• E81

Särbegåvade barn

Tjoy skrev 2008-05-26 00:21:30 följande:
    Glömde ta med detta till dig isaw:citerar från en hemsida med info om särbegåvning:"Forskning visar också enligt Roland Persson att frånvaron av uppmuntran speciellt i ett ofta oförstående skolsystem, inte bara leder till att dessa barn stannar i utvecklingen och blir "medelmåttor", utan ofta får betydligt allvarligare konsekvenser som t ex: - Underprestation - Könsrelaterade problem - Ätstörningar - Ensamhet - Skolvägran stress - Depression (som i värsta fall kan leda till självmord) Givetvis gäller inte detta alla barn men det visar tydligt om vad tristess och brist på social acceptans kan leda till.TIPS Här är några råd från Roland Persson - ha tolerans för barnens vilja och initiativ - stimulera de områden där barnet visar särskilda intressen - se till att det finns möjligheter för barnet att pröva olika saker - uppmuntra genom att uttala dig positivt - driv inte på, då tvingar man som regel barnentiden. Här är råd från Ellen Winner - Försök att inte se ditt särbegåvade barn som ”normalt”. Detta är troligtvis ändå omöjligt. - Särbegåvade barn tycker inte om att leka med ”normala” barn eftersom deras intressen skiljer sig åt markant. - Försök att hitta lekkamrater till ditt barn med liknande särbegåvningar. - Ge näring åt och uppmuntra ditt barns särbegåvning
    Undrade lite över tipsen från Ellen Winner. Är det sant att särbegåvade barn inte tycker om att leka med "normala" barn? Att de uteslutande bör leka med andra särbegåvade barn? På vilket sätt leker särbegåvade barn annorlunda än "normala" barn? Kan "normala" barn inte leka tillräckligt intelligtent för ett särbegåvat barn? MÅSTE särbegåvade barns hjärnor stimuleras på högsta nivå jämt (d v s i umgänget med andra särbegåvade barn)? Och vad är det som säger att leken tillsammans med "normala" barn inte stimulerar ett särbegåvat barn? Jag förstår inte riktigt... "Normala" barn kanske inte ligger på samma nivå IQ-mässigt, men är fantasirikedom och glädje inte värt något när det kommer till leken? Eller är det bara särbegåvade barns fantasi och glädje som "passar" andra särbegåvade barn?

Hoppas ni hängde med i mina tankegångar. Är uppriktigt nyfiken eftersom jag tycker att det känns sorgligt att särbegåvade barns vänkrets bör begränsas så kapitalt till att bara inkludera andra särbegåvade barn.
    *Anton* 19/6-06
  • E81

Tack för era svar! Självklart är det mycket värdefullt för särbegåvade barn att få umgås med andra särbegåvade, men jag förstod inte riktigt Winners uttalande att "särbegåvade barn tycker inte om att leka med normala barn...". Tyckte det lät osannolikt att detta skulle vara något som gäller alla särbegåvade barn alltid.

*Anton* 19/6-06
Svar på tråden Särbegåvade barn