• maar79

Katolskt dop

Då min sambos föräldrar kommer från serbien har vi beslutat att döpa vårt barn i den katolska kyrkan. Jag kan dock inget om den och knappt Daniel heller.. Är det nån som har erfarenhet av katolskt dop? Vilka är skillnaderna? Sen blev jag lite orolig då jag förstod att man döper barnet naket, vi har nämligen en dopklänning i min familj som gått i arv sedan 1912, får man inte använda den? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Katolskt dop
  • burtok

Jag har varit på ETT katolskt dop och som jag fattad det så är det även olika där om man är naken eller kläder på vid dopet. Vissa doppar hela barnet i vatten medan vissa gör som oss...Så jag kan tänka mig att även om det nu skulle vara så att det är helt dop så skall klänningen på direkt efter att man torkat barnet... Det som jag kan säga så här efter åt att jag upplevde själva cermonin som mer glädje fylld... Hela församlingen fick vara med osv... Man kände verkligen att det var någon somman välkommnade in i en församling. jag har själv två barn som jag har döp och inte ens där upplevde jag denna känsla...

• maar79

Tack för ditt svar! Då kanske man kan få bestämma själv hur man vill att barnet ska döpas, jag vill så gärna använda dopklänningen.

• Catinka

Vi döpte vår dotter i katolska kyrkan, min man är kroat. Hon hade min gamla dopklänning på sig under hela dopet, fast den brukar tas på vid dopfunten, dock sa vår präst inget om att barnet var naket, det skulle ha kläder på sig sen tog man på klänningen utanpå tror jag.
    Men som sagt, vår dotter hade klänningen på sig hela tiden.

En sak att tänka på är att hela min protestantiska sida av släkten blev uteslutna som faddrar, då vår präst endast godkände katoliker som faddrar. Mina vänner som döpte katolskt fick ha en protestantisk fadder så länge som den andra var katolik. Pga av detta kommer vi nu att döpa vår son i svenska kyrkan då jag vill ha min bror och hans sambo som faddrar.

• misskitty

Vi kommer också att ha katolskt dop nästa gång,och har också funderat på detta med faddrar,om man får tag på 2 st katolska faddrar borde man ju också kunna ha 1 eller 2 till sk. faddrar som kanske inte ens är medlemmar i nån kyrka men som man ändå vill ha som faddrar för barnet,de kanske inte får papper från prästen eller blir inskrivna nånstans men kanske man kan ge egenskrivna fadderbrev åt dom som man gör ofta vid sk.namnkalas. Nån som vet?

• burtok

det finns inget som hindrar dig från att ha hur många faddrar du vill om de ej är med framme vid kyrkan. man kan ju tala om att även de äe faddrar efteråt vid kaffet... livet består av många delar. hitta en person som äe troende och står för allt annat man vill i livet kan ju vara svårt... då är ju detta ett utmärkr kompliment ....

• maar79

Tack för svaren. Vi kommer nog att få åka till kyrkan och prata med dom innan så vi vet vad som gäller. Det där med faddrar kan bli ett problem eftersom jag tänkt att min bror och hans sambo skulle få bli faddrar men dom är ju inte katoliker.. Skönt dock att veta att jag kan få använda dopklänningen.

• Hurtbullen

Hej!
    Här kommer visst ett långt svar ser jag nu när jag skrivit klart allt...Hoppas du orkar läsa!Skrattande
    På söndag ska jag och min kroatiska sambo döpa vår dotter i Svenska Kyrkan men med en kroatisk, katolsk präst. Alltså blir själva dopet katolskt.
    Vi bokade ett dopsamtal med prästen innan och han förklarade jättebra hur allting går till. Vi övade tillochmed på hela ceremonin inne i kyrkan i slutet av samtalet. Det var precis så här vi båda ville ha det.

Själv är jag troende protestant och medlem i Svenska Kyrkan.
    Eftersom vi inte är gifta rekommenderade prästen att vi skulle gifta oss inom en snar framtid för att kunna vara goda förebilder för vår dotter när hon växer upp, eftersom giftermålet är ett sakrament i den katolska kyrkan (det är det inte i svenska kyrkan), och det är vår plan ändå, oavsett vad han sa.
    Han förklarade också att fadder "nr 1" måste vara katolik, men att fadder "nr 2" kan vara "vem som helst". Vi hade redan bestämt att våra systrar skulle vara faddrar, en katolik (även hon ogift och sambo, inte helt korrekt men Fundersam) och min syster troende protestant och ogift sambo. Vi har inte så många kroatiska katoliker att välja på som faddrar och när jag sa att det är viktigare att välja någon "från hjärtat" än bara för att personen är katolik höll prästen med mig till 100%! Så ska man tänka sa han! Dessutom förstod jag på prästen som att om barnet är en flicka så ska faddrarna vara kvinnor, och om det är en pojke så ska det vara män. Men det är jag inte 100% säker på...

Vår dotter ska ha en dopklänning som min farmors mor sydde för över 60 år sedan och som gått genom alla generationer och som även jag haft. Den kan hon ha på sig från start sa prästen. Under tänkte jag ha en ärmlös vit body och vita strumpbyxor för att sedan kunna ta på henne en annan klänning efter dopet, till fikat. Helt ok med vår präst! Det var tillochmed prästen som frågade om jag hade någon fin klänning till henne, för han vet att det oftast är så i svenska dop. I Kroatien har man tydligen inte sådan tradition.

Här är några länkar som jag har läst på lite från innan vi bestämde oss, men mitt tips är att kontakta den katolska församling som ni vill ha präst ifrån och bokar ett dopsamtal. Där får ni svar på alla era frågor. (Jag hann inte ens ställa mina som jag skrivit ner på papper, för prästen gick igenom allt, från vad den katolska tron bygger på till vem som håller i barnet under vilken del i dop-cermonin - för det växlar nämligen.)
    http://www.fragaprasten.nu/html/kat_kyrk22.htm (direktlänk till just frågan om skillnader mellan protestantiskt och katolskt dop)

http://www.fragaprasten.nu/
    http://www.katolik.nu/
    http://www.katolskakyrkan.se/Turnpike.aspx?id=1 (hitta er församling)

Jag kontaktade "min" församling för att boka kyrkan men sa att jag hade egen präst - det ska inte kosta någonting!

Lycka till!

• misskitty

tack för den infon! det du skrev om faddrar att en far vara "vad som helst", betyder det att tom en person som gått ur svenska kyrkan även kan vara fadder?

• Catinka

Jag tror det där med faddrar osv är väldigt olika beroende på vilken församling och präst man får. Till vår dotter är min mans bror (han är katolik) fadder tillsammans med sin fru (protestant) men på doppappert är hon bara vittne för den präst vi fick gick inte med på någtra protestanter som faddrar. En annan präst i samma församling godkänner protestanter som faddrar om en är katolik...men det visste inte vi när vi var där första gången.

Min svägerska skulle alltså inte få delta i ceremonin där framme, hålla i min dotter osv, utan bara sitta och titta på. Nu så råkade vår präst vara sjuk på dopdagen och vi fick en annan präst som lät henne vara med ändå.

Det är vad som hände oss, och anledningen till att vi denna gång väljer protestantiska kyrkan.

• maar79

Vad olika det verkar! Det gäller att få "rätt" präst alltså.. Jag ska kolla runt lite och sen boka dopsamtal så jag vet vad som gäller. Jag bor i Stockholm så förhoppningsvis så kan vi hitta en präst som inte är så strikt, jag vill ju gärna att min bror (protestant) blir fadder.

• Kluvenflicka

Påpekar bara att oftast ska man ha en tjej o en kille som fadder..(Sonen är döpt i italien..i katolska kyrkan..)Man behöver inte ha en tjej till en flicka osv som ngn skrev..Dopet är ganska likt ett svenskt..men vissa moment är olika..och det tar längre tid då det är fler moment..Korset i pannan..oljan osv..

Svar på tråden Katolskt dop