• januaribebba

tandkräm med 1000 ppm fluor till 4,5 månaders?

fick rådet att tandkräm till de små inte ska innehålla mer än 600 ppm fluor.
    men har kollat nu och alla barntandkrämer jag hittat innehåller 1000 ppm fluor.
    e de okej om man tar som barnets lillfingernagel?
    var hittar jag annars tankräm med endast 600 ppm fluor?

• Svar på tråden tandkräm med 1000 ppm fluor till 4,5 månaders?
  • honyponken

har jag aldrig hört, men däremot att man bara ska borsta med vatten i början..

• myskatt

Colgate 0-2 tror jag har mindre, men du kan ta en knappt synlig mängd till en litet barn av en med högre.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • januaribebba

okej ja då kanske jag börjar med bara vatten eller jättelite tandkräm. får kolla upp colgate sen då när den vi har är slut
    tack

• N1an

Enligt min bm och folktandvården hos oss ska man bara använda barntandkräm. Den ska man använda från första tanden dykt upp. bland annat bamsetandkräm.

• kilave

Min dotter på 6 mån har precis fått två tänder och när jag var på apoteket för att köpa tandkräm fick jag till svar att man inte behöver använda tandkräm om barnet är under 1 år. Man skulle däremot vänja barnet vid tandborste och ville man använda tandkräm skulle det vara väldigt lite. Jag antar att man får olika svar beroende på vem man frågar . Jag "borstar" tänderna på min dotter med putte lite barntandkräm.

• MollyJones

På hälsokost finns tandkrämer för barn (och vuxna) utan fluor.

• Suskiv

Oral B har 600 ppm. Den säljs av tandläkare.

• Fru Korpamo

Varför finns det inga klara råd och tips till oss mammor...
    Min tandläkare sa att man kan ta vuxen tandkräm till de små oxå dock en liten mängd en av skillnaden är smaken på vuxen och barn tandkräm.

Min tandläkare sa att man ska borsta med tandkräm från första tanden och inte bara enbart med vatten...

• Morbid Mistress

Här avråds man totalt från att använda barntandkräm eftersom det är för lite flour för att skydda. Man ska använda vanlig tandkrämdirekt

Jag stressar, alltså finns jag
Svar på tråden tandkräm med 1000 ppm fluor till 4,5 månaders?