• bullen07

Varför gnyr han när jag ammar...

Har en 4 veckors son som senaste tiden börjat gny och skrika då jag ammar honom. Amningen fungerade bra från början och han växer bra. Men nu börjar det bli ganska jobbigt för varje amning slutar med skrik och gråt...

Han äter, men efter ett tag börjar han gny och tillslut skrika. Han slutar skrika när jag tar upp honom och lägger honom över axeln eller på bröstet, men fortsätter att ge teckan på att han vill ha mera mat. Gapar, söker, snuttar osv... Om jag då lägger honom till bröstet igen tar han kanske två sugtag och sen börjar han gny och tillslut skrika igen. Sen fortsätter det så...

Vet inte vad detta beror på, men det känns jättejobbigt och jag vet inte hur jag ska hantera det. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Varför gnyr han när jag ammar...
  • viseversa

kanske har du inte tillräckligt med mjölk till honnom. det kanske blir för lite för att han ska känna sig nöjd.

• ElinOlsson
    viseversa skrev 2008-05-26 18:27:31 följande:
    kanske har du inte tillräckligt med mjölk till honnom. det kanske blir för lite för att han ska känna sig nöjd.
    Har du provat att lägga intill vid andra bröstet sen?
  • LuMa

Jag misstänker som ovan att du inte har tillräkligt med mjölk eller så kommer det inte tillräkligt fort.
    Vill du fortsätta amma så fortsätter du kämpa, det kan ta någon dag att få upp mjölkproduktionen.

• bullen07

Tack för svaren, fast tyvärr är det nog inte det det beror på. Har haft väldigt mycket mjölk hela tiden (första veckan kom det till och med för fort och för mycket för honom, fast detta har stabiliserats nu). Jag kan se att han har massa mjölk i munnen när han släpper bröstet och det "svämmar över" ibland också (fast detta verkar han inte bry sig om längre).

Har testat att ge honom andra bröstet istället eftersom jag fick tipset att den feta mjölken som kommer mot slutet är svårare att suga ut och jag tänkte att det kanske var det han blev frustrerad över. Men det blev samma resultat ändå.

• Selja

Min son var likadan, jag lät honom ligga kvar mot bröstet men stoppa nappen i munnen istället. Då sluta han skrika och somna. Han vart förbannad att det kom ut mjölk när han bara ville mysa. =)Värt och pröva om det hjälper.

• ElinOlsson

Ont i magen? Min flicka fick besvär med magen etfer en förkylning. Hon gallskrek när hon skulle äta och jag fick gå och amma. Inte så kul... Det gick bra på natten, men dagarna var inte kul. Funderade på minifom, men fick rådet av bvc att prova sempers magdroppar och efter ett dygn var min glada tjej tillbaka igen. 5 droppar per dag, bakterier som är bra för magen. 179 kr flaskan, räcker i 2 månader. Finns på apoteket. Värt att prova kanske?

• ElinOlsson
    Selja skrev 2008-05-26 19:30:59 följande:
    Min son var likadan, jag lät honom ligga kvar mot bröstet men stoppa nappen i munnen istället. Då sluta han skrika och somna. Han vart förbannad att det kom ut mjölk när han bara ville mysa. =)Värt och pröva om det hjälper.
    Det känner jag också igen, så var grabben, "sugen" men inte på mat. Nappen fixade till det!
  • Älskar

Elin:
    Bra att höra någon som provat Sempers droppar! Du är nöjd med resultatet!?
    Jag köpte nämligen dessa droppar idag så det ska bli spännande och se om vi tycker de hjälper.
    Vad är det som ska skilja dem från Minifom? Vet du? Är det bara bakterierna?

• ElinOlsson
    Älskar skrev 2008-05-26 20:30:56 följande:
    Elin:Bra att höra någon som provat Sempers droppar! Du är nöjd med resultatet!?Jag köpte nämligen dessa droppar idag så det ska bli spännande och se om vi tycker de hjälper.Vad är det som ska skilja dem från Minifom? Vet du? Är det bara bakterierna?
    Åh, de var min räddning! Dropparna hjälper magen, minifomen har jag hört ev inte ska ha nån effekt alls. Annars sägs det att de ska dela sönder luften i magen. Googla på sempers magdroppar, det finns massa info där. Har hört att det kan ta en vecka innan man ser resultat, men vi märkte skillnad bara de gått genom magen. Bajsen luktade illa innan och med dropparna fick den rätt syrlighet (låter som jag pratar om mat ). Hon hade även reaplan i magen som tystades av dessa gudomliga droppar . Försäkte sluta, fär att se om det verkligen var dropparna eller bara en tillfällighet, men det var dropparna. Utan dem blev hon lika dan igen. Höll på tills hon började käka mat, då kunde vi ta bort dem.
  • bullen07

Ska nog testa knepet med nappen. Faktiskt så tystnade han och somnade tidigare idag när han fick den istället...

• Asia1

Jag tror att det kanske kommer förmycket för fort och då blir han rädd. Prova om det går att amma honom mera upprätt eller i en possition där bröstet inte kommer så mycket ovanifrån. Svårt att förklara. Pröva oxå att mjölka ur lite först så att du lättar på trycket och det inte kommer så mycket å så fort så han inte hinner svälja.

www.amningshjalpen.se Om du vill ha bra vägledning kan du ringa en hjälpmamma från amningshjälpen.

Svar på tråden Varför gnyr han när jag ammar...