Inlägg från: maar79 |Visa alla inlägg
  • maar79

Katolskt dop

Då min sambos föräldrar kommer från serbien har vi beslutat att döpa vårt barn i den katolska kyrkan. Jag kan dock inget om den och knappt Daniel heller.. Är det nån som har erfarenhet av katolskt dop? Vilka är skillnaderna? Sen blev jag lite orolig då jag förstod att man döper barnet naket, vi har nämligen en dopklänning i min familj som gått i arv sedan 1912, får man inte använda den? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Katolskt dop
  • maar79

Tack för ditt svar! Då kanske man kan få bestämma själv hur man vill att barnet ska döpas, jag vill så gärna använda dopklänningen.

• maar79

Tack för svaren. Vi kommer nog att få åka till kyrkan och prata med dom innan så vi vet vad som gäller. Det där med faddrar kan bli ett problem eftersom jag tänkt att min bror och hans sambo skulle få bli faddrar men dom är ju inte katoliker.. Skönt dock att veta att jag kan få använda dopklänningen.

• maar79

Vad olika det verkar! Det gäller att få "rätt" präst alltså.. Jag ska kolla runt lite och sen boka dopsamtal så jag vet vad som gäller. Jag bor i Stockholm så förhoppningsvis så kan vi hitta en präst som inte är så strikt, jag vill ju gärna att min bror (protestant) blir fadder.

Svar på tråden Katolskt dop