• Malmar

Finns det någon receptfri hostmedicin som är OK när man ammar?

Har hosta och skulle bli jättetacksam för tips!

• Svar på tråden Finns det någon receptfri hostmedicin som är OK när man ammar?
  • Suskiv

Iaf är noskapin ok. Den är hostdämpande.

• Malmar
    Svar på #2
    Det är torrhosta, som självklart är värst när man vill han den som minst. På natten, när man ammar och när telefonen ringer... :) Är så trött.
  • LittleMissN

Noskapin (Hostdämpande), Bromhexin (mer slemlösande), finns även på recept som du kan ta som heter Mollipect - kanonbra mot hosta!!! Fick den nu under graviditeten och vart helnöjd med den! Mvh Nath

• Malmar

Var hos BVC igår och passade på att fråga läkare. Ingen receptfri hostmedicin som man är hundra på inte påverkar dibebis. Samma sak gällde med Mollipect.
    Det hederliga gamla tipset om att dricka varm vätska har faktiskt lindrat. Har satt i mig två kannor te med honung per dag.

• Little Ms Chatterbox

En huskur som kanske hjälper.
    Ca ½ glas med vatten, några stänk från saften av en citron och 1/4 krm cayennepeppar. Citronen är mest för smakens skull så den går att utesluta om du inte tål eller inte kan med citron eller ta mer än bara några stänk. Häll i pepparn sist och drick det i ett svep direkt efter, då smakar det inte så starkt.
    Drycken är bara en lokal hjälp, så drick eller ät inget efter du tagit den då försvinner effekten av det. Ta så många gånger om dagen som magen tål att ta cayennepeppar.

Jag brukara ta Quilla Simplex, står på flaska att man ska prata med läkare i samband med amning. Den smakar lakrits. *mums*

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Malmar

Vilket tips! Jag ska köra några försök ikväll när hostan kör igång. Tackar! Och jag håller med, Quilla är gott.

• Little Ms Chatterbox

Har du testat? Funkade det?

Malmar skrev 2008-06-01 13:39:32 följande:
    Vilket tips! Jag ska köra några försök ikväll när hostan kör igång. Tackar! Och jag håller med, Quilla är gott.
    //Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
Svar på tråden Finns det någon receptfri hostmedicin som är OK när man ammar?