• Smulanflen

Sprutan man får efter barnet är fött...

Ja, den som man får i låret så livmodern ska dra ihop sig.

Jag födde våran son för 1v sen,19/5.
    Och har sedan dess känt att huden där hon stack mig liksom "sover".
    Som när man har tagit bedövning hos tandläakren & man kliar på det bedövade området.Det känns konstigt.
    Det är svårt att förklara, men hoppas att någon förstår vad jag menar
    Kan hon ha kommit emot en nerv, för så här ska det väl inte kännas 1 v efter ?

• Svar på tråden Sprutan man får efter barnet är fött...
  • Galenskap

jag har fått den sprutan vid mina 2 tidigare förlossniingar och kommer få den igen nu när den här graviditeten är över.. jag kommer inte ihåg nå domningar var jag fått sprutan och du ska nog ta upp det med din mödravårdscentral

• Galenskap

till mig har de sagt att det är för att jag är "negativ" och för att man inte ska bilda antikroppar mot ev. ny bebis..

verkar vara lite olika hur barnmorskorna säger beroende på var i landet man befinner sig

• Livets Lycka 08
    Marie1978 skrev 2008-05-26 19:18:11 följande:
    Jag fick den och jag är "positiv". Till mig sa de att man får den för att livmodern ska dra ihop sig och blodet ska börja koagulera.
    Samma här !!!

Tror inte det har att göra med om man är neg/pos att göra....

Men passa på att fråga när du ringer o pratar med barnmorkan om varför det dommnar...

Gjorde aldrig på mig helle...men visst kan ha att göra med att de träffade en nerv...

Ring o kolla så kan du känna dig lugnare sen....går nog tillbaka men tar nog ett tag.
    *Mammas älskade skrutt *
  • sara gerdrup

Galenskap

vad jag förstått så får man den sprutan om man är rhesus negativ men inte om man är rhesus positiv.. och det ska vara för att man inte ska bilda antikroppar mot en ev. ny bebis

Jag är jag är rhd possitiv så på mig stämmer det för jag fick ingen spruta.

• Tvåbarnsmamma79

Jag fick ingen spruta i låret,men vet att de däremot sprutade in nåt i mitt dropp(eller vad det nu heter) som jag hade på handen så att livmodern skulle dra ihop sig.Vet dock inte vad det hette eller så..

• Jeanette1986

livmodersammandragande spruta är inte samma som man får när man är rh-negativ.

• Corze

jag fick med för livmodern, hade glömt den tills du skrev haha=) är med positiv, det andra är en annan sruta

Emma 080320
  • Frozt

är det inte K-vitamin eller nåt, som både mamman o barnet får! Fick min i dropp-grejen som satt i handen iaf...

• polaris

Oxytocin är det väl man får för att livmodern ska dra ihop sig?
    Jag fick mitt i droppform eftersom jag redan hade droppnål i handen (pga igångsättning). Tycker du ska kontakta vårdcentralen för att höra om det är en normal reaktion.

Svar på tråden Sprutan man får efter barnet är fött...