• Sencha

Hur förvara öppnad burk tahini? Och hur länge håller den?

Jag har idag öppnat en burk tahini. Var ska den förvaras nu när den är öppnad? Kylskåp eller skafferi? Och hur länge håller den öppnade burken?

Son född 2004; BF 11 juli
  • Svar på tråden Hur förvara öppnad burk tahini? Och hur länge håller den?
  • korven72

Kylskåp.
    Den håller inte så himla länge har jag för mig. 1-2 månader har jag för mig att jag hade min. Men gå på lukt och färg. Ser den ok ut så är den det. =)

• Sencha
    svart tulpan skrev 2008-05-26 20:50:23 följande:
    Kylskåp.Den håller inte så himla länge har jag för mig. 1-2 månader har jag för mig att jag hade min. Men gå på lukt och färg. Ser den ok ut så är den det. =)
    Okej, tack
  • Barbabok
    sallybuse skrev 2008-05-26 21:33:25 följande:
    Vad är det för nått   Tahini
    Sesampasta
    Det är i motvind som drakarna flyger
  • sallybuse

Nu frågar jag en gång till.Vad är Sesam pasta för nått.Är de som vanlig pasta eller de smakar konstigt

• Barbabok

Ah du menar så. Sesampasta är en "sås" på malda sesamfrön, ganska sträv smak. Det är alltså inte pasta. Används i många utländska maträtter, som sås till falafel t.ex.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • sallybuse

Tack så mycket för svaret.Men har aldrig hört talas om de någon gång.Kan man köpa de i affären.Skulle ju vara kul att prova på.

• korven72

Man kan köpa det i välsorterade affärer eller i "medelhavsaffärer". Jag brukar ha det när jag gör Hummus.

1 burk kikärtor som jag sköljer av
    vitlök
    olivolja
    citron
    1 matsked tahini
    salt
    peppar

Supergott som man kan ha som sås, tillbehör till kebab, på mackan osv...

• Sencha
    svart tulpan skrev 2008-05-27 12:01:45 följande:
    Man kan köpa det i välsorterade affärer eller i "medelhavsaffärer". Jag brukar ha det när jag gör Hummus.1 burk kikärtor som jag sköljer avvitlökolivoljacitron1 matsked tahinisaltpepparSupergott som man kan ha som sås, tillbehör till kebab, på mackan osv...
    Det jag testade att göra igår var en "rödbetshummus". Utöver de vanliga ingredienserna var det tre kokta rödbetor, samt lite spiskummin.
Svar på tråden Hur förvara öppnad burk tahini? Och hur länge håller den?