• hidden angel

Feber, utslag i ansiktet och resten av kroppen, vit tunga? Vad kan det vara?

Igår började vår snart 4 åring med att få feber, och lite röda prickar i ansiktet, som både känns och syns. Hon kräktes även en gång. Stundtals luktar hennes andedräkt fruktansvärt illa. I morse när vi vaknade var hon småprickig över hela kroppen, som även kliar. HOn klagar på halsont och hörs tjock i halsen när hon pratar. Tungan är alldeles vit, jag försökte kolla om man kan borsta bort det med tandborsten, men det försvann inte.

Vad kan det vara??

• Svar på tråden Feber, utslag i ansiktet och resten av kroppen, vit tunga? Vad kan det vara?
  • hidden angel

ingen som känner igen symptomen?

• leeena

scharlakansfeber ? tycker det stämmer med symptomen.
    Utslag,feber,ont i halsen,vit tunga som sen blir klarröd,illamående...!Ring vårdguiden och hör med dom ..

• leeena

du kan oxå läsa på vårdguidens hemsida...www.vardguiden.se..Min åttamånaders är oxå helt prickig så jag höll på och sökte igår,men hon har INTE scharlakansfeber...Ska till vårdcentralen med henne nu.

• hidden angel

ok, ja, vi fick ingen tid idag, får ringa imrogon igen om det e likadant då..

• Lilla Linnéa

Låter verkligen som scharlakansfeber. Man kan få utslag som känns lite som sandpapper. Den vita beläggningen på tungan försvinner isfl om ngn dag och den blir knallröd - s.k smultrontunga. Kåvepenin brukar skrivas ut mot scharlakans.

Svar på tråden Feber, utslag i ansiktet och resten av kroppen, vit tunga? Vad kan det vara?