Du måste logga in för att svara i en tråd.

• trixxie

Klippa grannens häck? (långt)

På tre sidor av våran trädgård har vi häck, som vetter mot tre olika grannar. Alla häckar sitter på grannarnas tomt, så ingen är våran egen. 2 av dem bestämmer höjden och klipper sin sida och vi jämnar till på våran sida.
    Den siste grannen är inte trädgårdsintresserad och den häcken har inte blivit klippt på flera år. Det är en måbär och den ser för jäklig ut nu!
    Egentligen skulle vi behöva klippa ner den till grunden och börja om, men det är grannen inte intresserad av. De vill ha insynsskyddad bakgård och vi har våran altan mot den sidan, så de släpper upp den (för att slippa se oss! =)
    Fråga: kan jag nu klippa ner höjden på "min" sida av häcken, så kan de fortsätta förstöra den på sin sida?

• Svar på tråden Klippa grannens häck? (långt)
  • Hertha

www.viivilla.se/tradgard/ratt-till-egna-tomten.aspx

Jag hittade denna länk, frågan längst ner gäller häckar. Har letat en stund nu för jag blev nyfiken om det även gällde ovansidan. Rimligtvis borde det ju göra det.

Är ni säkra på att det bara är grannens häck? Någon gång långt tillbaka i tiden kanske de förra grannarna delade på inköpspris och skötte den tillsammans.

• Hertha

Men jag undrar om du får ta ner den hela vägen ner till grunden. Jag skulle nog ringt kommunen och frågat någon vad det är som gäller.

• abnocto

Står den på grannens tomt kan du bara se till att den inte växer in på din sida, fast först måste du fråga honom om han åtgärdar det. Höjden får du nog inte röra utan lov.

• trixxie

Attans då, då får den fortsätta växa och bli förstörd då.
    Tack för hjälpen!

Svar på tråden Klippa grannens häck? (långt)