• MrsCD

    Tips for dem som saknar svensk mat och bor i UK (utanfor London)!

    Jag har upptackt att de osteuropeiska affarerna har sant som man kan sakna om man bott i England ett tag. Sjalv har jag saknat "tunn" lattyoughurt i stor forpackning, som man kan ha till frukost, och det finns massa olika i min lokala "polack". Inte dyrt heller. Sill ar en annan grej som man kan fa tag i, Milka-choklad en annan.
    Gott brod har jag inte lyckats hitta, efter tre ar kopte vi en bakmaskin, hur bra som helst och den gor tatt, nyttigt brod.
    Vad saknar ni andra mest?

  • Svar på tråden Tips for dem som saknar svensk mat och bor i UK (utanfor London)!
  • MrsCD

    Det ar faktiskt brodet och yoghurten som jag saknade mest. Yoghurten hittar jag nu i polskbutiken (som drivs av tva turkar som bott i Sverige, snacka om smarta affarsman!), och brodet har vi lost genom att baka sjalv. Jag slutade ata brod helt och hallet efter ett ar med svampigt toastbrod, kanske kompromissade med irlandskt soda bread ibland. Men sa kopte vi en bakmaskin, som gor underbart brod! Det ar billigt, nyttig och GOTT!

  • MrsCD

    Insag precis att jag redan namt bakmaskinen i TS Ursakta om jag tjatar, men jag gillar verkligen den!

  • Millis68

    jag har hittat yoggi drickyoghurt på sainsbury, den fanns i den exotiska hyllan tror jag. vet inte om det var en engångsgrej men arla finns ju här i uk så det kanske är på ingång

    jag saknar dock filmjölk och bröd, riktigt bröd inte toast. kanske skulle försöka få pågen att börja titta på den internationella marknaden, det vore väl kanon, kanske ska ta och maila dem

  • Scrumptious

    Jag saknar också fil (skall tydligen vara enkelt att göra - recept på svenskamammor.com) Det flesta affärer har så tjock youghurt att jag får kväljningar. Men Lidl har jättebra och billig youghurt, nästan som fil. (bara halvliters dock)

    De har även löjrom, coccosbollar, falukorv (inte riktigt lika go smak, men ok)

    Även Morrisons har Yoggi drickyoughurt.

  • Lini M

    Saknar smagodis, Singoalla kakor, grovt brod, knackebrod och nu nar man ar mamma: valling!! Vi koper godis etc pa Ikea nar vi kommer dit, men valling koper vi sa mycket vi bara kan ta med oss hem, varje gang vi ar i Sverige. Jag har provat koka egen valling enligt olika recept men det blir inget bra.... You can't beat Semper!

  • MRSVi

    Jag hittade Kopparbergs alkoholfria päroncider på Tesco! Bredvid alkoholfri öl.

  • Millis68

    vår lokala pub säljer kopparbergs cider på flaska, jättekul tycker jag och den verkar gå bra enligt landlorden.

    vi ska få en lidl där vi bor enligt ryktena så jag får väl kolla in deras falukorvar, annars är det rätt trevligt att få åka till ikea och handla på sig lite svensk mat. det brukar ju inte var en kaviar och en korv utan mer 3 av varje.

    jag undrar vad kassörskan tänker när jag kommer till kassan och slänger upp alla varor. pyttipannan är ganska god också så det brukar bli 2 paket pytt också, är man patetisk eller...

  • YokohamaNr2

    Jag hittade faktiskt singoalla kakor pa mitt lokala Morrisons, men det var nog bara en leverans för jag har inte sett det sen dess..

  • SkiptonMaria

    Filmjölk, saknar filmjölk mest...

    Prova Netto också, har ofta svenska/skandinaviska grejer, mest kakor, godis (salt lakrits), Yoggi etc

    För alla er som behöver välling, Totally Swedish säljer det så om man bor i london kan man ju handla det på plats annars levererar de som sagt tidigare, vi (svenska mammor i yorkshire) har gjort en beställning tillsammans och delat på portot...blir säkert en till i höst!

  • Airy fairy

    Estrella chips!! maste kolla i narmsta osteuropa-affar.

    Sjalv saknar jag kelda-saser (fast dom egentligen inte kom forrns precis innan jag flyttade) och farskjast.
    Det gar knappt att hitta ett recept pa Arla.se utan de dar saserna.....


    YokohamaNr2 skrev 2008-05-28 12:44:03 följande:
    MRSVi skrev 2008-05-28 08:24:35 följande:
    Och mamma scans köttbullar, även ASDA har börjat med sitt egna märke på köttbullar, perfekt att ha i frysen!Angående östeuropeiska affärer så säljer de ibland Extrella Chips ocksåHar också hört att Waitrose har knorr auromat, men har inte kollat själv
Svar på tråden Tips for dem som saknar svensk mat och bor i UK (utanfor London)!