Inlägg från: Eisa |Visa alla inlägg
  • Eisa

Skrota gamla sagor?

Läste i Aftonbladet (var annars?) att vissa gamla sagor borde typ skrotas nu för de förstöööör ju barnen! Ger dem fördomar och fel uppfattning om saker osv. Jag tycker sånt där är jätteroligt! Till exempel att Pippis pappa är negerkung och hon vill bli negerprinsessa. Eller att Emils pappa kör värsta misshandeln, det vill säga jagar honom och vrålar och låter honom sitta instängd i en snickarbod alldeles ensammen.
    Eller att folk i Ronja Rövardotters borg SUPER och slåss!

Sånt vill dagens PK-morsor ta bort. Ja, usch att ha med sånt här i barnlitteraturen!

För att inte tala om Anna och Långa farbrorn (vad är poängen med att han är lång egentligen?)! Det är tydligen pedofili när Anna stoppar ner sin hand i Långa farbrorns ficka och hittar en snok. Hahahahahaha!

Tycker ni att dessa sagor ska skrotas? Det tycker inte jag (bara de här där negrerna framstår som ett IQ-befriat folk med fula läppar, från 50-talet)
  • Svar på tråden Skrota gamla sagor?
  • Eisa

Ja precis man kan ju undra vilka som är perversa... Inte tog jag skada av att läsa Anna och Långa farbrorn i alla fall. Det slog mig aldrig att han hade en kuk.

• Eisa
    ladydahmer skrev 2008-05-28 12:00:58 följande:
    grejen är ju att sagor påverkar barn. karaktärerna blir förebilder. kanske svårare för oss vuxna att förstå då vi tolkar berättelserna annorlunda och med mer erfarenhet och kunskap än ett lättpåverkat barn.
    Vaddå svårare för oss att förstå? Du har väl också varit barn en gång och vet väl att du trots dessa sagor blev normal?
Svar på tråden Skrota gamla sagor?