• Svart ros

Hur mycket koffein i svart te?

Dricker i vanliga (ogravida) fall enorma mängder kaffe vilket jag slutade med så fort jag fick plus på stickan, men nu på senare tid har jag börjat dricka svart te när jag besöker mina föräldrar vilket kan bli 1-3 ggr i veckan (2-max 3 koppar per gång)
    Anledningen till att jag fäst mig vid te är just pga koffeinet. När jag dricker te blir jag som normal igen, precis som när jag dricker kaffe i vanliga fall. Kaffet är mer effektivt dock men just nu så räcker teet gott och väl för att göra mig till människa igen

Nu undrar jag bara hur mycket koffein svart te innehåller, innehåller det lika mycket som kaffe (för då måste jag ju sluta..)

...Gud vad jag längtar efter att få dricka kaffe igen!!!!!

• Svar på tråden Hur mycket koffein i svart te?
  • Danne123

En kopp svart te innehåller nästan lika mycket koffein som en kopp kaffe. Det beror givetvis lite på hur starkt kaffe du normalt gör och hur länge du låter te:et ligga och dra. Att det kommer upp emot 100mg koffein per kopp är dock ingen omöjlighet. Så det är nästan lika dåligt som kaffe vad gäller koffein.
    Du har inte testat rooibos (rött te)? Det är koffeinfritt och smakar även det gott.

• Svart ros

Jo jag har köpt hem rött te just pga koffeinet i svart, men upplever inte lika start kick av det teet...Tycker det funkar bäst som ett kvällste..
    Har blivit lite deppigare och tröttare nu mot slutet och det känns bra med något upplyftande. Dricker som sagt inte te oftare än 3 ggr i veckan, oftast bara en gång i veckan. Gillar inte starkt te dock älskar jag starkt kaffe

• Danne123

Klart att du inte upplever någon kick av det då det saknar koffein. Du har skapat ett beroende av koffein. Det är inte svårare än så. De flesta brukar hitta på ursäkter till varför man ska fortsätta med vad det nu må vara man är beroende utav. Jag dricker bara en kopp om dagen, jag röker bara en cigg om dagen etc. Du ger dig själv anledningar att fortsätta.
    Jag är rätt säker på att de mängder te du dricker inte är någon fara alls, men det är bara intressant hur vi människor kan bli slavar under vissa substanser. Även om det "bara" är koffein.

• Poloc

Livsmedelsverkets kostråd till gravida, om kaffe & te:

"Kaffe och te
    Tills vidare rekommenderar vi gravida och ammande att begränsa sitt intag av koffein till maximalt 300 mg per dag. Det motsvarar ca 3 koppar kaffe (1 kaffekopp = 150 ml) eller 4-5 koppar te (1 tekopp = 250 ml)."

www.slv.se

Svar på tråden Hur mycket koffein i svart te?