma enzym, men eftersom de oftast inte dricker eller ater komjolk under barnaaren och tonaren sa slutar dem att producera enzymet tidigare an tex barn/vuxna i norden. Sa det har mer att gora med matkulturens inflytande.

har sjalv en australiensiskfodd kines som sambo och han har vuxit upp pa mejeriprodukter och har inga som helst problem med laktos, hans foraldrar daremot som vaxte upp i Hong Kong har inte samma tolerans.

Svar på tråden Mat & Asien