• 1814

Särbegåvade barn

Precis så var det för mig också, men mina lärare gav mig blanka papper och penna och sa "här - rita en teckning" istället...jäkligt bra på rita blev jag, men tröttnade snabbt på skolan då jag var helt understimulerad i de flesta ämnen. Hade fått mycket av att få gå i nån specialklass och komma vidare med mer avancerade saker.

danitra skrev 2008-05-25 01:42:25 följande:
    Ja, mitt första, starka minne från ettan var att angående läsning. Det fanns tre lådor med böcker, en för ettor, en för tvåor och en för treor (gick i 1-3 klass). När jag läst igenom alla i ettans låda så frågade jag min fröken om jag fick börja på nästa men det tyckte hon inte utan föreslog att jag skulle läsa ettans böcker igen.Och det kan sammanfatta min skolgång de första åren. Inom vissa ämnen lärde jag mig INGENTING.
  • 1814

Jag fick ofta böcker från de högre klasserna/gymnasiet i grundskolan, men det hade varit helt fantastiskt om jag hade kunnat få en lärare också, och få vara med andra barn som var likadana...

Jag fattar inte varför de inför "elit-klasser" (gud vad jag HATAR det ordet) i gymnasieskolan, där det redan finns olika klasser och man tas in på urval osv, istället för att fixa klasser för särbegåvade i grundskolan, där man verkar "tappa" de flesta.

• 1814
    Svar på #20
    Skämt åsido, jag gjorde samma sak. Var på gymnasiet ungefär 30% av tiden då jag var deppig mesta tiden, gick ändå ut med 16,5 i snittbetyg. Helt sjukt!

bananglass - Ja det verkar svårt...jag antar att tumregeln är att uppmuntra själva lärandet och låta honom själv visa vad han är intresserad av o sen finnas där för honom i det.
  • 1814

Håller med! Jättetrist när det blir så!

JeanneDArc skrev 2008-05-26 15:08:58 följande:
    Jag är absolut inget geni eller så, men har alltid haft lätt för mig i skolan. Redan på låg- mellanstadiet blev jag hindrad att lära mig allt jag ville lära mig. "nu har du läst för mycket i läsboken, nu måste du vänta in de andra. Nu har du räknat för långt fram, du får vänta så vi är lika långt fram allihop." Så det är långt ifrån ett problem som bara berör extrembegåvade elever. Man blir uttråkad, tappar lusten och bryr sig inte så mycket längre. Skittrist är det! Tycker ALLA elever ska ha lika rätt att få lära sig så mycket de kan på sin egen nivå.
Svar på tråden Särbegåvade barn