-
Svar på #52Vad bra det lät med att få skriva ett brev till barnet! Det hade jag definitivt velat göra. Jag vet inte om rutinerna ändrats till nu eller om det helt enkelt är olika på olika ställen men på SU där jag donerar får man inte göra något liknande. Jag hade gärna velat skriva något om vem jag är, hur jag ser på donationen, om jag vill att barnet ska kontakta mig i framtiden eller ej. Det hade känts så skönt att få lämna något spår av sig själv till det. Synd att det inte är så för mig...
-
Mjölk: What?! Det känns nästan lite orättvist nu, måste ta upp det med dem nästa gång vi träffas.. För jag har ju verkligen noll i kontakt med barnet, att få lämna ett brev skulle göra sån skillnad. Inte för att jag är desperat efter kontakt med det men det skulle ändå kännas lite bra att veta att barnet vet någonting om mig även om det inte vill kontakta mig.Får barnet det när det fyller 18, eller hur funkar det?
Inget svar för dig ännu om dina mottagare blev gravida? -
Lillasnurre, såg att du skrivit i din tråd att du lämnat ägg. Hur gick det?!
-
Är du blodgivare? I så fall får man börja snabbare eftersom de bara beställer din journal från blodcentralen och kan se att du inte har HIV, hepatit och vad det nu är för andra sjukdomar de kollar. Har för mig det inte tog mer än tre månader för mig från kuratorsamtal till att jag började med behandlingen och då är jag blodgivare. Jag ville sätta igång så snart som möjligt, på något sätt ser man fram emot det :) Ska köra igen i september och tycker det ska bli roligt.
-
Just det, glömde skriva att jag tror att det inte är så mycket aktivitet här nu för att de som jobbar på repromedicin är på semester så ingen donerar just nu ;)
-
Ja jag hamnade i klimakteriet som man skulle av nässprayen haha. Jag fick vallningar och ont i huvudet. Verkar som att nästan alla får ont i huvudet av nässprayen vad jag har fattat det som. Sen är det ju sprutorna och eftersom jag blev överstimulerad blev jag väldigt svullen i magen pga alla äggblåsor men jag fick inga biverkningar förutom det, var och åkte skidor 6-2 dagar innan äggplock och det gick över förväntan, hade inga problem alls :)
-
Men det kommer inte bli några problem för dig att donera då?
-
Samma här :) Vet inte varför jag längtar till det, kanske för man känner att man gör någon annan glad eller nåt =)
-
Tog spårvagn, som tur var bor min pojkvän inte så långt från sjukhuset så jag åkte dit. Han fick serva mig med varm vetekudde och mat och så låg jag och tittade på tv hela dagen i soffan.. Inte mer än rätt att han får serva mig nån gång ibland ;)
-
Verkar som vi 3 (Interrupted + repsara) kommer köra ganska samtidigt, jag ska börja i sept. Barnmorskan ringer i början av aug :)
-
Jag ska också till sahlgrenska. Barnmorskorna där är hur snälla och positiva som helst. Är det allra första samtalet? Alltså första gången du är där "fysiskt"?
Jag har för mig att jag fick göra saker i den här ordningen:
1. Samtal med kurator. Information om hur det skulle fungera. Jag fick även visat för mig hur det fungerade med sprutor osv (tycker det var lite väl långt innan jag skulle starta med dem, hade glömt tills dess).
2. Annat tillfälle. Jag fick återigen information om hur det skulle gå till, vad jag skulle ta för preparat och ett schema av en barnmorska som också skrev ner mycket info om mig (hårfärg osv). Jag fick även göra vagninalt ultraljud, tack för den överraskningen när jag hade mens. Dessutom var en manlig lärling med, sådär lagom pinsamt. Just det, de kommer fråga om när du hade mens senast o sånt för att gå efter din cykel. Fick med mig recept på nässpray o sprutor.
3. Eh, var jag där en tredje gång innan jag började?? Jag tog iaf blodprov på min vårdcentral under behandlingen enligt ett schema. Det som var konstigt var att jag skulle skicka dem med vanlig post i ett vanligt vadderat kuvert. Sköterskan på vårdcentralen sa att de inte hade några såna specialkuvert det egentligen skulle vara när man postar blod med en särskild märkning på ifall något händer.
Jag är inte helt säker på ordningen på 1:an och 2:an eftersom det var ett halvår sedan..
Vilket sjukhus är NUS?
Jag läste också på alla mediciner direkt repsara ;) Jag var livrädd att jag skulle göra fel och "förstöra allt" men som tur var fick jag med en jättebra infobroschyr till sprutorna första gången jag var på SU. Det var mycket mer saker jag fick på apoteket än vad jag hade räknat med, blev en stor kasse för mig också :)
Nåt jag ska nämna nästa gång jag är där är iaf det att jag också skulle vilja skriva ett brev till det blivande barnet, så att man känner att man lämnar något spår efter sig.
-
Hahah ja jag trodde aldrig jag skulle komma ihåg att ta nässprayen 4 ggr om dagen men det gick över förväntan. Varje gång jag kom att tänka på sprayen så var det lagom att ta den (ungefär var tredje timma). Jag hade iofs påminnelser på mobilen samma tid varje dag ifall jag skulle glömma ;)
-
Svar på #93Jag tog en nässpray som heter.... (tänker)...Men herregud, jag kommer ihåg att sprutorna hette Gonal-F och ägglossningssprutan som jag bara använde en gång heter Ovitrelle men vad heter nässprayen vars förpackning jag sett hur många gånger som helst? Hittade det tillslut på nätet. Suprecur heter nässprayen jag tog, var det samma som du hade? Jag tog den 4 ggr om dagen i vardera näsborren. Under veckan jag tog gonal-f och en vecka efter plock tog jag 4 sprut om dagen fast bara i ena näsborren
-
Helle och Romantica: Tack :) Det känns som att det är en sån lätt uppoffring för mig, särskilt med tanke på den glädjen som några andra förhoppningsvis får uppleva
-
Har pratat med Sahlgrenska igår och idag och jag ska börja spraya runt den 16:e aug, någon annan som vet när ni ska köra igång? Har äggplock i början av v.38.
-
Hoppas du inte gjort en ny tråd nu när jag skriver här :) Vad kul att det gick bra! Hade för mig att du skrivit att du gjort så många donationer du fick lov till men jag kanske kommer ihåg fel? Förra gången var det 1/2 som blev gravid. Jag frågade i telefon ifall hon visste om den andra testat att föra tillbaka ett nytt ägg men det visste hon inte. Sen tar jag inte för givet att hon som blev gravid fortfarande är det, finns ju risk för missfall o sånt men jag hoppas det. Tänkte fråga nästa gång jag är där på besök och om det med att skriva brev till ev. barn.
Känns verkligen som att man är "on my own" denna gången. Får recepten via post, tar blodprov på vårdcentralen 1 sept osv. Första gången jag kommer komma dit och träffa barnmorskorna ansikte mot ansikte är inte förrän jag tagit sprutorna några dagar (om någon månad) och de ska göra ultraljud vilket känns som evigheter bort. Men jaja, det är ju inget jag behöver fråga egentligen heller. Efter en gång kan man proceduren.
-
Vad roligt :D
Ja jag ska få lägre dos Gonal-F den här gången eftersom jag blev överstimulerad förra gången. Det var nära att jag åkte in till gynakuten efter plock men jag lyckades härda ut. Kollade på prislappen på Gonalen och shit vad dyr den är. 3600! För varje dos jag kommer ta den här gången sprutar jag in 400kr i mig. Det känns som att tiden går så långsamt, undrar varför jag ser fram emot att börja spraya egentligen? Det innebär ju bara att jag får huvudvärk, vallningar, ömma bröst o sånt :) -
31st. De säger inte hur många som blev befruktade och så utan bara att båda mottagarna har ägg i frysen. Sjuksköterskan som gjorde ultraljud på mig fick det till 21 ägg så jag förväntade mig lite färre eftersom jag har hört att det inte garanterat finns ett ägg i varje äggblåsa. Jag frågade om hon var säker på att det var 21 st för det verkade så svårt att veta vilka hon mätt och inte, varje gång hon bara vickade lite på ultraljudet dök det ju upp massa nya mörka cirklar men hon var jättesäker och sa att hon brukade ha rätt :) Där fick hon ^^
-
Har du fått alla recept och sånt? ;) Blev ganska förvånad när jag hämtade ut medicinerna första gången och det var en hel påse med olika saker som jag inte riktigt visste vad det var (det hade gått ett tag sedan de gick igenom behandlingen så jag hade glömt lite vad som gjorde vad). Ska du också ta Suprecur/Gonal-F/Ovitrelle?
-
Jag frågade om man får reda på det och SU berättar de inte om det är en pojke eller flicka. Hon som blev gravid från min första donation borde vara i fjärde månaden och det känns inte direkt säkert eftersom så mycket kan gå fel fram tills/under förlossningen. Hoppas allting gick bra för din mottagare :D