• Anonym

Iransk kille?

Har träffat en iransk kille. Ngnn som har erfarenhet av denna kultur? Gentemot kvinnor osv. Han verkar trevlig men man vet ju ej i framtiden.

• Svar på tråden Iransk kille?
  • Anonym

Jag har faktiskt dumpat en iransk kille för att han var för snäll. Han var som en liten hundvalp som gjorde allt för mig, precis allt.
    Jag försökte prata med honom om att han ju måste vilja egna saker ibland och inte bara följa min vilja. Men inget hjälpte och till slut blev det för jobbigt.
    Han hade 2 bröder och de var precis likadana mot sina tjejer.

Kristna iranier var de om det har någon betydelse.

• Ärla Minou

Jag tror jag förstår varför du frågar. Dvs man präglas av den kultur man befinner sig i. Men om du ska överföra vad som på det hela taget förekommer i en grupp till en enskild individ kan det bli helfel. Om jag frågar dig så här: "Jag har träffat en svensk kille. Någon som har erfarenhet av denna kultur? Gentemot kvinnor osv?" Vad skulle du svara? Det finns många olika killar/män i Sverige. De är alla olika och vill man försöka klumpa ihop dem i lite mindre grupper så blir det ändå väldigt många. Feministiska män, män i pingstkyrkan, högskoleutbildade, killar som gillar våldsporr osv osv. De är först och främst individer så du kanske kan ta det lugnt och försöka se med öppna ögon vilken människa du träffat. Att prata med hans familj och kompisar kan bidra med information.

• Anonym

Tack för svar. Ja hans familj är underbart snälla. Kan hålla med om att jäklar vad snäll han verkar. Men sen har man ju hört att när man gifter sig blir det annat! Förstår kanske idiotisk fråga men ändå....

• marre67

Min man är iranier och det är ingen skillnad på en "sån" gämfört med svensk el annat land. Ja skillnaden är den att de betalar för allt, ex äter ni på restaurang, cafe el annat så är det mannen som betalar. Har aldrig stött på en snål utlänning gällande sånt. Annars ingen skillnad. Men det är ju också helt individuellt hur personen är. Det har inte med kulturen att göra.

• marre67

ja några negativa saker kom jag på, och det är att iranier ofta umgås med iranier, och förstår du inte språket så kan du sitta som 5:e hjulet under vagnen. Inte så trevligt alla ggr! Så sätt igång att studera persiska för din egen skull

• LindaJohansson81
    marre67 skrev 2008-05-24 14:24:21 följande:
    Min man är iranier och det är ingen skillnad på en "sån" gämfört med svensk el annat land. Ja skillnaden är den att de betalar för allt, ex äter ni på restaurang, cafe el annat så är det mannen som betalar. Har aldrig stött på en snål utlänning gällande sånt. Annars ingen skillnad. Men det är ju också helt individuellt hur personen är. Det har inte med kulturen att göra.
    Jag dejtar också en invandrare, och jag får inte betala något och det stör mig eftersom jag har mer pengar än honom. Men han är jätte snäll.
  • Anonym

Haha har börjat studera persiska! Chetori!? ;) Hur är det med alkohol, fester osv i erat förhållande och andra iranier. Min "date" har ett sätt med alkohol som jag egentligen inte tycker om. Han vill tex att jag tar med mitt barn på deras fester där det florerar mkt alkohol.....

• marre67
    LindaJohansson81 skrev 2008-05-24 14:30:28 följande:
    Jag dejtar också en invandrare, och jag får inte betala något och det stör mig eftersom jag har mer pengar än honom. Men han är jätte snäll.
    ja det kan ju kännas irriterande ibland. Fast jag tycker det är mkt skönt att slippa närma mej en kassa nån gång
    Tror det har med deras självkänsla att göra. Hade restaurang en gång i tiden och ofta kom svenska par och åt och betalade var för sej,,,,det hände aldrig när ett sk blandpar kom. Mannen/killen betalade alltid! Hyfs har de iaf,hehe.
  • marre67
    Anonym skrev 2008-05-24 14:37:12 följande:
    Haha har börjat studera persiska! Chetori!? ;) Hur är det med alkohol, fester osv i erat förhållande och andra iranier. Min "date" har ett sätt med alkohol som jag egentligen inte tycker om. Han vill tex att jag tar med mitt barn på deras fester där det florerar mkt alkohol.....
    Min man dricker sällan, inte för att han inte får men han vill inte. Öl dricker han hemma men det du beskriver har inte jag upplevt, varken med denna el andra utlänningar. Ni kanske är mkt unga?
  • Raspberry81

Något jag tycker är så fantastiskt med sverige är att många invandrare faktiskt känner sig välkomna och efter ett tag släpper stressen de känt och de inser att sverige är ett otroligt land där man har yttrandefrihet, rätt till att demonstrera vare sig man är vänsterpartist eller rasist. Det vi behöver förstå är att man i vissa länder kämpar för sin överlevnad, ngt vi aldrig behövt uppleva. Dvs ser man ngt ute som kan säljas för en slant och generera pengar för en månad, då tar man ju saken & säljer den. Att stjäla? Visst, men det finns ju anledningar till det. Detta med arrangerade äktenskap och annat handlar ju till viss del om släktens överlevnad och att säkra barnens framtid. När man efter ett tag i Sverige inser att man behöver inte stjäla saker för överlevnad (eller gifta bort sina barn) & i de fall man välkomnas av sina grannar och bjuds in till gemensamma fester (dvs andra svenskar lär känna de) förändras man gradvis & integreras mer & mer (utan för att den sakens skull släppa sin kultur helt) Men kulturen är inte det som längre styr den människan utan det är människan i ett nätverk över gränserna som styr. Det vill säga kravet att behandla folk i sin närhet rätt, vare sig man är iranier eller svensk.

Svar på tråden Iransk kille?