• Miska

Fantastisk förrätt efterlyses.......

Som rubriken lyder behöver jag ideér på någon god förrätt. Vi ska bjuda på förrätt nu på lördag på en matstafett. Helt plötsligt så är alla recept och ideér man haft som bortblåsta. Kan tillägga att jag är ingen stjärna i köket så det är bra om man kan förberda det mesta dagen innan eller åtminstone tidigare under dagen.

• Svar på tråden Fantastisk förrätt efterlyses.......
  • BymBym

Den här tycker jag är god. Lite speciell och rätt het men MUMS

Räkcocktail

Buffé nr 12 2004, sid 30

Ingredienser
    Portioner: 4

800 g räkor med skal eller 300-350 g skalade
    10 cm gurka 
    1 mogen mango 
    1/2 röd chilifrukt
    1 kruka färsk koriander 
    2-3 msk olivolja 
    salt 
    svartpeppar 

Smaksatt morotsjuice
    2 dl färskpressad morotsjuice
    1 tsk finriven färsk ingefära 
    juicen av 1-2 lime
    några stänk tabasco
    salt 

Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Lättlagat

Gör så här
    1. Skala räkorna och lägg dem i kylen.
    2. Skala, kärna ur och tärna gurkan och mangon fint.
    3. Kärna ur chilin och hacka den fint. Plocka och finhacka korianderbladen.
    4. Blanda alla ingredienser och krydda med olivolja, salt och svartpeppar. Förvara i kyl till servering.
    5. Blanda morotsjuice med finriven ingefära. Smaka av med limejuice, tabasco och salt. Ställ kallt till servering.
    6. Lägg upp räkcocktailen i glas eller skålar och häll morotsjuicen över.

FÖR ALLA?
    Gluten-, mjölk- och äggfri.

Tips!
    FÖRBERED
    Skala räkorna dagen före. 2-3 timmar före servering, gör fram till och med punkt 5.

• lillasnurre

Det här gillar jag och det brukar bli succe!

ta rökt lax, och gravadlax. Tärna i små tärningar. Gör en "smet" med cremefraice, persilja och lite wasabi. Blanda med laxbitarna. Det måste vara ganska mycket lax. Jag brukar ha 150g av varje sort till 3 dl cremefraiche. Om det ska räcka till många så klicka lite på lite rostat bröd. Om det inte är till så många så klicka lite på en assiett och ha lite sallad till. Lyxigt och enkelt! (men inte alldelses billigt....)

• Miska

Tack BymBym! Det verkar vara något som kan fungera. Men måsta man göra morotsjuicen själv eller finns det att köpa?

• Miska

Lillasnurre, lax är jag själv helt såld på men jag får hoppa över den gravade laxen då jag är gravis och man vet inte om de som kommer är gravida heller. Måste prova den då jag min baby.

• lillasnurre

men man kan göra bara på rökt lax också. Det är ok när man är gravid va? Det blir också väldigt gott.

• BymBym
    Miska skrev 2008-05-26 19:27:45 följande:
    Tack BymBym! Det verkar vara något som kan fungera. Men måsta man göra morotsjuicen själv eller finns det att köpa?
    Finns att köpa
  • mooogn

Superenkelt: Skala och skiva avocado snyggt. Lägg upp på assiett. Servera med creme fraiche 34%, röd lök och stenbitsrom. Mums!

• Miska

Ja, rökt är helt ok. Det tråkiga när man är gravid är att man blir sugen på allt som man inte får eller bör äta. Fast gravad lax är något som jag gillar.

• uniMog

Soppa!!! Går att förbereda och bara värma (det vinner den i stort sett bara på) och det är så jäkla gott. Dessutom inget man brukar få som förrätt.

Morotssoppa, avocadosoppa, sparrissoppa....

the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • Miska

Soppa är ett bra förslag eftersom det går att förbereda dagen innan. Sen ett nybakat bröd till kanske. Men då är det svårt att ha någon sallad till. Tänkte att det kanske skulle vara bra för de som är extra hungriga. Det dröjer ju ändå ganska långt till huvudrätten (1 1/2 tim)

• bebis08

RÄKBAKELSER!!!

12p
    24 skivor formfranska
    125 g majonäs
    1/2 dl vispgrädde
    3-4 msk kaviar
    2 msk hackad dill
    2 msk hackad gräslök
    2 msk hackad rödlök

Dekoration:
    Ostbågar, Räkor, Löjrom el. svart caviar, Dill och citron.

Ta ut en rundel med ett litet glas ur varje brödskiva. Blanda ingredienserna till en smet. Fördela hälften av smeten på hälften av rundlarna. Lägg på de övriga som lock. Bred sedan smet ovanpå och på sidorna. Låt stå och dra övertäckt i kylen ett dygn. Ta ut ur kylen och rulla varje bakelse i finhackade ostbågar. Dekorera var och en med 3-4 räkor, kanske lite löjrom eller svart caviar, en tunn liten citronskiva och en dillvippa.

Triss i tjejer + Pyret i magen BF 29/9-08 ---> www.elmida.se
  • Mollymajs

Getost toast med sallad.

Ta valfritt formbröd/ vitt bröd o rosta lite i ugnen. Lägg sen på skivor av getost, hacka valnöttskärnor o lägg på och ringla över honung. Gratinera i ugnen. Servera med en god salladsblanding.

• CuteLilleMyGirl

Jag brukar göra följande förrätt:

? kräftstjärtar
    ? räkor
    ? finhackad rödlök
    ? hackad avokado
    ? hackad färsk dill
    ? sweet chili sås
    ? pressad vitlök
    ? lite creme fraiche (så blandningen binds i hop)

Dela kräftstjärtar och räkor i mindre bitar. Blanda ner alla andra ingredienser och rör om.

Servera på ljust bröd med rökt lax och röd rom.

Jag har inga exakta mått, utan brukar bara höfta.

• Rosen81

Har ett recept på en underbar murkelsoppa med lax. Riktigt gräddig o smaskig. Har alltid gjort succé hos oss Men jag måste leta rätt på receptet först. Återkommer under kvällen.

• Körsbärsblom

När jag och sambon är sugna på en soppa brukar vi alltid göra denna, funkar super som förrätt också med varm macka (franska med lite ost och krydda (brukar ta italiensk salladskrydda på) i ugnen som man sedan skär i 2 snittar).

Det här är 4 portioner till middag så som förrätt räcker den till några till

1 liter vatten
    2 tärningar fiskbuljong
    3 rivna morröter
    2 msk mjöl
    1 burk creme fraiche (den på 2 dl)
    1 liten ask räkost ( dom som väger runt 200g)
    några msk dill
    skalade räkor

Blanda dom rivna morötterna med mjölet. Koka upp vattnet, tillsätt buljongtärningarna och när dom har "smält" tillsätt morötterna och låt koka i ung 2-3 min. Blanda i creme fraiche och räkosten. När det har blivit varmt tillsätt dill och räkor, ta kastrullen av plattan och servera!

Supergod och enkel!

• Rosen81

nu har jag hittat det!
    Murkelsoppa med rökt lax 6 port
    80 g murklor konserverade
    1 gul lök
    1 liter vispgrädde
    6 cl madeira (4 msk)
    1 köttbuljong
    120g rökt lax i fina strimlor
    1 förpackning kryddkrasse
    salt, peppar, smör

1. Finhacka löken, murklorna grovhackas och sköljes väl.
    2.Fräs lök ock murklor i lite smör utan att de får färg. Tillsätt köttbuljongtärningen och madeiran, samt slå över grädden.
    3. koka ihop till lagom konsistens och smaka av med salt och peppar.
    4.Slå upp soppan och lägg i den strimlade laxen, toppa med krasse.

Mums denna är så god, blir sugen nu Går ju utmärkt att förbereda förutom att lägga i laxen. Tror att du får ut fler än 6 portioner om du ska ha den som förrätt.

• Prettypink

Rostad macka med creme fraiche, rödlök, dill och ishavsrom på! Sååå gott och såå enkelt! Sist jag gjorde detta, tog jag baguette och skivade, smörstekte så ytan på båda sidor blev krispig och la sedan på ingredienserna precis innan servering.
    Serveta med citron!

Svar på tråden Fantastisk förrätt efterlyses.......