• Anonym (Ledsen)

Elak handledare

Började min första praktik förra veckan inom vården. Men har redan tappat lusten då min handledare inte är så snäll mot mig. Efter ett par dgr verkar det som hon tyckte att jag redan skulle kunna allt. Och hela dagarna snäser och fräser hon åt mej. Förstår jag inte direkt vad hon menar så snäser hon. Va så nervös till slut så hela jag skakade, och gick ut på toa och grät. Och vad jag än gör, så anmärker hon. Och då menar jag inte viktiga saker, utan bagateller. Vet inte hur jag ska göra. Klarar inte att ha det så i flera veckor nu. Skulle du gjort? Kram

• Svar på tråden Elak handledare
  • Champagne

Jag har varit i din situation, och mitt råd till dig är att du måste prata med nån du har förtroende för, tex en annan personal på avdelningen, chefen eller din kliniska adjunkt/studieansvarig och be att få byta handledare. Jag gjorde så, och det ångrar jag inte.

Stå på dig!! Det är DIN utbildning och DIN framtid det handlar om!

• Anonym (Ledsen)

Jag är så rädd bara att jag ska bli utfryst eller nåt om jag byter. Hela personalen är helt underbar, å så ska jag få just den enda som inte är det. Tyvärr är hon en ledartyp, och jag är så rädd att hon ska få de andra emot mig.Hur reagerade din handledare?

• Le petite moi

Åh, vilken jävla satmara du råkat ut för, sånt har hänt mig också. Jag har precis som du också tagit till tårar många gånger. Du har råkat ut för den värsta sortens handledare, och JA dom finns TYVÄRR. Undrar just varför man vill ta på sig rollen som handledare när man uppenbart inte är intresserad av att skola in nya människor på arbetet...

Ta tag i det så snart du orkar. Prata med någon annan om du inte vågar konfrontera henne. LYCKA TILL!!

• Champagne

Tvärtom mot vad jag trodde, så blev faktiskt handledaren lättad. Hon ville inte ha nån elev och var sur och tvär bara för att hon hade fått mig som elev . Så vi blev nöjda båda två!

jag fick reda på att hon inte mådde så bra (varför tar man henne som handledare då?), och när jag träffar henne idag flera år senare, så är hon världens raraste.

Ta tag i det så fort som  möjligt, eftersom du riskerar att missa värdefull tid på din praktik. Du kommer aldrig att ångra dig om du byter handledare, men du kommer att ångra dig om du inte gör det .

• Anonym

Usch vad trist....Att dom kan behandla en hur som helst...Finns minst en surpuppa på vart arbetställe.....
    Har själv hamnat på ett ställe o personalen där är så känslokalla o elaka mot dom gamla att jag mår illa......
    Snarstuckna mot mig nästan hela tiden..Känns trist då stället är bra annars.Jag har börjat svara tillbaks nu för ingens ak trycka till mig..

Kan du poängtera att du är på praktik dvs för att lära dig o att de är dennes jobb att visa dig...kansk ebe personen att sluta snäsa..Eller fråga om denne inte mår bra...
    Lycka till!!

• Queen70

Har råkat ut för samma sak själv. Den elaka häxan skulle jag köra över med bilen om jag såg henne idag. Tyvärr gjorde jag aldrig nåt åt saken, men gud vad jag ångrar det idag. Be att få byta praktikplats, det har man rätt till.

• Anonym (Ledsen)

Tack alla för goa råd! Jag har laddat batterierna ett par dagar nu, och har bestämt mej för att sätta henne på plats! Hon har ju faktiskt ingen rätt att behandla mig så.

• Champagne
    Anonym (Ledsen) skrev 2008-05-26 22:16:04 följande:
    Tack alla för goa råd! Jag har laddat batterierna ett par dagar nu, och har bestämt mej för att sätta henne på plats! Hon har ju faktiskt ingen rätt att behandla mig så.
    Bra!!  Hoppas att det blir en förbättring eller att du får byta handledare!!
  • Anonym (Sis)

Du måste berätta för din handledare på skolan om den terror som du går igenom... skolan är sjysst och hjälper dig byta handledare/praktikplats på momangen. Byt!! I synnerhet om du ska va där i flera veckor.

• Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2008-05-26 12:35:36 följande:
    Började min första praktik förra veckan inom vården. Men har redan tappat lusten då min handledare inte är så snäll mot mig. Efter ett par dgr verkar det som hon tyckte att jag redan skulle kunna allt. Och hela dagarna snäser och fräser hon åt mej. Förstår jag inte direkt vad hon menar så snäser hon. Va så nervös till slut så hela jag skakade, och gick ut på toa och grät. Och vad jag än gör, så anmärker hon. Och då menar jag inte viktiga saker, utan bagateller. Vet inte hur jag ska göra. Klarar inte att ha det så i flera veckor nu. Skulle du gjort? Kram
    Jag har varit i din situation jag med, men grejen var att i mitt fall var denna handledare chefens fru.. INte direkt så jag gick å klagade. Jag sade upp mig!
  • Anonym (Ledsen)

Min lärare gav mej ledigt ett par dagar. Sen skulle jag se om det blev en ändring, annars skulle hon ringa upp min handledare. Gott att få sånt stöd.

• Anonym (Elak handledare i vfu)

Hej!

Tråkigt att höra detta. Jag har samma problem ? min handledare gillar inte mig och gav mig underkänt vid slutbedömningen. Jag blev jätteledsen eftersom jag tycker att jag har uppnått kursmålen, men hon sa att jag behöver träna mer. Andra sjuksköterskor har sagt att jag har jobbat bra, men hon tycker ändå inte att det är tillräckligt. Jag funderar på om jag ska anmäla henne. Min tanke är att kontakta skolan, byta handledare eller lämna in en anmälan.

Kram!

• Anonym (x)
    Anonym (Elak handledare i vfu) skrev 2024-10-26 20:27:27 följande:

Hej!

Tråkigt att höra detta. Jag har samma problem ? min handledare gillar inte mig och gav mig underkänt vid slutbedömningen. Jag blev jätteledsen eftersom jag tycker att jag har uppnått kursmålen, men hon sa att jag behöver träna mer. Andra sjuksköterskor har sagt att jag har jobbat bra, men hon tycker ändå inte att det är tillräckligt. Jag funderar på om jag ska anmäla henne. Min tanke är att kontakta skolan, byta handledare eller lämna in en anmälan.

Kram!

Tråden du svarar på är från 2008, alltså 16 år gammal.
  • NyfiknaAstrid92
    Anonym (Elak handledare i vfu) skrev 2024-10-26 20:27:27 följande:

Hej!

Kram!

Eller så fokuserar du på att ändra på dem bitarna du uppenbarligen inte behärskar? Herregud alltså. Alltid någon annans fel.
Svar på tråden Elak handledare