• Bojjan84

Dålig mamma? (långt)

Jag är hemma med min 2½ och 1 åring. Jag är nöjd med mitt liv och min barn är nöjda och harmoniska MEN lite då och då får jag nån syrlig kommentar från en kompis där hon gärna vill få fram att jag har ett "tråkigt" liv... Jag blev gravid direkt efter flytt till ny stad så jag har inte hunnit bygga upp nån stor umgänges krets, har en vän som jag umgås regelbundet med och några långt borta vänner som jag träffar ibland. Jag är som sagt nöjd med mitt liv men då jag får kommentarer som i mitt huvud låter som :vilket tråkigt liv du måste ha och dina barn är det ju synd om som aldrig får träffa andra barn och ha roligt.... Fy vilken klump jag får i magen. JAg får jätte dåligt samvete mot mina barn. På vardagarna brukar vi va på kyrkis en dag i veckan men det är stängt nu, sen blir det lekparken nån dag, mormor el morfar el annat smått och gott. Men jag känner mig ändå som en dålig tråkig mamma som borde erbjuda mer. Ni som är hemma med barn i ungifär samma ålder hur ser era dagar/veckor ut? (Förlåt om det blev långt och rörigt)..

• Svar på tråden Dålig mamma? (långt)
  • Bojjan84

Ingen öppen förskola men kyrkis (små hålornar öppnis) och där har vi varit stammisar men nu är det stängt över sommaren. Jag vet att jag inte är en dålig mamma men blir så nere av dumma kommentarer där folk får en att tvivla på en själv...

• linhen

Jag har precis rannsakat mig själv i ungefär samma funderingar du har. Våra vänner (vars största barn är lika gammalt som vårt äldsta) har årskort på Junibacken och Kolmården. Skansen har de slutat gå på eftersom flickan varit där så många gånger att det är tråkigt. Hon är tre år. Fick så riktigt dåligt samvete eftersom vår son aldrig ens varit på Skansen och det känns som vi understimulerar honom.

Så jag satte mig ner och funderade på vad som är viktigt. Sonen, född feb -05, går visserligen på dagis ca 20 timmar/v (började aug förra året, alltså 2,5 år då) men får sällan göra "andra" saker. Eller? Nä, vi är ute i skogen/parken/cyklar flera timmar om dagen. Han har en grovmotorik som inte är av denna värld. Vi bakar/ritar/pusslar/bygger lego etc då vi är inne. Han får av MIG, mig. Det är det viktigaste för honom nu och inte en massa upplevelser som kanske ger behållning för stunden. Han får mig - han behöver inte tjata för att någon vuxen ska se honom - han får vuxenkontakt (liksom mina andra barn )

Jag undrar ibland vad han kompis som redan hunnit Kolmården, legoland, Astrid Lindgrens värld, mumindalen och diverse jag inte ens minns ska få uppleva då hon är 14-15 år om allt redan är sett?

• Bojjan84

linhen: Tack det är sånt jag behöver höra, det är exakt så jag tänker.

• linhen

Ja, jag tycker att utvecklingen är lite tokig. Barn (och vuxna) behöver ha tråkigt för att kunna ha roligt. Det blir ju en knasig upptrappning om man jämt har roligt och gör skojiga saker. Tycker mig märka att kreativitet skapas och växer i lugn relativt händelselösa miljöer. Men vad vet jag? Jag är ju liksom du märklig som förverkligar mig själv genom mina barn (som ju så många sagt till mig - jag vill ju snarare hävda att var sak har sin tid...)

• Ellen S

Om man är en dålig mamma för att man är hemma med sitt barn undrar jag vart världen är på väg, tids nog hinner barnet uppleva andra saker än vad man erbjuder hemma.

Min 2åring är nöjd med att bara vara hemma, hon gillar att vara ute i sandlådan, gå promenad å titta på myror, att hälsa på hos mormor & morfar, göra utflykt till någon lekplats etc.

Nu har hon varit inskriven, inskolad på dagis sedan 3mars eftersom fkassan kräver det, jag är sjukskriven, men hon har varit sjuk och hemma mer än någonting annat, hon har hunnit vara tre hela veckor i en följd, annars har diverse dagissjukdomar förföljt oss. När min dotter är frisk är hon 3tim/dag 15tim/veckan på dagis.

Hon kommer att ha sommarlov 9 veckor, det ser vi fram mot med glädje.
    Små barn trivs hemma med sina föräldrar.

• 7barns mamma

Du har fått så många kloka svar,och jag kan bara hålla med. Som sagt, små barn trivs hemma,tids nog blir de tonåringar....Flört

• Bojjan84

Tack så mycket för alla stärkande svar. Det känns skönt att få sina egna värderingar bekräftade av andra, då blir det lite lättare att låta alla komentarer som man kan få i sin egen lilla värld att bara rinna av.

• Angel73

Njut av tiden ni får ha tillsammans, tids nog kommer det vara fullt av aktiviteter och fullt av kompisar, trivs ni så gör ni absolut rätt. Klart du inte är en dålig mamma för att du är hemma med dina barn sen att ni inte träffar massor med barn varje dag är inte ett måste. Tro på dig själv du känner dina barn bäst. ha en underbar sommar.

• onehappen

håller helt med Ellen S, om man gör fel som är hemma och tar hand om barn, vad är då rätt?

Jag tror att många måste lämna sina barn på förskola tidigt eller långa dagar, därför försöker de få det att kännas bättre genom att säga att småbarn måste ha massor av stimulans hela dagarna för att må bra. Det finns inget som visar att det är så. Att vara hemma är minst lika bra som förskola, man gör olika saker.

Tvivla inte på dig själv vad gäller det, du mår bra, barnen verkar må bra, vad är fel med det? säg det till de som är syrliga mot dig. Kanske har de själva mest dåligt samvete egentligen..?

Jag tror tvärtom många barn är alldeles för stressade och överstimulerade idag, vilket man ju också ser uppe i skolåldern, många barn med stressymptom som huvudvärk, magont, psykiska besvär mm

Ta det lugnt, fortsätt var nöjd med livet

Jag är hemma med 2-åring som verkar må prima av det trots att han många dagar bara får pyssla själv eftersom vi har en bebis också.

• Coolamorsan

Var stolt och glad över att du och dina barn just nu lever ett sånt liv som ni mår bra av! Jag är säker på att du hade märkt på de små om de varit missnöjda på något sätt.

Och kom ihåg att många syrliga kommentarer kommer direkt ur avundsjuka. Kanske blir de lite sotis när de ser vilket liv ni lever och hur du mår av att umgås med din familj. Många människor har svårt att njuta av det lilla och vill ha mycket av allt. Jag tror att dina barn kommer att tacka dej en dag för att du tog dej tid för dem.

Svar på tråden Dålig mamma? (långt)