• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer 5

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 5
  • Mjölk

En ny tråd! Välkomna, gamla som nya!

• Mjölk
    Magnolinda skrev 2008-05-26 13:27:20 följande:
    Tack! :) Bra med den här tråden, känner mig ju inte som någon äggdonator riktigt ännu, men är på god väg (hoppas få donera till hösten) och tråden fungerar som en påminnelse vad som komma ska!Hoppas att ni alla mår bra!
    Vad kul! Jepp, jag mår bra! Hur långt har du kommit i processen?
  • Mjölk
    HannaS86 skrev 2008-05-29 13:18:23 följande:
    Det är något konstigt med forumet idag, först funkade det inte alls och sen försvann inlägget jag skrev (om jag nu inte var så dum så jag råkade posta det i en annan tråd :))I alla fall var jag på sjukhuset idag för uppföljning. Kunde ha ringt tidigare för att få reda på resultatet men tyckte det kändes bättre att vänta, även om någon blir gravid kan det ju bli missfall så här i början. En brev gravid! :) Känns bra så jag inte mått dåligt i onödan (då tänker jag på de 2 veckorna innan, under och efter äggplockning).Jag frågade hur många ägg jag hade haft eftersom det såg ut som 21 äggblåsor på ultraljudet innan plock och jag undrade om det var så många. Jag hade 31(!) ägg. Där kan man snacka om överstimulerad. Inte konstigt att jag kände mig hur svullen som helst både före och efter plock.Såg en kändis i väntrummet och tänkte att "Wow! Jag måste be om hans autograf" men sedan kom jag på att han sitter i ett väntrum för ofrivilligt barnlösa och hans fru är iväg på något, är nog inte rätt läge nu..Så det var kul att det lyckades med en i alla fall, det andra paret har ju en hel del ägg i frysen för framtiden. Ska donera igen i september.
    Grattis till det fina resultatet!
  • Mjölk
    HannaS86 skrev 2008-05-30 08:26:23 följande:
    Tack :) Det känns roligt att kunna hjälpa någon och man vet ju att barnet är efterlängtat. När får du reda på hur din donation gått Mjölk?
    Imorgon får jag antagligen reda på hur donationerna gått. Förhoppningsvis har kvinnorna hunnit ta gravtest. Min förra donation gick ju bra, kvinnan blev gravid. Hoppas det nu leder till ett barn!
    HannaS86 skrev 2008-06-02 10:23:14 följande:
    Jag donerar till någon okänd. Jag ser det inte som mitt barn och jag är medveten om att jag kanske (förmodligen?) aldrig kommer träffa det. Om barnet väljer att söka upp mig skulle jag se det som en glad överraskning men om det inte gör det så är det inget att göra åt, det får man räkna med.Om jag hade donerat till en släkting vet jag inte hur jag hade tänkt. Där hade det nog varit större chans att jag såg det som delvis mitt eftersom man träffar barnet och kan se vilka likheter det har med en själv, när man donerar till någon okänd vet man ju ingenting om barnet, inte ens vilket kön det har.
    Håller med dej! Precis så tänker jag. Jag kommer att tänka på det då och då tror jag, det är ju inget man kan släppa direkt.
    Magnolinda skrev 2008-06-02 11:51:49 följande:
    Idag fick jag brev från KS! Är godkänd som donator! Ser det som att jag skänker en annan kvinna att få vara gravid med sitt barn! Är ju en annan kvinna som ger näring till det som blir barnet - utan henne inget barn! Hon är biologisk mamma, jag ger henne möjligheten och är genetiskt kopplad med barnet.Ska oxå ge till någon okänd, ingen jag vet nu som är i behov av min hjälp. Har en släkting som har väntat misstänksamt länge med att skaffa barn, samtidigt kan det ju vara ett medvetet val och jag har inte vågat fråga om de behöver hjälp.
    Vad bra! Välkommen till gänget!
  • Mjölk
    HannaS86 skrev 2008-06-04 07:34:44 följande:
    Svar på #21Ja det är klart att det ÄR mitt barn genetiskt men jag bär det inte i nio månader, jag föder det inte, jag uppfostrar det inte, jag träffar det inte under minst dess 18 första levnadsår. Så utan mottagarmamman skulle det aldrig bli till. Börjar man som donator se sig som "förälder" åt barnet är det inte bra utan man måste vara på det klara med att man kanske aldrig får träffa barnet som jag skrev i mitt inlägg.
    Håller med dej Hanna!
    henke: Jag är klar med mina donationer, men jag hoppas att ni hittar någon snart!
    vilsen i pannkakan skrev 2008-06-02 17:49:26 följande:
    Jag är 42 år och har svårt att bli gravid, provat IVF men gick inte för att jag har tydligt lite ägg och svarar inte bra på hormon stimuleringen. Jag har sett att Umeå IVF klinik tar emot betalande tills man är 43 år. Jag och min kille längtar efter barn, så nu vill jag hitta någon vänlig själ som vill donera ägg åt oss. Hör gärna av er!
    Ni borde ställa er i kö för äggdonation då. Hoppas ni hittar nån snart!
  • Mjölk
    HannaS86 skrev 2008-06-04 08:09:59 följande:
    Mjölk: Fick du reda på hur donationen gått? Iofs om du hade fått det hade du kanske skrivit det redan :)
    Nej, de hade inte tagit gravtest än. Men till nästa vecka vet jag nog.
  • Mjölk
    HannaS86 skrev 2008-06-23 10:51:12 följande:
    Svar på #52Vad bra det lät med att få skriva ett brev till barnet! Det hade jag definitivt velat göra. Jag vet inte om rutinerna ändrats till nu eller om det helt enkelt är olika på olika ställen men på SU där jag donerar får man inte göra något liknande. Jag hade gärna velat skriva något om vem jag är, hur jag ser på donationen, om jag vill att barnet ska kontakta mig i framtiden eller ej. Det hade känts så skönt att få lämna något spår av sig själv till det. Synd att det inte är så för mig...
    Jag fick också skriva brev. Sen tog de en bild på mig också och lade i journalen. Det tycker jag är bra! Du kanske ska rekommendera det till dem?
    lillasnurre: hoppas det gick bra idag! *väntar på svar*
  • Mjölk
    HannaS86 skrev 2008-06-23 13:40:22 följande:
    Mjölk: What?! Det känns nästan lite orättvist nu, måste ta upp det med dem nästa gång vi träffas.. För jag har ju verkligen noll i kontakt med barnet, att få lämna ett brev skulle göra sån skillnad. Inte för att jag är desperat efter kontakt med det men det skulle ändå kännas lite bra att veta att barnet vet någonting om mig även om det inte vill kontakta mig.Får barnet det när det fyller 18, eller hur funkar det? Inget svar för dig ännu om dina mottagare blev gravida?
    Ja, barnet kan få information om donatorn vid 18 års ålder. Jag ringde idag för att kolla, men de stängde i torsdags!!! Så nu måste jag vänta till den 11:e augusti när de öppnar igen Fast jag vet ju att kvinnan från förra donationen blev gravid och fortfarande är det!
  • Mjölk

lillasnurre: Bra med 8 ägg tycker jag! Grattis! Skönt att det inte gjorde för ont för dig. I Uppsala delar de faktiskt på 8 ägg (men minst 8 ägg då). Visste inte att det fanns så stora skillnader i landet. Men det kanske har med hur många donatorer som finns till hands. Och skönt att höra att du får skriva brev!

MHoof skrev 2008-06-23 22:12:22 följande:
    Vad skönt att höra att det gick bra för dig HUR ont gjorde det, går det att linka med något så man vet på ett ungefär? Tog det lång tid för dig?Det där med brev lät ju faktiskt som en bra idé. Jag ska ju lämna ägg till en bekant då, men man kan ju även lämna anonymt och så matchar dom ägg från en annan kvinna till henne. Vet inte hur man ska göra. Men ja, jag ska ringa...på torsdag har jag ledigt och tid över, annars jobbar jag i veckan. Ser fram emot det.Men om man bor en bit från själva kliniken, hur funkar det då? Vet att man får ersättning en det blir ju lite krångligt att åka fram och tilbaka och så, eller?
    Jag tyckte det kändes som menssmärtor ungefär, men för mig var det inte så farligt. För mig tog det ca 15 minuter-20 minuter. Det brukar bero på hur många äggblåsor man har. Du får ersättning för resekostnader + inkomstbortfall. Vissa grejer, som blodprov kan du göra på vilken vårdcentral som helst. Tycker du verkligen ska tänka över det där med anhörigdonation, det kan nog bli krångligt.
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 5