• mamman i skogen

Semester med hjalpmedel (och rulle)

Vi sitter och funderar pa en semester med familjen och assistenter. Manga funderingar pa logistiken ar det ju vissa saker vill man ju absolut ha med nar man aker tex pott dusch stol kanns ju som en nodvandighet rullstol ar absolut nodvandigt sen skulle det inte gora ngt att fa med ngt annat men det ar ju inte livsnodvandigt. Hur har det funkat for er vad har ni anvant for bolag charter eller boka sjalv? Sonen ar ju fortfarande praktisk storlek pa da han bara ar 3 ar men att sitta utan rulle ar fruktansvart svart. Man kanner sig lite begransad men vill absolut att han ska fa komma ivag da han alskar att sola bada och mar toppen av varmen. Alla tips och syn punkter valkommna... 

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Svar på tråden Semester med hjalpmedel (och rulle)
  • 4u2

Hej
    vi har rest både med bussresa till Paris och flugit till Egypten med våra två funktionshindrade barn.
    lilla T hade vi rullstol coh 20 kg sondmat med till, plus alla andra läkemedel och slangar hon behövde.Det var inga problem alls,men kontakta resbolaget i god tid och sedan kontaktar man det flybolag man ska åka med.alla hjälpmedel får ni ta med utan extra kostnad men måste ha vikt och yttermått på dem.El rullstolar ska kollas av hjälpmedelcentralen innan så att de går att koppla ur batterit helt på flyget.Sedan checkas de in antingen någon dag innan eller i samband med vanliga incheckningen.beror på vilket bolag man åker med.
    Tänk på att kolla om det finns möjlighet att låna duchstol och dyl på plats ,på vissa ställen går det, resbolsget borde veta.Tala om redan när ni bokar resan att ni behöver handikappanpassat rum om rumen på hotellet är små.Begär assistans till flyget då får ni hjälp upp på planet samt hjälp ända fram til passkontrollen på destinationen.
    Väl på plats har vi blivit mycket väl bemötta av alla, över allt,oavsett var vi varit.
    Detta var väl det jag kunde komma på just nu, mer planering än om man åker med "vanliga" barn krävs det ju men annars ingen skillnad.

• mamman i skogen

Tack för svar!

Har det vart ren charter då eller? När vi flugit förrut ( inte charter) så har det inte vart problem med hjälpmedel men när man läser på vissa charter arrangörers sidor så står det att möjligheterna för att ta med tex  och hjälpmedel är begränsade samt att det kostar i övervikt för sånt.

• milla   1982

Jag har varit på semester med min brukare till både Mallorca och Paris. Hon är ju tonåring = ganska stora hjälpmedel. Fast vi har iof inte haft med dusch/toa-stolen, utan bara vanliga rullen. Mycket kläder, sondmat & blöjor men aldrig behövt betala för övervikt. Fått väldigt trevligt bemötande hela tiden, Vi har fått ta med rullen in på planet och lyft ur henne, och sen har de lastat rullstolen för att sedan se till att ha den redo när det är dax att kliva av.

Vet inte vad din grabb har för rulle, men "min" tjej hade en lös spec. dyna i sin så vi lyfte ur den och satte henne på i flygplansstolen och spände sen fast med bältet, och hon satt kalas-bra! Trots svår spactisitet.

Mallorca resan var charter, Paris vet jag faktiskt inte eftersom det är hennes familj som bokat osv. Men jag vet att de fått boka "rullstolsplats" typ.

Det har helt klart varit värt allt bök och stök, som denna tjej njutit när vi varit iväg och även om det nu är några år sen så skiner hon som solen när vi tittar på bilder och pratar om resorna.

Så skulle verkligen råda alla till att åka innan barnen blir "för stora" - nu är min brukare en stor tjej på 35 kg, inte lika smidigt längre, även om vi funderar på att åka igen - just eftersom hon njutit så.

BF 3 juni 2008
  • 4u2

Vi åkte charter med ving båda flygresorna och det var aldrig tal om att få betala övervikt, utan de skrev in vikt,storlek och antal extra kollin på hennes biljett som syntes vid incheckningen.Senast fick vi ta med all sondmat som extra handbagage, det blev 2 kollin extra med in på planet.Den lösningen rekomenderade flygbolaget själv, för att vi inte skullle bli av med läkemedel och mat.Annat som vi i nödfall kunde vara utan någon dag som skyddslakan mm gick som extra bagage.

• mamman i skogen
    4u2 skrev 2008-05-26 10:28:04 följande:
    Vi åkte charter med ving båda flygresorna och det var aldrig tal om att få betala övervikt, utan de skrev in vikt,storlek och antal extra kollin på hennes biljett som syntes vid incheckningen.Senast fick vi ta med all sondmat som extra handbagage, det blev 2 kollin extra med in på planet.Den lösningen rekomenderade flygbolaget själv, för att vi inte skullle bli av med läkemedel och mat.Annat som vi i nödfall kunde vara utan någon dag som skyddslakan mm gick som extra bagage.
    Tack tack kanske är ving man ska kolla med då om det blir en charter.
  • milla   1982
    4u2 skrev 2008-05-26 10:28:04 följande:
    Senast fick vi ta med all sondmat som extra handbagage, det blev 2 kollin extra med in på planet.Den lösningen rekomenderade flygbolaget själv, för att vi inte skullle bli av med läkemedel och mat.Annat som vi i nödfall kunde vara utan någon dag som skyddslakan mm gick som extra bagage.
    Ja just det, det fick vi oxå göra Glad
    BF 3 juni 2008
  • mamman i skogen

Nu är vi på gång och ska boka och hare kollat runt lite. Med solresor har vi hittat ett hotell som är "anpassat" och bra för rullstol men de kan inte hjälpa oss med transfern utan vi får helt enkelt hålla tummarna att vi får åka med transferbussen och att chauffören godkänner en rullstol och hjälpmedel  i bagaget annars får vi på plats lösa transfern själva  Detta tyckte jag var kasst jämfört med andra som vi kollat med som fixar transfer med tex taxi istället men de har å andra sidan inga bra hotell eller lgh att erbjuda.     

• meteon

Hej Adams family! Nu blev jag nyfiken....vart ska ni åka?
    Vi har minsann också tagit mod till oss och bokat en resa till Alcudia i augusti. Med solresor och ett handikapp anpassat hotell. Hur fungerar det med personlig assistans? Bokar ni själva den personen men behöver inte betala eller??? Vi har ju tyvärr ingen p assistant. Skulle varit skönt med lite extra hjälp så man fick riktig semester men det blir nog bra ändå!

• mamman i skogen
    meteon skrev 2008-06-09 19:11:10 följande:
    Hej Adams family! Nu blev jag nyfiken....vart ska ni åka?Vi har minsann också tagit mod till oss och bokat en resa till Alcudia i augusti. Med solresor och ett handikapp anpassat hotell. Hur fungerar det med personlig assistans? Bokar ni själva den personen men behöver inte betala eller??? Vi har ju tyvärr ingen p assistant. Skulle varit skönt med lite extra hjälp så man fick riktig semester men det blir nog bra ändå!
    Vi ska till turkiet formodligen side med solresor. Vi tar med 2 ass sa vi sjalva far lite semester. De betalar inget utom mojligtvis lite mat av sin assistanspeng sparar men undan lite till omkostnader och detta tacker ju sadana har kostnader.
  • mamman i skogen
    adams family skrev 2008-06-09 21:40:34 följande:
    Vi ska till turkiet formodligen side med solresor. Vi tar med 2 ass sa vi sjalva far lite semester. De betalar inget utom mojligtvis lite mat av sin assistanspeng sparar men undan lite till omkostnader och detta tacker ju sadana har kostnader.
    Idag tänkte jag boka resa och har till bringat största delen av tiden i telefon. Alla bolag jag vart i kontakt med (ganska många) blir stälda när vi har en rullstol med. De vill att rullstolen chekas in med bagaget och att vi sen kan få låna en vuxen rulstol som sonen kan sitta i fram till planet. När jag försöker förklara att han inte kan sitta utan sin EGEN rulle så får jag svaret att då kan ni ju bära honom istället. Fattar inte vad som ska vara så svårt med at få med rullen till planet när vi flygit med ryan air och ett spanskt bolag har det aldrig vart ngt snack de har helt enkelt hämtat rullen vid flygplansdörren och sen har den funnits där när vi kliver av igen. Förrutom problem med rullen så är det andra saker som inte går att ordna tex transfer för rullstolen kan inte tas med i baget på bussen trots att den är lika stor som en barnvagn ihopfälld. Jag blir så irriterad har verkligen försökt med att vara supertrevlig men får sånt drygt bemötande av alla så nu ska jag lägga om taktiken. Sista dryga säljaren som jag pratade med var riktigt otrevlig och då frågade jag honom om jag kanske skulle hugga av mina egna ben också och checka in dem med bagaget för det är ju i princip samma sak. Fortsättning följer... nu ska jag be att få prata med ngn som kan lösa detta hos olika bolag. Ska tillägga att fritidsresor har jag inte kunnat prata med då det har vart 174 minuters kö hos dem som minst idag när jag ringt. Tror jag ska maila till alla istället så jag får deras svar på papper.
  • Knosan
    mamman i skogen skrev 2008-06-11 16:12:51 följande:
    Idag tänkte jag boka resa och har till bringat största delen av tiden i telefon. Alla bolag jag vart i kontakt med (ganska många) blir stälda när vi har en rullstol med. De vill att rullstolen chekas in med bagaget och att vi sen kan få låna en vuxen rulstol som sonen kan sitta i fram till planet. När jag försöker förklara att han inte kan sitta utan sin EGEN rulle så får jag svaret att då kan ni ju bära honom istället. Fattar inte vad som ska vara så svårt med at få med rullen till planet när vi flygit med ryan air och ett spanskt bolag har det aldrig vart ngt snack de har helt enkelt hämtat rullen vid flygplansdörren och sen har den funnits där när vi kliver av igen. Förrutom problem med rullen så är det andra saker som inte går att ordna tex transfer för rullstolen kan inte tas med i baget på bussen trots att den är lika stor som en barnvagn ihopfälld. Jag blir så irriterad har verkligen försökt med att vara supertrevlig men får sånt drygt bemötande av alla så nu ska jag lägga om taktiken. Sista dryga säljaren som jag pratade med var riktigt otrevlig och då frågade jag honom om jag kanske skulle hugga av mina egna ben också och checka in dem med bagaget för det är ju i princip samma sak. Fortsättning följer... nu ska jag be att få prata med ngn som kan lösa detta hos olika bolag. Ska tillägga att fritidsresor har jag inte kunnat prata med då det har vart 174 minuters kö hos dem som minst idag när jag ringt. Tror jag ska maila till alla istället så jag får deras svar på papper.
    Att det ska vara så jäkla svårt! Jag HATAR fyrkantigt tänkande! Var lite kreativa för fan, har jag lust att skrika!!!

Hoppas det löser sig på bästa sätt så ni kan njuta av en välförtjänt semester!
  • 4u2

Hej
    när vi hade bokat med Ving, så tog vi direktkontakt med det flygbolag vi skulle flyga med,TuiFlyNordic, via deras kundservice.
    det var hur smidigt som helst och vi blev verkligen bra bemötta.Rullstolen fick vi ha med fram till flygplans dörren och sedan väntade den på oss utan för planet när vi kom fram.
    Mejl adressen till flygbolaget fick jag från en säljare på ving i malmö.Hon tyckte det var bättre att vi tog direktkontakt med dem för hon kunde inte så mycket om våra behov och hur de skulle lösas.Transfer åkte vi med den vanliga bussen,men det var risk att vi skulle fått ta taxi om vi inte hade fått plats.
    Lycka till.
    Helena

Svar på tråden Semester med hjalpmedel (och rulle)