• villervallan

Äggallergi?

Jag misstänker att min 9-månaders dotter har äggallergi.

Hon åt äggröra idag och kräktes tre timmar senare.

Sist hon åt ägg var på påskdagen, då kräktes hon också efter några timmar.

Tänker ta kontakt med bvc imorgon, ville bara höra om några här också har barn med äggallergi, hur det har yttrat sig, om det växt bort...?

• Svar på tråden Äggallergi?
  • Lejån

Vår tjej är allergisk men hon har aldrig kräkts. Hon har bara reagerat med utslag runt munnen, tack och lov!

Hennes allergi är väldigt mild också och när de testade henne igen efter ett år hade värdet sjunkit så hon får nu äta ägg i mat, tex pannkaka och liknande.

Se till så att de kollar ordentligt, för tydligen så är man oftast allergisk mot något annat också om man är allergisk mot ägg.

• Knoppen79

Vår son har äggallergi. Bara några veckor gammal fick han MASSOR med eksem, blev tjockt och hårt, som "pansar", över hela magen och på armar och ben. Vid 8 månader fick vi göra pricktest och det visade på ägg. Vi smörjer honom varje dag med miniderm flera gånger över hela kroppen och olika stark kortison beroende på hur mycket eksem han har. Han äter ALDRIG någonting med ägg eller det som kan innehålla spår av ägg och vi har aldrig ägg hemma. Han är ändå aldrig eksemfri. Vid 2 år gjorde vi ett nytt pricktest och då hade allergin blivit större. Eksemen har blivit bättre och bättre ju äldre han blivit. På barnsjukhuset tror de att allergin kan växa bort mellan det han är 4-7 år. Han har aldrig kräkts av sin allergi.

• villervallan

Lejån: När jag tänker efter har ju våran tjej ätit pasta med ägg i... så hennes form av allergi kanske också är mild som din tjejs. Du skrev att allergi mot ägg också ofta medför allergi mot något annat, har din flicka någon annan allergi?

Knoppen79: Stackars er, jag lider med er. Vilken superjobbig allergi. Tänk att det kan yttra sig så olika.

• Neko

Jag konstaterades ha äggallergi när jag var ett år, tyvärr så har det inte växt bort =(

Min sambos bror hade också det men för honom försvann det i puberteten *avundsjuk*

• villervallan

Neko: Hur yttrar det sig för dig om du äter ägg? Är du superallergisk och kan inte ens äta något där det står "spår av ägg"?

• Neko

Jag är superallergisk =/ Om jag äter något med ägg i så börjar det svida och klia på tungen några sek efteråt, och jag börjar må illa, får blodtrycksfall, fryser och som magsjuka ungefär. Hur det känns i munnen är värst, äckligt och illamående, och som att man skulle vilja sticka ut tungan och vira en handduk om den, usch och fy.
    Det känns så i ett dygn ungefär.

Borde vara tacksam att det aldrig varit livsfarligt men samtidigt inget man vill utsätta sig för.

• Lejån

Villervallan:
    ja, det hela började för att de skulle utreda om hon var allergisk mot mjölk för hon hade såna eksem och såg hemsk ut runt munnen. Då visade det sig istället att det var ägg, och vid det provet sa läkaren att vi skulle vara uppmärksamma på annan mat eftersom de ofta är allergiska mot annat. Vi såg inget speciellt dock, men året efter när de gjorde uppföljning på hennes allergi så visade det sig att hon är allergisk mot nötter också. Det är ju inte så konstigt att vi inte märkt, för sånt får hon ju inte äta iallafall. Så nötallergin vet jag inte riktigt hur allvarlig den är. Hon har bara haft en allergireaktion och det var när hon åt några salta pinnar, då svullnade hon upp runt ögonen och fick massor med röda prickar i ansiktet. Såg helt hemsk ut!

Vi har tack och lov förmodligen bara väldigt lätt allergi och det är jag såå tacksam för!
    Mjölk visade hon förresten inget tecken på att vara allergisk mot men det reagera hon på med att bli röd runt munnen.

Hoppas att ni får bra hjälp, och KRÄV en ordentlig allergiutredning som sagt!

• Neko

Lejån,

Men inte är det väl nötter i salta pinnar? Jag är allergisk mot nötter också och jag trodde att jag kunde äta såna... O_o

• Lejån
    Neko skrev 2008-05-25 18:40:41 följande:
    Lejån,Men inte är det väl nötter i salta pinnar? Jag är allergisk mot nötter också och jag trodde att jag kunde äta såna... O_o
    Nä, det är väl inga nötter i dem. Ser att det ser lite knasigt ut det jag skrev, menade inte att det hängde ihop.

Fast, det KAN finnas spår av nötter iofs enl. vissa förpackningar.

har inte en susning vad det var i dem som hon reagerade mot, men det har aldrig hänt igen iaf. Iofs har hon aldrig ätit salta pinnar efter det heller.
  • villervallan

Pratade just med min mamma och en granne. Mamma sa att det är så mycket protein i ägg att det kan bli för mycket för en bebis. Grannen sa att det är vanligt med äggallergi hos de små men att det växer bort.
    Det lät ju ganska betryggande. Men ska ändå ring bvc och be att få komma på utredning.
    Grabben på 3,5 år har haft mjölkproteinallergi, men det har redan växt bort på honom. Hoppas det blir så för lilltjejen med.

Svar på tråden Äggallergi?