• Puppy5

    Malmötjejer som både fått och kämpar för ett plus!

    Kråkan Krax; glömde ju, angående Dagen D tror jag detta är taget från engelskans D-day, som är ett begrepp/definition som används inom engelskan. Min man (som är engelsktalande) sa så här:
    "D-Day" designates the day upon which some significant event will occur or has occurred, within the military D-Day is the unnamed day on which an operation commences or is due to commence. The initial D in D-Day does not stand for any specific word, contrary to what most people believe.
    Inom militären finns det tydligen även A-Day, C-Day, F-Day (ja, i princip hela alfabetet, enligt mannen min. I Sydafrika hade de 2 års obligatorisk militär tjänst) som står står för olika saker. Alltså ett språk/terminologi inom militären.

  • Puppy5

    Yarali01: Vad tråkigt att kakao smöret från Body Shop inte fungerade för dig...men mina väninnor har sagt att den fungerade för dem. Kanske individuellt vad som fungerar för vem, eller så kanske det hänt en del med produkten på dessa år
    Men av snålhet funderar jag att köpa mandeloljan på Apoteket, den kostar tydligen bara 40 kr.

    Kråkan: Tack för tiderna på friskis. Tänkte köpa ett 15 klipp-kort och kanske försöka komma igång aug/sept. Jag är ju ingen direkt gym/jympa/sport människa, så jag har mina tvivel på hur mycket jag egentligen kommer använda kortet...men känner att jag skulle behöva det, framförallt för ryggen. Börjar ha känningar där redan...så vovve-promenaderna är nog inte tillräcklig motion/träning för tillfället.

    Miss G: Stort grattis!! Kul med en tjej! Vi tror vår krabat är en tjej, men alla i vänskapskretsen och familjen tror det är en kille. Längtar sååååå till vårt 3D/4D om 3 veckor.

    Vilken härlig helg det varit!!! Har inte lyckats göra många knop, men sol, bad och grillning gav riktig semesterkänsla trots att man jobbar...! Men nu är det måndag och jag är "inlåst" på kontoret igen.

  • Puppy5

    Tracy: Ja, det verkar ju vara ett bra paket! Konstigt att det inte står något om återförsäljare...Men jag har inte sett dem någonstanns heller...

  • Puppy5

    Kråkan: Glömde, det med spy är tydligen inte ovanligt att det kommer och går under graviditeten...Mådde jätte illa med kräkningar fram till vecka 10-11, sen hade jag uppehåll. Sen kom det igen mellan typ v 17-19. Kunde absolut inte borsta tänderna om magen inte var helt tom. Så det blev bara tandborstning på morgonen innan frukost, utöver det fick munvatten duga. Men nu allt OK igen, förutom halsbränna om jag har ätit snabbmat eller snask.
    Kroppen är lite oberäknelig under denna underbara händelse i livet

  • Puppy5

    Tracy, vad skönt att du inte mås illa. Men håller med dig, man är mucket känsligare för värmen!
    Göteborg kanske är lite långt för att åka och titta på en vagn Men har man vägarna förbi så...

  • Puppy5

    Miss Giggle: Tycker inte det är tidigt att handla...men det måste jag ju säga eftersom jag redan handlat så mycket Vagn, skötbord, bebisgrejer på Ullared, fått spjälsäng av vänner, babysitter av vänner...ja, det fyller på sig i baby-rummet med andra ord. Men gillar när jag får pyssla med det, känns som det verkligen är på gång då.

    Miniluvan; vad skönt att det närmar sig. När vi väl fick tid till Cura för behandling så släppte mycket av min "stress"...

    Tracy: enligt den kinesiska befruktningskalendern ska vi ha en flicka. Ska bli spännande om 3 veckor och se om det stämmer...vi tror ju själv det är en liten tjej, men alla runtom oss tror det är en kille...

  • Puppy5

    Tracy; Jag ska inte på UL förrän den 19/8...men det närmar sig sakta men säkert. Det ska bli jätteroligt! Är dock inte så orolig längre, har en riktig liten vilding i magen som talar om var och varannan timme att h*n lever och det med råge!! Var ju så orolig i början och trodde knappt det var sant och alla VUL och UL och barnmorskebesök ville jag bara ha bekräftelse på att där var ett livstecken där inne...

    Vad kul att ditt är redan nu på torsdag, det är en sån härlig bekräftelse!

    Krax; GRATTIS till bröllopet! Hoppas allt gick bra och ni hade en fantastisk dag!

  • Puppy5

    Tracy: UL 7/8
    Zazzu: UL 8/8
    Miniluvan: RMC 26/8
    Krax UL:
    MissGiggle UL:
    SleepingAngel:
    Blimpen:
    Puppy: UL 19/8

  • Puppy5

    Hej tjejer!
    Jag hoppar Ullared, har ju redan varit och shoppat loss en gång Åker jag igen är risken stor att jag handlar en massor helt i onödan...för att det är sååååå söt, och det har inte riktigt plånboken råd till

    Usch, nu regnar det. Har sommaren försvunnit nu?

    Ska gå och se Sex and the city imorgon och njuta av lite tjej-skoj

  • Puppy5

    Miss giggle: jag är också uttråkad på jobb, vilket leder till att jag äter HELA tiden...not good. Undrar hur glukosbelastningen kommer gå...

  • Puppy5

    Hej tjejer,
    var på 3D UL idag, fick inte så jättebra bilder, bebisen låg som en fällkniv och täckte ansiktet med både händer och fötter...men vi fick reda på att vi väntar en lill-kille och att allt var bra/som det skulle. Beräknad vikt ungefär 820 gram...så vi går ändå som på små moln, lika roligt alltid Ska till BM på torsdag och är då i v26...så får vi se vad SF mått och järnvärde ligger på...
    Ska se om jag kan lägga in några bilder mitt galleri.

    Miss G: jag har gått upp jättemycket i vikt. Gick nog i och för sig upp 3-4 kg redan under IVF behandlingen...Men innan IVF vägde jag 60 kg, nu när jag vägde mig (iofs med kläder och skor på hundvågen i djurbutiken) så vägde jag 74 kg...

  • Puppy5

    Karla i Skane: tredje gången gillt! Så var det för oss

    Krax: Ska till BM imorgon, får se om hon väger mig...gjorde hon inte sist, då fick jag uppskatta min vikt och säga den till henne...men någon sa att de inte är så noga med det där med att väga längre, för det är så individuellt med hur man går upp i vikt och så, bl.a. beroende på hur mycket vätska man får etc. Det enda de fokuserar på är sf-måttet...

  • Puppy5

    Kråkan Krax: BF 2/12
    Miniluvan: Startar utredning 25/8¨
    Karla: ICSI nr3 Gonal-F start 20/8 VUL 27/8
    Sleeping Angel : BF 14/11
    Blimpen: BF 7/2-09 (samt en son på 14 mån)
    Puppy5: BF 2/12

  • Puppy5

    Hej tjejer,
    var hos BM igår och oj oj oj vad de blev upprörda när de hörde att jag varit på Emma kliniken och fått ultraljud, till och med min gynekolog kom in och deltog i all upprördheten!! Iofs arbetar jag ju inom hälso- och sjukvårdsorganisation och bör väl inte vara allt förvånad över detta men jaaa, ändå...hade väl anat att de inte skulle gilla det, men att bli så upprörd...min gynekolog var till och med i kontakt med en ultraljudsprofessor på sjukhuset i Lund under tiden jag var där om detta...!! Jag hade med mig rapporten från Emma ultraljudsklinik där det stod alla mått etc., tänkte att det kunde vara av intresse, jämföra med UL från v 13 etc. Då gick hon direkt och hämtade min gynekolog och sen stod de där och föreläste om hur illa de tyckte om detta, och att ultraljudsundersökningar skulle ske i medicinskt syfte och det var inget man skulle "commercialize" och tjäna pengar på. Och det finns inga studier på hur fostret/barnet påverkas av att ha så ny tung teknik som 3D UL på i 45 min, och de har ingen läkare där på plats som kan ta ställning till eventuella onormala fynd, de tar inget medicinsk ansvar alls utan skickar då bara vidare detta på en rapport till "den vanliga sjukvården" som då måste ta hand om det, och det är de minnsann inte alls intresserade av att göra, och tänk så många fler ultraljud det leder till...och detta har minnsann en läkare i Lund anmält till Socialstyrelsen och hon skulle ringa upp honom nu och prata om detta och bla bla bla...När jag suttit och lyssnat ett tag och min gynekolog gick iväg för att ringa den här läkaren/professorn i Lund så sa jag att 3D tekniken använder dem även på MAS, och att på Emma kliniken hade de faktiskt inte på 3D maskinen i 45 min, för det mesta var den på vanlig 2D som alla ultraljudskliniker använder, och sedan emellanåt när det såg ut att vara ett bra läge satte de på 3D. Sammanlagt tror jag hon hade ultraljudsapparaten på min mage i 20 min, övrig tid gick ju åt till att prata och berätta och så... samt att visst, i deras egenskap av sjukvårdspersonal må de tycka att UL är för rent medicinskt syfte, men en graviditet är inte bara en fysisk upplevelse, det är även en känslomässig och psykisk upplevelse, och eftersom de nekade mig UL i v 18, och jag var orolig med tanke på vår bakgrund och svårigheter så kände jag att jag behövde göra detta för att må bra och mår inte jag bra mår säkert inte vår lill-kille bra...och kan de inte möta upp till sina patienters/kunders behov, ja då söker man ju sig någon annanstanns...då blev där ett par snörpningar på munnen sen var den diskussionen över...Jag blev inte upprörd, men blir bara så trött på sjukvårdspersonal som inte kan se till hela människan, vi består faktiskt av mer än bara vår kropp...
    Men sen flöt väl besöket på, SF 26 (vecka 25+1) och hjärtslag 142. Jag hade väldigt lågt blodtryck och lågt HB så det förklarar ju min yrsel, svimningskänsla och extrema trötthet jag haft den senaste veckan. Har tidigare ätit Hemofer (mildare mot magen), men tydligen har det inte räckt så nu har det inhandlats niferex + blut-saft, min BM tyckte jag skulle ta det i en månad för att få i mig extra järn...Så jag harvade runt på både apotek och hälsokostaffär igår...men glömde handla stödstrumpor som hon också sa jag borde ha med tanke på mina svullna fötter. Man känner ju sig snart som en gammal tant

    MiniL: Vad härligt att ni snart kommer till RMC, så mycket släppte för oss rent mentalt och känslomässigt när man väl kände att man "fick hjälp"...innan dess kände vi oss så frustrerade och hjälplösa...

Svar på tråden Malmötjejer som både fått och kämpar för ett plus!