• sjögga

risk för missfall?

Jag fick missfall 3/4-08 och blev skrapad. Läkaren sa då att det är bra om jag väntar minst en, men helst två menser innan jag försöker bli gravid igen. Jag har haft en mens och ska göra ett gravtest om en vecka. Är det större risk att få missfall igen pga att jag bara väntade en mens?

• Svar på tråden risk för missfall?
  • mammatilltre

Nej. Anledningen till att man ska vänta är att att man ska ha ett säkert datuma att räkna ifrån. Efter ett missfall är kroppen extra inställd på att bli gravid igen. Jag blev gravid 4 veckor efter missfall och han är idag en underbar tvåårig liten buskille. Lycka till!

• Finessan
    mammatilltre skrev 2008-05-24 10:42:27 följande:
    Nej. Anledningen till att man ska vänta är att att man ska ha ett säkert datuma att räkna ifrån. Efter ett missfall är kroppen extra inställd på att bli gravid igen. Jag blev gravid 4 veckor efter missfall och han är idag en underbar tvåårig liten buskille. Lycka till!

Det där stämmer då inte riktigt. Idag finns det ultraljud som alldeles utmärkt kan fastställa längden på en graviditet. Att vänta på grund av datumet är någon gammal kvarleva. Även om du har ett "säkert" datum är det inte sällan det ändras på ex rutin-UL.

Ja. Du kan få missfall om du inte väntar. Enligt en del läkare. Enligt andra är det ok att köra på direkt och det finns de som säger att kroppen är extra mottaglig efter ett mf.

Det som kan hända är att det finns rester kvar från missfallet som kan störa en eventuell ny graviditet och leda till nytt mf. Dessa rester brukar komma ut med första mensen. Därför kan det vara bra att vänta. 

Än har den feta damen inte sjungit
Svar på tråden risk för missfall?